Saturday, March 02, 2013

BB1M: Mahasiswa Cerdik Politik

BB1M: Pemberian Kerajaan Persekutuan

Dalam politik 'kerajaan' dan 'parti politik yang membentuk kerajaan' adalah dua entiti yang berbeza. Kerajaan adalah hak milik seluruh rakyat. Dana kerajaan juga datangnya daripada rakyat dan untuk rakyat. Rakyat berhak menerima agihan hasil titik peluh mereka melalui apa pun cara. Kerajaan pula bertanggungjawab menyampaikan hak rakyat menerusi apa jua cara.

     Maka di saat kerajaan persekutuan menjalankan amanah mereka untuk meringankan beban hidup rakyat, kenapa timbul soal balas budi dengan mengundi parti politik kerajaan iaitu UMNO? Kenapa timbul soal sumpah ikrar wajib mengundi parti politik kerajaan iaitu BN? Kondisi sebegini seharusnya tidak berlaku dalam sebuah negara demokrasi seperti Malaysia. Sama ada BR1M atau BB1M, ianya tidak seharusnya dijadikan 'gula-gula' politik untuk menarik perhatian ramai. Memilih mana-mana parti politik untuk menerajui kerajaan tidak semudah mengira angka 250 atau 500. Terdapat pelbagai lagi faktor pro dan kontra yang harus diteliti dan diadili agar tiada pihak yang dizalimi. 

     Ini kerana dana kerajaan bukan duit parti politik yang membentuk kerajaan. Dari sumber peruntukan mana pun ianya didapati, yang jelas ianya milik kerajaan atau lebih tepat lagi adalah duit rakyat yang menjadi amanah untuk diuruskan oleh kerajaan. Jadi ucapkan sahaja terima kasih kita kepada kerajaan persekutuan. Ucapan syukur kita pula kepada Tuhan pemilik seluruh kerajaan.

     Soal undi untuk memilih parti politik mana yang akan membentuk kerajaan akan datang biarlah rakyat sendiri menentukan. Biarlah mahasiswa sendiri membuat pilihan. Apakah mungkin jika bukan UMNO-BN yang membentuk kerajaan persekutuan nanti maka semakin banyak hak rakyat yang akan tertunai? Mungkinkah juga ianya lebih daripada sekadar BB1M? Mahasiswa cerdik politik pasti memahami semua ini.


Azrai Ahmad Zamri~

Pengerusi Biro Pembangunan Mahasiswa
MPP PMUKM
Sesi 2012-2013

Presiden PESEPSI UKM
(Kelab Mahasiswa Sejarah, Politik dan Strategi)

10 comments:

mama said...

assalam..pilihan ada ditangan kita sendiri !!!..ehem sibuknya ank mama skrg ni.. ;)

lynn♥orange said...

hope BR1M n BB1M x membutakan mata rakyat..

Lia Irdelia said...

dua dua x layak dapat.. heheh..

cikguNae said...

setuju!

akak juga dapat BB1M...
cukai pun kena potong...

Nur Zulaikha said...

rakyat bijak menilai~

Eye_nee said...

Bila diumpama kan mereka ini..si pemberi BBIM ini tidak elok...berkata TGNA..Jika mahu memberi..Berikan rakyat ILMU bukan DUIT...melenting....marah....kemudianyg terang tersuluh...Setelah memberi kena ada pula imbuhan membalas budi...Hebat betul sebuah PARTI yg menerajui KERAJAAN kita hari ini...

Etuza Ezawarna said...

gembira namapk entry azrai..apa khabar? lama benar hilang ya

Etuza Ezawarna said...

gembira namapk entry azrai..apa khabar? lama benar hilang ya

Rian Ra-kun said...

selalu belajar sesuatu yang baru, selalau belajar supaya nanti bisa banyak berghuna :D

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://www.nolimitadventure.com/