Saturday, June 04, 2011

Pantun Suratan Tuhan

Lumpuh jundi dipanah musuh
diampun dosa Tuan peterana
senjata sabar harus diasuh
lenyapkan kecewa di dada atma

Kencana dicuri penyamun jalanan
tenang jauhari kehilangan materi
maafkan saja kekhilafan insan
tersingkap erti ampunan Hakiki

Menuntut ilmu di laman sekolah
gagal mengarang puisi hikmah
senyuman diukir penyeri wajah
ganjaran pahala menghulur sedekah

Bumi Palestin berdarah lagi
ayahnya mati ibunya pergi
syukurilah kita damai di sini
sempurna seri harmoni famili

Kembara jenazah menuju kuburan
bertemu Kekasih jadi impian
doa dihulur menyeka tangisan
redhai segala suratan Tuhan


(by qamarguyz: nukilan@ikim.fm)

91 comments:

nisa said...

^__________________^ interesting...

Nur Edrina said...

love it (^^,)

http://edrina-dafinites94.blogspot.com

Cik Teddy said...

lawa pantun ni..buat sndiri ke?

missxidi said...

a'a pandai qamar wat pantun...xidi org melaka pon pandai gak wat pantun.tapi lom ada n3 pantun lagi. ni idea ni.hihi. dtg blog xidi slalu tau =)

eclipsesweet said...

best... reka sndiri ke??

tia @ Ini Kisah Tia said...

ayat dan perkataan yang diguna bertaraf tinggi ;)

Jangan Kalot said...

terbaik untuk Palestin

www.jangankalot.co.cc

cik nurussalwa said...

salam,
akhi..
tingginye bahasa..
english has been deteriorationg my BM..
anyway..

"kelam suram wajah bonda,
sayu menatap rupa ayahanda,
putera menangis.. puteri merintih,
hanya redha menyembuh pedih.."

(T__T)

mira said...

alhamdulillah aku hidup di bumi malaysia yang aman..

MaMa AiNi said...

pantun yang indah tentang .. erti penderitaan rakyat Palestine!!..mama suka pantun nih ...

nyanyisunyi said...

Doa buat rakyat Palestine..doa juga buat rakyat Malaysia agar tetap amna sentosa..

Fathiah Hamim said...

jelesnya. bila la boleh buat puisi macam neh. bahasa bombastik.

faidah misnan said...

bercampur baur perasaan . .
><

S..U..D..@..I..S said...

renungan mata jauh berbatu
mengenang nasib yang ditinggalkan
kita sumbanglah sekadar mampu sedikit ringan segala bebanan

miss.Addin said...

nice ! :)

sy suka. bermakna :)

P.E.M.U.D.A said...

Terbaikkkkkkkkkkkkk............

ahsfantasy24 said...

subhanallah..
karangan indah~

selamatkan saudara kita d
bumi palestine!

yie76 said...

isu plestin tdk bkesudahan
pantun 1000 maksud mendlm

missgee said...

Lontaran ayat
dari pemikiran penuh keilmuan
dan keprihatinan..
Terbaik!!!

ABU said...

bermakna sungguh.

entry ni merangsang aku tuk buat entry pantun jugak :D

amir aizat said...

interesting sgt!

kiwi said...

depp, indeed..

kyoshi_sousuke said...

good info~~haha

Elie Lily said...

meaningful gile!
nice one! :)

cik azeya said...

peh. buat sendiri ke? jrg kan lelaki buat pantun sendiri. :)

qamarguyz said...

nisa:
thanz nisa =)
senyum s0km0 deh

Nur Edrina:
love tou 2..
kui3 ;)

Cik Teddy:
wahH..
pantun pun lawa ke?
hehe..memang buat sendiri pun

qamarguyz said...

missxidi:
wahH..
mek melaka rupanyer..
mesti power pantun tu nanti kan =)
InsyaAllah, tiap kunjungan akan dibalas..mai sokmo deh

eclipsesweet:
yer sis..
tiap bahan di laman ini adalah nukilan saya sendiri =)

qamarguyz said...

tia @ Ini Kisah Tia:
hehe..
tinggi mana la tu kan..
biasa-biasa saja =)

Jangan Kalot:
jangan diganggu tanah tumpah darah mereka..muncullah kedaulatan untuk Palestin!

qamarguyz said...

cik nurussalwa:
w'slm..
ehkk..ner ley cakap cam tu sis..
anda beruntung dapat menguasai keduanya =)
masih punya bakat penulisan yang hebat

mira:
kekalkan keamanan & kemakmuran dengan satu perubahan..

qamarguyz said...

MaMa AiNi:
terima kasih mama..
tidak jemu-jemu mencoret di sini =)

nyanyisunyi:
InsyaAllah..
angin..sampaikan doaku padanya..
jua pada mereka

qamarguyz said...

Fathiah Hamim:
kebab0ommmm!!
hehe..
pantun je nie..
nyway sis juga berbakat besar, teruskan menulis =)

faidah misnan:
why?
cam ada masalah je bunyinya..
huhu

qamarguyz said...

S..U..D..@..I..S:
pantun yang best! =)
buat palestin..
segala usaha dan daya kita gemblengkan bersama

miss.Addin:
TQ..
moga terlihat hikmahnya ujian..
tersenyumlah =)

qamarguyz said...

P.E.M.U.D.A:
thanz..
pemuda juga mampu gerakkan yang terbaik buat seluruh rakyat..
di sini atau di sana..
All Da Best =)

ahsfantasy24:
Maha Suci Allah..
tidak cukup sekadar indah moga ada jua bersamanya rahmah..
kita doakan mereka di sana

qamarguyz said...

yie76:
moga ada keikhlasan dan kebaikan dalam perpaduan Fatah-Hamas kini..
ada usaha akan berjaya..
InsyaAllah

missgee:
Terima Kasih sis..
bukan sahaja buat Palestin, tetapi tiap yang ditimpa musibah..
moga mereka sedar bahawa dalam tiap kesulitan ada kemudahan =)

qamarguyz said...

ABU:
satu ransangan yang bermanfaat..
hehe..cuba la br0..
da siap inform kat ak =)

amir aizat:
thanz br0..
senyum sokmo deh =)

echaRierie said...

buat sdri ea ? bijak !
hehe..
sgt bermakna and im pround to be Malaysian..
( tiba2 )keke ~

qamarguyz said...

kiwi:
mendalam..penuh makna..
moga kita tidak terleka dengan ujian yang bakal melanda

kyoshi_sousuke:
tang mana pulak ada info kat sini?
hahaAa.. ;0

qamarguyz said...

Elie Lily:
wahH..
sis pun ada..
da lama tak nampak =)
nyway TQ

cik azeya:
tak salah kan..
ni lelaki maskulin lagi taw..kui3!
nyway memang buat sendiri pun =)

qamarguyz said...

echaRierie:
heheE..
ada kena mengena jugak la kan..
seperti mana mereka berbangga menjadi rakyat yang berjuang untuk Palestin, kita juga mampu berbangga dengan pencapaian negara dan bangsa sendiri =)

semua nukilan di laman ini hasil idea sendiri sis..
Thanz

muz said...

susunan ayat yang menarik...

tahniah...

: husna : said...

penuh mkna..thniah penulis,
teringat kat palestin...camne diorg sekarang nie ye....

tomato said...

terbaekk ! :')

Cikgu Fikri said...

nukilan sendiri ker?
bagus...
suku kata pun tersusun... :)

khairunnisa ar alhan said...

nak dibalas...sy tak reti berpantun...tp cuba la eh...

terima kasih daun keladi,,,
saudara punya pantun arr...indah sekali...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

best!
syukurlah bumi tempat sis berlindung ni aman.dan tanah air malaysia juga aman

emieysandra said...

sungguh puitis..nice!

bersyukur kita m'sia msih negara yg aman~

yie76 said...

sm0ga di buke jln & di pmudah kan segale urusan ke arah pmbebasan ngara palestin tcinta~

cikida said...

nice,,so intersting,,mmg bermkna...hopefully dunia ni aman,,,amin..;)

nis humairah said...

nais :)

si para para said...

indah.....

dieya said...

betul cakap si para-para...indah..penuh dgn makna..

qamarguyz said...

muz:
thanz br0..
idea dari-Nya =)

: husna :
terima kasih..
jangan sesekali melupakan mereka..
keamanan & kedaualatn masih dalam perjuangan

qamarguyz said...

tomato:
terima kasih..
moga baik juga buat renungan bersama =)

Cikgu Fikri:
ni cikgu BM ke?
hehe..terima kasih..
yurp, nukilan penulis sendiri =)

qamarguyz said...

khairunnisa ar alhan:
hehe..
siap ada respon balas yer..
thanz dik =)
sedap juga bunyinyer tu

Lydia Miza(Aidyl Azim):
syukurulihah kita damai di sini =)
terima kasih kerna sudi membaca kak

qamarguyz said...

emieysandra:
thanz sis..
bersama mempertahankan apa yG kita ada..keamanan dan ketenangan tak terjamin selamanya =)

yie76:
InsyaAllah..
sama-sama kita doakan..
itu saja yang mampu

qamarguyz said...

cikida:
ameEn..
kepada-Nya jua kita bermohon =)
syukurlah sis faham

nis humairah:
nais?
naif ke nice..
hehe ;0

qamarguyz said...

si para para:
dalam indah ada gundah..
fahamilah hakikat hikmah =)

dieya:
thanz sis..
moga pantun tentang hikmah ujian ini mampu membuatkan kita tersenyum selalu =)

Nadhirah-chan said...

wahh karang sendiri ke ?

+qAsiH naDiRa+ said...

memang indahkan pantun2 ni.teringat dulu penah g pesta pantun kat ukm.suka tengok orang jual dan beli pantun~

Encik Suami said...

Alhamdulillah.Rasenye blm penah dgr pantun yg ada unsur ketuhanan nie.selalunya pantun nasehat ngn kelakar jerk yg ada.
kreatif sungguh anda nie.

shopping2u said...

sgt2 bermakna entri ni.. leh wat nasyid nie

shopping2u said...

cam tercetus idea nk wat nasyid je.. hurm, xlma lgi ada pertandingan nasyid nie (-.-) nk curik bole?

-ytazzi- said...

sggah snie...n trus trpaut ngn new entri...nice...s0,sy f0llo trus la...hhahah

Farah Azurah said...

ok,hamba allah ni menulis dgn gaya trsndiri laa..suke...terima ksih dtg blog fara tdi...hehehe..knp x twos jdi pmca ??hehhe..just kidding...
http://farahazurah.blogspot.com/

Liyana Zahim said...

Ni sastra taap tertinggi ni roy.. Herhehr~

Wilayah Sepet Kuku said...

tertusuk semalu berduri pedih,
jangan sekali terlepas pandang,
walau hidup melingkar sedih
rukun iman islam tetap teguh dipegang

Iznie said...

Same2 kita hulurkan bantuan walau hanya dengan panjatan doa penuh ikhlas kepada Allah...moga2 dengan rahmat dan kasih sayang-Nya, bumi Palestine akan bebas dari cengkaman rejim Zionis durjana.

salam ziarah... :)

Cik Shiqa said...

nice..

suka rangkap terakhir...

qamarguyz said...

Nadhirah-chan:
karangan peribadi..
hehe..yer sis..
karang sendiri =)

+qAsiH naDiRa+:
sewa pantun ada tak?
hehe,,lain kali join la sekali sis..
cam berbakat jew ;)

qamarguyz said...

Encik Suami:
terima kasih encik..
Islam itu indah dan mudah..
ada karya barat, ada karya timur, ada juga karya Islam di barat dan timur =)

shopping2u:
hehe..
ni nasyid peringkat sekolah ke apa sis? =)
tak kisah pun..
kalu rasa best pinjam je la wat lirik nasyid..ada juga baiknya

qamarguyz said...

-ytazzi-:
jenguk2 la sekali entry-entry terdahulu..lebih memikat k0t ;)
nyway thanz yer

Farah Azurah:
jadi pmca?
apa itu cik farah..huhu..
nyway tQ..singgah2 la selalu =)

qamarguyz said...

Liyana Zahim:
tinggi mana la sangat cik novelis?
huhu..

Wilayah Sepet Kuku:
nice..
sedap bunyinya =)
tapi ayat last agak panjang..
maybe boleh pendekkan begini;
'rukun iman tetap dipegang'

qamarguyz said...

Iznie:
w'slm..
yer betul..
selagi hati masih merasa, sama-samalah kita mohon pada-Nya..
InsyaAllah =)

Cik Shiqa:
hikmah kematian..
part itu paling best yer?
TQ =)

amna said...

semua yang berlaku adalah suratan ketentuan-Nya. moga-moga saudara kita sentiasa dalam rahmat dan lindungan Allah SWT..

wanie said...

sedihnye :( moga semia selamat hendaknya

si gadis ayu said...

Pandai wat pantun ye...
nice...^^

-setiap yg berlaku ade hikmahnyew...=))

PenDekAr LauT said...

Bro, apa maksud part ni :
Lumpuh jundi dipanah musuh
diampun dosa Tuan peterana.

Tak berapa paham bro.

~NajiLaA~ said...

i mmg cpt terharu if involved news psl middle east ni.kesian btul kt diorg.n i sgt2 bersyukur i malaysia citizen.peaceful.kan?:)

cik myrha said...

puitis :)

qamarguyz said...

amna:
InsyaAllah..
ketentuan yang belum pasti, belum kita ketahui..maka sama-samalah kita usahakan sebaiknya =)

wanie:
sekadar rasa?
insaf dan hulurkan doa..

qamarguyz said...

si gadis ayu:
sikit-sikit boleh la menulis =)
hikmah ujian..
nama asal pantun ini

PenDekAr LauT:
kiranya macam kesalahan musuh yang diampunkan oleh pemerintah sesebuah negara..

qamarguyz said...

~NajiLaA~:
nikmati dan hargai, sebelum keamanan ini pergi =)
nyway jangan lupakan mereka yang jauh daripada kita di sini..

cik myrha:
sure..
penulis memang puitis..
kui3 ;)

PenDekAr LauT said...

Bro..memang betul2 puitis. memang terbaik..

Shiela Latif said...

sedih lah roy... ;(

OrAng_PeRLiS_mEnULiS said...

nice.... mmg puitis... : X-MEN FIRST CLASS BOSAN!

si para para said...

betul tu..
di sebalik gundah pasti terselit indah.
:)

qamarguyz said...

PenDekAr LauT:
terima kasih bro..
selagi ada bakat dan minat..
ada ilham dan idea =)

Shiela Latif:
kenapa sis?
yakinlah akan hikmah ujian =)

qamarguyz said...

OrAng_PeRLiS_mEnULiS:
TQ b0h..
teruskan membaca =)

si para para:
maka senyumlah..
senyum itu tak perlu kata apa-apa =)

Siti Nurazlinda said...

the best pantun dalam dunia blogging ! :)

PenDekAr LauT said...

muslimah berilmu jadikan idola, memang hebat dugaan melanda,
hulur tangan duduk berdoa,
sabar dan redha akan ketentuannya

qamarguyz said...

Siti Nurazlinda:
wahH..
yer ke sis?
terharunya =)

PenDekAr LauT:
nice jg..
ternyata br0 pun mampu menulis dengan baik.. =)