Tuesday, June 08, 2010

Ya Rabb..



Ya Rabb..
aku tak mengharap yang terbaik
untuk tiap yang berlaku
andai itu bukan redha-Mu

Aku cuma ingin bahagia
dalam diduga aku redha
hatta bertimpa walau berganda

Ya Rabb..
hinanya aku di saat rebah
luka berdarah
baru kumencari arah
bergantung sembah

Ya Rabb..
jangan biar ia menitis
kerna timbunan ujian-Mu
sedang ia mengarca jiwa
membentuk rasa

Jangan biar ia menitis
kerana sakit dunia
yang meleka jiwa menyeksa atma

Biarkan ia menitis
kerna seulas rasa
seorang hamba yang berdosa…

37 comments:

mR.sYaH said...

Hanya padaMu tempat kami mengadu..

puisi yg indah..

Wasatiah Gurlzz said...

andaikan ia sebuah DOA..'ameen'...

uNcLeJoE said...

amin....

manusia sememangnya insan... sentiasa alpa dan lupa...

tidak pernah bersyukur, selagi di hadapan mata... boleh dipegang boleh dirasa... tapi akan merintih meminta, jika hilang tiada baru rasa memerlukannnya...

semoga hari2 mendatang, kekecewaan dan kedukaan tidak menjauhkan kita dari rahmat kasihNya...

Nur Su'aidah said...

:'(

ozzy said...

salam..
kitaran normal kehidupan insan...ada kalanya berduka ada kalanya kita gembira ..

Eye_nee said...

Salam Roy...
Ya Rabb..
Ku Biar kan ia menitis
Kerana Titisan Itu Nasuha Ku

Tq bro untuk sebuah puisi indah penuh keinsfan...

melatidaisy said...

salam,

Rasulullah saw bersabda : “Tidak ada sesuatu yang lebih dicintai Allah daripada 2 titisan dan 2 bekas melainkan titisan air mata kerana takut kepadaNya dan titisan darah yang mengalir di jalanNya (jihad) (Riwayat Tirmidzi)

puisi yg smpai ke hati ..syukran..barakallahu fik :)

meowwmania said...

amin amin yarabbalalamin...

Khazanah_Illahi said...

ameen...~

maCy said...

mari kita lahirkan al-insan :)

etuza said...

berbahagialah insan yg punya keinsafan membesarkan, memuji dan zikir pada kalimah Allah. Sejenak cuma di dunia akhirat yg kekal abadi.
Insyaallah..tq azrai.

gooseberries said...

salam..
sentiasala kita ingat kepada Nya =)

CikGadis said...

salam..

biarkan ia menitis
kerna seulas rasa
seorang hamba yg berdosa

insya Allah

Azrai Ahmad Zamri said...

to mR.sYaH:
begitulah hakikatnya..
thanz =)

to Wasatiah Gurlzz:
ameEn..
akak sebut baru sy perasan..
rintihan mesej dlm puisi ini se0lah2 rintihan d0a ke hadrat-Nya

Azrai Ahmad Zamri said...

to uNcLeJoE:
m0ga begitulah hendaknya..
kita kini ramai yG tidak puas bila ada, tidak sabar bila tiada..
sikap yG makin menjauhkan kita dr rahmat-Nya

to Nur Su'aidah:
m0ga ditemui ketenangan itu

to ozzy:
w'slm..
betul..m0ga dlm suka & duka, kita tidak lupa pada-Nya

Azrai Ahmad Zamri said...

to Eye_nee:
w'slm..
tepat sekali..
itulah maksudnya =)
sama2..m0ga mendapat hikmah pGajaran

to melatidaisy:
w'slm..
syukran juga atas perk0ngsian hadith tu..tepat sekali bg mGgambarkan maksud puisi ini =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to meowwmania:
singgah mmbaca sambil berd0a yer? =)
ameEn..

to Khazanah_Illahi:
m0ga diperkenankan-Nya..

to maCy:
maCy la yG lahirkan..
sy lelaki ;)
hehe..juz kiddinG

Azrai Ahmad Zamri said...

to etuza:
u r welc0me..
m0ga ditemui ketenangan di sini, kebahgiaan di sana..
sesungguhnya hidup ini hanya pentas lak0nan, usai skrip yG Esa lenyaplah segala..

Azrai Ahmad Zamri said...

to gooseberries:
w'slm..
ingat & bertindak..
InsyaAllah

to CikGadis:
w'slm..
itulah titisan yG paling mulia..
usahlah ditangisi lagi akan perpisahan dunia

reen_sofee said...

sedey nyee bro.
bro! memang slalu buat org sedey!
hadoiiii

tot tot kecik said...

salam..

sesungguhnya dugaan itu mematangkan kite..

namun xsemua dpt menerima seadanya..bahkan ramai yg merungut dr bersyukur..

hadapilah hidup ini dgn pnuh ketabahan..andai dugaan menemanimu, hadapilah ia dengan penuuh kesyukuran..

Idalara said...

Allah SWT sgt suka kepada hambaNYA yang sentiasa merintih, menyerahkan jiwa dan memohon keampunanNYA..lebih2 lagi di saat hambaNYA2 lena diulit mimpi..

ps...indahnya puisi dr hati..

Che Kechik said...

nice..
tersentuh rasa hati..

MetaFora said...

nice nukilan,

ZilaJai said...

puisi nan indah...))

Azrai Ahmad Zamri said...

to reen_sofee:
huhu..s0ry, tak sengaja..
tapi tak salah kan cdey mGenang kesilapan lalu =)

to tot tot kecik:
w'slm..
sabar & redha..
hidup berharap & berserah..
m0ga dipermudahkan segala urusan, ditunjukkan tiap jalan

Azrai Ahmad Zamri said...

to Idalara:
agreed with u..
rintihan di malam nan kelam, kala sendirian itu paling utama..pasti tertumpah airmata keinsafan, bayaran utk ke syurga-Nya

to Che Kechik:
TQ..
m0ga sampai di jiwa kehambaan kita

Azrai Ahmad Zamri said...

to MetaFora:
thanz..
metaf0ra? suka ur nickname niw =)

to ZilaJai:
syukran..
lebih indah bila dinikmati hikmahnya =)

White Bird said...

Alangkah bagusnya andai kita benar2 ikhlas dalam menghadapi ujuan, walau bertimpa.

Alangkah baiknya andai kita sedar ujian yang diberikan mengikut kemampuan kita buka tak tertanggung dek kita.Dia lebih tahu akan hambaNya

mengenaldiri said...

assalamualaikum..
indah sungguh bait2 puisi ini
hinanya terasa diri ini
suke skali bait2 ini (insaf sy):

Ya Rabb..
hinanya aku di saat rebah
luka berdarah
baru kumencari arah
bergantung sembah

=)

HASRUL NIZAM said...

salam ziarah sahabat :)

insaf weeiii...

+akufobia+ said...

titis.

Azrai Ahmad Zamri said...

to White Bird:
agreed with u..
usahlah ditangisi nasib diri di dunia, tapi tangisilah nasib kita di sana nanti..sebelum tiba masanya kelak tiada berguna lagi tangisan

to mengenaldiri:
w'slm..
syukran.. =)
m0nolog diri tatkala menyedari hakikat kekerdilannya..m0ga perk0ngsian ini ada gunanya

Azrai Ahmad Zamri said...

to HASRUL NIZAM:
w'slm..
singgah2 la selalu biar insaf s0km0..hehe ;)

to +akufobia+:
apa yG menitis tu br0?
huhu..

NUR JANNAH said...

tiap ujian tu adalah rahmat dan kasih syang ALLAH y tiada khabisan..
sayang ALLAH..rindu ALLAH kpd hmbnya XPERNAH lekang..DIA adalah segala2nya..ALLAH adalah kawan...kekasih y sngt setia..

kerana hati y selalu diuji sgt erat,lunak utk ALLAH pilih..mengadulah padaNYA...kemana kita pergi dan berada...DIA...yng maha kaya..yang maha kuasa...ALLAH adalh pemelihara kita penjaga yang maha setia...cintailah DIA...
jika kita di uji anggaplah ALLAH nk bg HADIAH..jk DIA dh bg kita terima lah tnpa rasa kecewa..ALLAH dah sediakan ganjaran buatmu..
assalamualaikum.................
bgus sajak kamu..saya jumpe link kamu dalam blog saya..myb kamu salah 1 blog y bgus dlm senarai link saya..siapakah kamu??..sy tertanya2..salam ziarah

Azrai Ahmad Zamri said...

to NUR JANNAH:
La' Tahzan..
bersabar la atas tiap ujian-Nya..
sungguh DIA benar2 kasihkan kamu..
w'slm..
syukran..m0ga ia menjadi panduan kehidupan insan..ana rakan blogger kamu laa..rakan di dunia nyata jua

NUR JANNAH said...

salam..insyaALLAH ye saya akan hadapi
ujian ni dengan tabah,andai saya memang dah ditakdirkan untuk lupa dari ingat masa silam..saya redha.,kalau saya ada kenangan bersama2 kamu..kamu jangan lupa ye..sebab saya dah memang lupa..
maaf jika masa silam ku telah buat hati mu terguris..saya pasti pernah buat kamu terguris..maafkan saya...
walaupun sy xmcm dulu..rajin2lah ziarah blog sy...salam