Monday, May 10, 2010

Mutiara Hikmah 15

p/s: sila klik intext ads di atas ni yer..jika ada..TQ



"Apabila kamu ditanya tentang sesuatu perkara, 
hendaklah kamu menghalusi pendapat orang lain kerana 
ketelitian itu menghapuskan pemikiran yang sempit.."
(Imam Malik)


"Pemuda sejati di hadapan Allah adalah pemuda yang berkekalan  
ilmu &taqwa..
Jika dua bekal itu tak dimiliki seseorang pemuda, 
maka ia bukanlah pemuda sejati.."
(Imam al-Ghazali)



"Cinta Sejati bukan mengajar kita lemah
tapi membangkitkan kekuatan..
Cinta sejati bukan mengajar kita menghinakan diri
tapi menghembuskan kegagahan.
Cinta Sejati bukan melemahkan tapi
menguatkan semangat.."
(HAMKA) 


Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna
untuk menjelaskan perasaan..
Manusia boleh membentuk
1000 kata-kata, 1000 bahasa
Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan..



53 comments:

p3perak said...

Rasulullah S.A.W pernah bersabda;
Cintailah sesuatu itu sekadar sahaja,
Berkemungkinan ia akan menjadi kebencianmu pada suatu ketika,
Bencilah yang kau benci itu sekadar sahaja,
Berkemungkinan ia akan menjadi kecintaanmu pada suatu ketika.


Wasalam...

adrinaqamarina said...

cinta ouh cinta...
hurm,,,
:)

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

kalau kita bercakap pasal cinta...
takkan abis perkara ni di bincangkan...

tp ai suker baca pasal cinta

hehhehe

White Bird said...

berserdahanalah dalam semua perkara

maCy said...

jadilah pemuda sejati ya awei:)

ika honey bunny said...

entry ni nak cakap pasal ape ek? pasal kata-kata tak manjelaskan perasaan ea?

Nuraisyyah said...

hmmm btol3..cinte 2 subjektif..tp org tua ckap(mak sy)..cinta yg x terungkap ngn kate2 tu la cinte yg kekal smpai mati..:)

Azrai Ahmad Zamri said...

to p3perak:
salam..
betul la tu..
bukan sj s0al cinta, tapi banyak perkara dalam kehidupan..
hari ini suka es0k duka atau sebaliknya =)

to adrinaqamarina:
yG pasti cinta itu tidak buta,
tapi b0leh membutakan =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to ✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿:
agreed with u..
c0z cinta itu fitrah, cinta itu luas..jangan pendekkan fikir & zikir hanya pada cinta manusia, lihat juga cinta alam & cinta Tuhan =)

to White Bird:
sederhana itu ketentuan..
kita hanya membina harapan =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to maCy:
InsyaAllah..
sis pun jadilah pemudi sejati..
qiaskan sj kata2 Imam Ghazali tu =)

to ika honey bunny:
pasal banyak sk0p berbeza..
bermula dari cara memberi pendapat, cara menjadi pemuda sejati, cara bercinta & cara untuk berkata2 =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Nuraisyyah:
pasti ada benarnya ungkapan itu..c0z mak kamu tentu belajar dr pengalaman =) hakikatnya cinta itu di hati, bukan hanya di bibir yG penuh dusta

BalqisShafiqa said...

suka bicara imam malik.



jom komen entri terbaru saya. :D

Amira Atiqah said...

salam.
cinta sjati perlu dpupuk. hehe. suka suka.
hmm, cmne nk pupuk ek??
^^~

DDrfauziah said...

Salam singgah ukhwah dari Kak G. Ceria2kan hari anda. :)
Misi arini: Singgah2 memanjangkan silaturrahim. :)

mengenaldiri said...

"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, maka hilanglah cintaku padamu.." (Imam Nawawi)

reen_sofee said...

cinta sejati susah nak carik.
sebab tuh laa ramai yg lebig senang capai jek cinta yg ade!
sampai cinta tuh memakan hati sendri!

syafiqah safri said...

setuju itu :)

manna_salwa said...

salam,
bila bace entri ni mcm2 ada..
-menghalusi pendapat-
-ilmu&taqwa-
-cinta-
dan
-kata2-

tapi bila bc komen bnyk menjurus kpd cinta.. :) mmg org suke cite cinta2 ni kan..hehe~

teringat pulak kat lagu pesona cinta dari Hijjaz..
ni petikan serangkap liriknya:
"Cinta suci bukan untuk dinodai
Kasih jangan dikhianati
Lamarlah belas simpati
Kesucian cinta
Ikhlas tak diundang
Perliharalah…"

^_^ suke~

rasa cinta tu anugerah.. cinta Allah dl, insyaAllah kita akn mendapat cinta insan yg jg mencintai-NYA.. :)

kan?

zulkbo said...

salam Azrai
indahnya kata2 hikmah
terima kasih kongsi
mengingati perrkara yang
kita mudah lupa...

+akufobia+ said...

amal adalah bahasa kesungguhan.

HaiDa HiDa said...

salam Azrai..

cinta itu suci.. tpi jgnlah kita butakan hati kita kerana cinta.. cintailah sesuatu itu dengan penuh keihlasan kerana-NYA..

Amirah Rashid said...

salam ;D

cinta tu ape eh? hihi ;D

~ar!eyko san~ said...

menarik nye kata2 ini..=))
bahase mencermin kn budaya

Aidi-Safuan said...

kurang jelas tentang maksud ayat tersebut. harap boleh elaborate lebih lanjut plz! :)

Azrai Ahmad Zamri said...

to BalqisShafiqa:
bicaranya memang penuh falsafah..penuh hikmah..
m0ga menjadi iktibar buat kita

to Amira Atiqah:
w'slm..
hmM..banyak aspek yG perlu dijaga dlm memelihara & memupuk cinta yG sejati..paling penting niat & tujuan =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to DDrfauziah:
w'slm..
alhamdulillah, sinGgah memintal ukhwah..misi yG baik tu..
sinGgah2 la selalu yer kak =)

to mengenaldiri:
hikmah agung dr Imam Nawawi..
buat panduan semua pasangan bercinta..tp pernahkah kita memikirkannya?

Azrai Ahmad Zamri said...

to reen_sofee:
kerna itulah syurga mahal harganya..
yG susah itu nikmat, rahmat..yG mudah & murah walau tiada halangan, nikmatnya cuma di mata & di sini.. bukan di hati & di sana

to syafiqah safri:
setuju & ikutilah =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to manna_salwa:
w'slm..
hehE, perasan jg yer..
tp cam tu la nmpk gayanya..
muda mudi masa kini mmG lebih mnjurus kepada itu..lihat sj lagu, n0vel, filem..tema apa lg yG sering diangkat jia bukan cinta?

huhu..minat jg lagu tu..lama da tak kara0ke ;) nyway mesejnya jelas..kesucian cinta..
benar, hanya cinta yG berpaut pada cinta-Nya sj sebenar2 cinta sejati nan suci..

Azrai Ahmad Zamri said...

to zulkbo:
sama2..
kadang2 kita perlu merenung kata2 ulama silam ni, mata hati mereka terang..nampak banyak perkara yG kita tak nampak pada hari ini

to +akufobia+:
nice..& dats right!
amal itu bukti keyakinan

Azrai Ahmad Zamri said...

to HaiDa HiDa:
w'slm kak..
benar..jangan kita r0sakkan fitrah anugerah Ilahi..

to Amirah Rashid:
cinta itu engkau mengabdikan seluruh perhubungan duniawi hanya kerna Ilahi

to ~ar!eyko san~:
huhu..
bahasa bukan sahaja jiwa bangsa, tetapi lebih penting ia adalah nadi agama!

Azrai Ahmad Zamri said...

to Aidi-Safuan:
maksud ayat mana yer?..
rasanya tema yG diangkat dalam rangkap pertama & kedua mudah difahami kan..tentang memberi & menerima pendapat serta kepentingan ilmu & taqwa..

rangkap ketiga pula mnjelaskan tentang cinta sejati yG sebenarnya dapat memberi banyak kebaikan & kelebihan..jika sebaliknya berlaku, nyatalah itu cinta nan dusta..

rangkap keempat mGgambarkan bahawa kata2 yG terucap belum tentu lahir dr hati & perasaan seseorang..
kadang2 ia tidak ikhlas, dusta, lakonan..bibir boleh mGukir senyum, tapi hati siapa yG tahu?

REMEDY said...

penangan cinta sejati memang hebat bro...suatu ketika dulu remedy memang kurang percaya pada cinta sejati...remedy skeptikal terhadap wanita...remedy cuma fikir wanita ni semua sama...maaf ya...materialistik...tapi bila remedy temui cinta sejati...sangkaan remedy semuanya meleset...semoga Allah s.w.t jadikan isteriku cinta sejati di dunia dan akhirat

NICK IRFAN said...

info yg menarik bro! :)

Colourful life said...

mendalam kata2 nieh...suka,,

TUKANG KATA said...

saya suka dengan falsafah akhir sekali..

bermakna!

:)

jemput ambil blogger award di blog saya..

Azrai Ahmad Zamri said...

to REMEDY:
InsyaAllah..sudah pastinya dia yG terbaik..thanz yer sudi berk0ngsi pengalaman di sini =)
benarlah begitu kan..
walau banyak mana pun yG buruk, pasti ada satu yG terbaik buat kita..yG sejati..setia

to NICK IRFAN:
thanz!
sinGgah la selalu..
banyak lg inf0 menarik menanti anda..hehE =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Colourful life:
mendalam penuh makna..
m0ga jadi panduan & sempadan =)

to TUKANG KATA:
syukran..
huhu, siap ada award lg yer..
nanti sy brkunjung ke sana =)

✿nenek moden✿ said...

"Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna untuk menjelaskan perasaan. Manusia boleh
membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa. Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan"
-----------------------------------

terang jap maksud ni...
"Apabila kamu ditanya tentang sesuatu perkara,
hendaklah kamu menghalusi pendapat orang lain kerana
ketelitian itu menghapuskan pemikiran yang sempit.."
(Imam Malik)

Nurul Harun said...

quote

"1000 kata-kata, 1000 bahasa
Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan.."

nurul suka kata2 ni.

missgee said...

Kelu..

Sekian, Terima kasih!

NICK IRFAN said...

tetiba rasa nk bercinta plak lps baca entry ko ni bro? esok nak jln2 kt komtar la cari aweks! haaahhahaa

aNiss said...

abanggg.
manis kata-katamu....
terpaut hati ini ingin mengenalimu...
haha...

eh,cinta aniss pada abg melemahkan ke menguatkan?

ngee~~
:)

kay shafiQ said...

kata2 la what make people and the world go around

Azrai Ahmad Zamri said...

to ✿nenek moden✿:
maksud kata2 imam malik tu yer?
kirenya ada mana2 pihak bertanyakan kita pendapat tentang sesuatu perkara, isu, jawablah dengan asas kebenaran yG kukuh..buat rujukan dl, cari fakta dl, tanya mereka yG berkelayakan dl..jangan main cakap je..cam tu la lebih kurang maksudnya

to Nurul Harun:
sy pun suka..
indah & bermakna kan =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to missgee :
aii..
asyik kelu je sis sejak akhir2 nie..da masalah ke? =)

to NICK IRFAN:
hahAa..
cam tu plk ek..
sape yG suh k0 bercinta?
itu je dia nampak ;)

Azrai Ahmad Zamri said...

to aNiss:
yer anis0lala..hehE..
mana ada kata2 abG la tu..
semua kata2 hikmah & falsafah insan agung, ulama silam..
huhu..sejak bile pl aniss cintakn abG ni? ;)

to kay shafiQ:
benar..
kdG2 besar pengaruhnya pada dunia & kehidupan..baik buruk datang dari kata2 juga

aNiss said...

ahahhahhaa....
mmgla kata2 hikmah & falsafah insan agung,ulama silam....
tp abg da menyampaikannya...
:)

tulah,xperasan....
waaaa..
xdela...
aniss gurau....
:)
t gosip2 liar cam nanajoe n darkbatman pulok....
kekekke....
:)

aNiss said...

abg....
sis slalu marah abg erk??
bile yeh?
ahaha...
sorry if ada termarah2....
bergurau jer...
abg jangan kecik2kan hati pylak yeh....
:)
senyum selalu...

Azrai Ahmad Zamri said...

to aNiss:
hahAaa..tahu takut..
tp bagus apa kalu kena g0sip ngan abG? makin femes la bloG kite..kui3! ;) l0rr..sis salah paham ni? ner ada abG cakap sis marah2..juz abG yG gurau2 cakap cam tu kat sis, maksudny abG yG marah2 sis..tapi takda pun kan? huhu..kita aman damai je s0kmo =)

aNiss said...

hohohohoho....
tahu xpe...
jom2...
pemeskan blog kite...
ahaks...
gosip panas!!!
kekkeke...
kan2??

salah paham sket..
xpe..
kite memang aman damai n bahagia sentiasa bahagia bersama...
kan..kan...
:)
ngee~~
kpada yang jeles...
maap...
ahahha

sUfFeR8zInE said...

anis ni leh tahan,ckp x de pape tp ayat manje2 ayam je..hahahahak...

Azrai Ahmad Zamri said...

to aNiss:
huhu..act sunGguh abG terkejut bila sis betul2 tulis cam tu..ingatkan gurau2 jew ;)
tp takpe la..mmG niat kita tak lain pun kan..raseny semua paham, takda yG nak jelez tak bertempat..yG jelez nak bermanje da la k0t..kui3!

to sUfFeR8zInE:
huhu..jelez ke br0?
sj je dia tu..terlebih mesra k0t =)

aNiss said...

aniss akan jadi "CINTAMU"
:)