Friday, May 14, 2010

Menyingkap Jendela Dunia


Subhanallah..

Fajar menyinsing menguak siang
embun kasturi dibuai pawana
kidung ini asyik berdendang
hening kembara merentas benua


Mentari perak bersinar terang
beburung rimba bercanda mesra
riak Nil menggubah karang
riang pelangi mewarna sutera


Mega merah di kaki langit
zulmat malam dibias purnama
zodiak berkelip mata terpamit
sedingin salju damai dirasa


Subhanallah..
Kusingkap jendela
kulihat dunia
kusujud pada-Nya



48 comments:

manna_salwa said...

salam..

subhanAllah.. ciptaan n kebesaran Allah dilihat disekeliling kita..
beruntung bg yg mampu menghayati dgn sepenuh jiwa..

:)

nice one senpai~

zulkbo said...

salam Azrai..
sajak keinsafan
moga kita semua
menginsafi diri
melalui kejadian
yang Allah jadikan
subhanallah..

aNoZ said...

perghhh.. tmpt ni kacak.. cmpur ngn kau yg kacak. subahanallah. hehe

vanilla popsicle said...

nice bro :)

maCy said...

subhanallah..
stuju ngn anoz.. nk eskrem..
hehe

.:reine:. said...

sweet..indah betul bait2 ni roy.. :)

p/s : ala tomeynye adikku sorang neh..hehe

reen_sofee said...

kat mane tuh??

adrinaqamarina said...

suke tengok fajar...
tapi sebab kan nme kte "qamar",,,
so ag suke bulan la...
hihi~

INDAHNYE CIPTAAN DIA!
=)

ps*siapakah si baju merah itu?
=P

melatidaisy said...

salam alaik..

puisi yg sgt indah..thanks 4 sharing such a beautiful words here :)

teruskan brkatya, moga rahmat Allah sentiasa bersama :)

Lin Kreshk said...

Subhanallah... Begitu Indah Ciptaan Allah...

http://cicaktonjeng.blogspot.com/

Hana Picca said...

Besar sungguh kurniaan Tuhan..

fikaryna said...

suka pantai..tp banyak yg dah tercemar..

nisa said...

subhanallah.. ciptaan allah xde tandingan nya..

Azrai Ahmad Zamri said...

to manna_salwa:
w'slm..
betul..fikirkan tentang alam ini lalu berzikir mmuji kebesaran-Nya..di situlah rahmat petunjuk..
thanz =)

to zulkbo:
buat renungan bersama..
pelihara hubungan dengan Tuhan, insan & alam juga..InsyaAllah..

Azrai Ahmad Zamri said...

to aNoZ:
hahAa..
tak kesah la apa pun yG kacak, tetap kurniaan-Nya juga kan..
jadi bersyukur la =)

to vanilla popsicle:
thanz.. =)

to maCy:
huhu..tiru anoz plk dia..
ner da eskrem cni..
p cari kat kedai yer =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to reine:
tapi tak setanding indah ciptaan-Nya..huhu.. teng0k la adek sape kan? kui3! ;)

to reen_sofee:
itu dekat pantai Kemasik..
pernah sampai ke?

Azrai Ahmad Zamri said...

to adrinaqamarina:
huhu..betul2..
nak2 tika bulan mengambang penuh..sangat cantik..subhanalLah..
o0w..itu duda kesepian k0t?
hahaAa! ;0

to melatidaisy:
w'slm..
InsyaAllah, selagi ada daya & upaya..juga kurnia dari-Nya..
syukran atas sokonGan =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Lin Kreshk:
pada diri kita pun ada tanda2 keindahan & kebesaran ciptaan-Nya kan..renungilah selalu =)

to Hana Picca:
apatah lagi pada diri insan..

Azrai Ahmad Zamri said...

to fikaryna:
sesungguhnya tangan2 manusia itu sendiri yG membinasakan kehidupan mereka..apakah kita tidak berfikir?

to nisa:
maka selalulah memuji akan kebesaran-Nya..sehebat-hebat Pencipta..

Eye_nee said...

Salam Roy..
Bait2 puisi yg cukup puitis..akk terkesima..betapa Anugerah Allah itu tak terucap dgn kata2 keindahannya..semoga aku bisa lagi menyingkap jendela esok pagi untuk menikmati bait2 puisi ciptaan insani terpilih oleh Mu ya Allah...Insan yg sentiasa buat aku terpikir bahawa kehidupan aku didunia ini hanya dipinjamkan oleh Mu sementara waktu..supaya aku tak pernah lupa untuk sujud kepada Mu...Tq Bro..ko mmg satu dlm berjuta...

~ar!eyko san~ said...

sujud syukur ku pada NYA y MAHA ESA.

mengenaldiri said...

indah sungguh ciptaanMu..
alangkah bahagia dan beruntungnya bagi hati yg mampu melihat kebesaranNya..
=)

Nurul Harun said...

syukur masih lg bernafas di dunia yang indah dan permai ini..

aNiss said...

abang sayang...
aniss datang..
ngee~~
:)

terkedu saat membaca tiap bait-bait ayat...
:)

sugar2 kapas strawberry said...

ciptaan Allah mmg unik ;)
bersyukurlah kita ;)

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

salam hari jumaat....
pada MU ku bersujud.....

tot tot kecik said...

alhamdulillah..

kita masih dapat merasai kenikmatan itu..

semoga kte dapat menghargainye bukan membinasakannya..

محمد فردوس سعد said...

salam..

pandang2 alam ini, sambil pandang difikiri, mana bumbung langit tinggi, mana lantai bumi..

tiap satu yg terjadi, tidak mungkin tersendiri, cuba cari jawapannya andai meragui..

tertarik dgn bait2 lirik lagu ni..indah jugak puisi menyingkap jendela dunia anda..

yg mampu diucapkan hanyalah..subhanallah pada kekuasaan Tuhan terhadap alam yg indah dan manusia yg istimewa :)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Eye_nee:
w'slm kak..
benar..keindahan ciptaan-Nya tak tergambar dek lakaran tinta..kita hanya menulis sekadar termampu, untuk direnung & difikirkan bersama..

terima kasih..
namun ak cuma insan kerdil, hamba Yang Kuasa..insyaAllah, tiap yG baik sama2 kita ambil buat teladan, yG buruk jadikan sempadan..

to ~ar!eyko san~:
syukur dari hati, terzahir ke badan..

Azrai Ahmad Zamri said...

to mengenaldiri:
agreed with u..
lihatlah kehidupan dengan mata hati..kerna di situ letaknya makrifat Ilahi =)

to Nurul Harun:
syukur alhamdulillah..
m0ga tiap hembusan nafas kita menjadi zikir buatnya..kerna itulah tujuan penciptaan hamba

Azrai Ahmad Zamri said...

to aNiss:
huhu..manjenya dia.. ;)
terkedu takpe, jangan pengsan sudah..
payah plk nanti..kui3!

to sugar2 kapas strawberry:
lagi unik zat-Nya sendiri..
usah difikir, tapi pelu jadi zikir

to ✿y.a.n.i.e budak G.E.B.U✿:
salam jumaat..
sujudlah selalu, kerna itu detik kita paling hampir dengan-Nya

Azrai Ahmad Zamri said...

to tot tot kecik:
hargai & tunjukkan rasa pGhargaan itu..mereka yG membinasa, merekalah yG akan binasa..bukankah alam diciptakan untuk mereka? bukan untuk Tuhan

to محمد فردوس سعد:
w'slm..
sambil membaca k0men anda, sambil mGalunkan lirik lagu tu..lama ana tak dengar..huhu =)

subhanalLah..
tidak ada satu pun yG terjadi di dunia ini samada baik atau buruk buat hamba melainkan itu adalah tanda kekuasaan-Nya

LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN said...

Silat Lawat Ke Blog Saya

Untuk Menerima Anugerah Dari Saya,,

Sila2

centado said...

subhanallah....

Azrai Ahmad Zamri said...

to LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN:
huhu..anugerah apa plk ni?
wat susah2 jew =)
nyway thanz yer..

to centado:
subhanallah
alhamdulillah
lailahailallah
allahuakbar

jane said...

cantik;)

Cik Ubi said...

indah bhs..rupe xtau..hehe..nice share..=)

White Bird said...

subhanAllah.. segala puji hanya untuk Nya

Azrai Ahmad Zamri said...

to jane:
apa yG cantik?
huhu..

to Cik Ubi:
rupa apa? huhu..
thanz =)

to White Bird:
puji-pujian..
teringat lagu Raihan plk..huhu

Nuraisyyah said...

allhamdulillah..same2 la kte sujud kepadaNYA..santapan nurani d hari sbtu.. :)

BalqisShafiqa said...

mata dapat memandang memang bersyukur.
Dahi mencecah sejadah pun ada nikmatnya. Rasa dekat dengan Allah.


Terus ke  sini  Picisan

mamawana said...

Salam.....

Subhanallah...

missgee said...

Subhanallah..

Alhamdulillah..

P/s: Jenguk ke sini untuk cari motivasi..

Azrai Ahmad Zamri said...

to Nuraisyyah:
InsyaAllah..
santap jangan tak santap ;)

to BalqisShafiqa:
begitulah hakikatnya..
DIA & kita terlalu hampit..
tiada jarak & ruanG yg memisahkan

Azrai Ahmad Zamri said...

to mamawana:
w'slm..
Maha Suci Allah

to missgee:
m0ga terus berm0tivasi hadapi hidup..agar tenang hadapi kematian kelak..InsyaAllah

bintu jamil said...

boleh lagi ker sy nak menyemak dlm ruangan nie???
Subhanaallah...
seni bhs yg lmbut dan menusuk ke hati...
truskan mnulis!!!

tirah watif said...

Assalamualaikum,

aa, nak tny! zulmat tu apa makna?
^^

Azrai Ahmad Zamri said...

to bintu jamil:
sila2..bila2 pun b0ley =)
nyway syukran atas s0kongan..
InsyaAllah, selagi masih ada ilham..terbuka pintu di dalam..

to tirah watif:
w'slm..
zulmat tu maksudnya kegelapan =)