Saturday, January 02, 2010

Mutiara Hikmah 5


"Pandai mEngasihi orang itu sebahagian daripada akal,
pandai bErtanya itu sebahagian daripada ilmu,
& pandai mErancang itu sebahagian daripada sumber rezeki.."
  (Saidina Umar) 

Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau
& tidak ada insan berd0sa yang tidak mempunyai masa hadapan..

Akal itu menteri yang menasihati,
hati itu ialah raja yang menentukan..
Harta itu se0rang tamu yang akan berangkat,
kesenangan itu satu masa yang akan ditinggalkan..

Sungguh benar kita tidak tahu
apa yang kita miliki sehingga kita kehilangannya..
& sungguh benar pula bahawa kita tidak tahu 
apa yang belum pernah kita miliki sehingga kita mendapatkannya..

13 comments:

miera said...

salam..
manusia kebiasaannya tidak tahu menghargai sesuatu mahupun seseorang sehingga ia hilang dari genggamannya..

!!!~ZuE SmiLeYx5~!!! said...

saLam besH lA BLOG AWAK NIE~

puspawarna said...

salam ziarah...

so, gunekan laa akal dengan sebijak-bijaknyer...
kan2..

Azrai Ahmad Zamri said...

to miera:
w'slm..
selalunya cam tu la..lagipun manusia jaranG puas dengan apa yG ada

to !!!-ZuE SmiLeYx5-!!!
w'slm..
huhU..thanz..jenguk2 la lG yer

to puspawarna:
w'slm..
a'ah..akal yG bijak datang dari hati yG bersih..

cryingangel said...

hidup ni misteri kan..banyak yg kita x tahu pd masa depan...hidup ni jugak menarik mcm puzzle...kita kena cr jalan keluar...
mcm exam..bila salah cikgu suruh buat pembetulan....
bila kita dah salah baru kita akan mudah ingat...

~0~ said...

masih banyak yang perlu ku cari...yang tersembunyi dalam diriku

Azrai Ahmad Zamri said...

to cryingangel:
yer..hidup terlalu misteri..
kerna itu kena ada usaha, tiada takdir yG hadir dlm fikiran kita..
belajar dari kesilapan lebih mudah =)

to -0-:
huhU..cari janGan tak cari =)

:: Tcher Putri Ifa :: said...

best r kata2 ni...
byk makna yg berguna...
tq sharing.. :)

kasihkuamiera said...

cntik bhsa yg d gunakn...

Azrai Ahmad Zamri said...

to ::Tcher Putri Ifa::
u r welc0me..
same2 kita amik penGajaran & semangatny..huhU

to kasihkuamiera:
berbudi bahasa kot..hehE

SeE-DaH said...

nice entry..
like it..
:)
TQ for the sharing..

Honeyz said...

salam Azrai..

hehe, berbudi bahasa ek. bagus2 ^_^

btul3.. semuanya bergantung kepada aqal.. dan aqal yg bijak tu pulak, dtgnya dari hati yg bersih, yg dekat dgn Penciptanya..

hakikatnya pun, aqal tu la keistimewaan yg mengangkat darjat kita lbh mulia berbanding haiwan.. jd seharusnya kita gunakan aqal kita sebaiknya, berteraskan syariah, berpandukan Al-Qur'an dan As-Sunnah..

"Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau & tidak ada insan berd0sa yang tidak mempunyai masa hadapan.." >> tiada manusia yg bersifat ma'sum.. kita manusia x terlepas dr melakukan salah silap dan dosa samada secara sedar mahupun tanpa sedar.. oleh itu sama2lah kita sentiasa muhasabah diri memperbaiki segala amalan kita..

yup.. manusia mmg gitu rasenye.. x pernah rasa puas dgn apa yg dimiliki, dan xtau nk hargai sesuatu mahupun seseorang sehinggalah diuji dgn kehilangannya.. mase tula br nk sedar.. (-_-)

thanx for sharing this! baarakallahu fiik :)

Azrai Ahmad Zamri said...

to SeE-Dah:
OK..u r welc0me.. =)

to Honeyz:
huhU..syukran sangat yer atas k0men2 yG bermanfaat tu..sangat2 mGhargainya jG..
tiap hikmah ada gunanya kan..
asal ada kebaikan, sama2 la kita renungkan.. =)