Monday, January 30, 2012

Ros Putih Untukmu Wanita

Ros Putih adalah lambang keikhlasan, kesucian, kehormatan dan kesejatian. Ianya tanda pengharapan, ianya tanda penganugerahan. Daripada seorang ayah buat anak perempuannya, daripada seorang suami buat isterinya, daripada seorang kekasih buat si pencintanya, daripada seorang mahasiswa buat rakan mahasiswinya, daripada seorang pemimpin buat muslimah pimpinannya. 2012: Ros putih menjadi lambang satu perjuangan...


Lagi petikan dari FB penulis:

Dedikasi 2012:
Ros putih untukmu wanita, 
ros kuning buatmu mahasiswa.
Hormati bukan eksploitasi,
autonomi bukan autoriti.

Kadang kita perlu melangkah ke utara ke selatan timba ilmu & pengalaman, mencari bekalan. Jauh mana perjalanan tetap dikenang kampung halaman, tanah kuburan.

Berakhir sudah suatu hari yang kekosongan. Tiada kepuasan tiada ketenangan, pabila impian tidak menjadi kenyataan.

Berpersatuan adalah suatu jalan untuk memimpin & dipimpin. Kepimpinan yang dilambung dengan pujian atau diherdik dengan kritikan adalah lumrah yang mematangkan insan dalam berdepan cabaran mendatang.

Debat Politik:
'kenapa takut berdepan rakyat, cakap hebat!'

63 comments:

Yatie Awang said...

sejauh manapun kita mengembara mencari ilmu, ianya berguna andai kita mengunakan dijalan yang benar kan
tapi maaf kurang faham sepenuhnya isi yg disampaikan, tersirat sanga ni heheh

♥ :. Nies alhaQ .: ♥ said...

terima kasih :) syahdu ~

Amira Atiqah said...

Both white rose and yellow rose are mine ! Haha . Teruskan perjuangan .

lynnaiza said...

nice one! ;)

cik bulan said...

line bwh tu suka sgt..i lioke..haha

ashrafi said...

Assalamualaikum tuan.

Saya masih ingat laman ini dan baru sekarang menemuinya kembali. Salam ukhuwwah daripada saya.

Sharif said...

nice

Jasman said...

i like...

Lia Irdelia said...

nak ros putih boleh?... :)

hehehhe...

asliner said...

betul..
orang yang kritik kepimpinan kita..
may inhibit our potential to show a good quality of leadership..
tapi sebenarnye ia sebagai satu cabaran dan titk tolak kepada proses kematangan dalam memimpin..

*mengulas paragraph 2nd last tue..hihi*

fiza nurani said...

mendalam tu maksudnyaaaaaa..

e'eh, untuk ros merah takde keee ? :)

hazz death said...

feeeee... jiwang beb.. hehe.. nice one dude.. nice..

Eye_nee said...

As-salam Roy...

Cakap hebat
Berdebat Belum tentu hebat
Apatah Lagi nak berdepan Rakyat
Yg Mahu Perubahan Keramat
Merubah Kehidupan penuh Berhemat

Jgn Gah Dengan Pujian
Jgn Tunduk Dgn Kejian
Yg Dipimpin Bersatu Bergandingan
Yg Memimpin Penuhi Keyakinan
Agar Kepimpinan Menjadi Tauladan

Ejan said...

puitis abess, sikit eleman jiwang

ahsfantasy24 said...

cakap lantang, sembang kencang.
bila dijemput ke medan debat,
macam-macam alasan yang kita dapat.

qamarguyz said...

Yatie Awang:
hehE..betul la tu apa sis cakap =)
maksudnya 2 perjalanan, sebagai hamba & khalifah..dengan ilmu & harta kita memakmurkan dunia, namun jangan bangga dan lupa bahawa semuanya tidak kekal lama..hamba tetap berbogel kelak bila di sana!

♥ :. Nies alhaQ .: ♥
masa untuk bermuhasabah =)

qamarguyz said...

Amira Atiqah:
yurp..ambillah buat kenangan dan ingatan..sebelum pergi melangkah jauh ke tempat orang =)

lynnaiza:
thanz sis =)
rajin juga menyinggah yer, terharu

qamarguyz said...

cik bulan:
huhu..ini sudah bagus..
bukan mudah nak jumpa anak muda yg ada kesedaran semasa =)

ashrafi:
w'slm..
huhu, ramai betul yg kehilangan laman ini setelah lama sy tak update..salam ukhwah =)

qamarguyz said...

Sharif:
thanz bro =)

Jasman:
TQ..
lama tak nampak =)

qamarguyz said...

Lia Irdelia:
ros takda sekarang,
kekwa banyak laa..nak? ;)

asliner:
thanz, satu ulasan yg baik..
tentu berpengalaman =)
ia soal bagaimana kita melihat ke depan, bukan merasa apa yg ada di dalam

qamarguyz said...

fiza nurani:
ros merah?
special 4 someone..
hehE ;0

hazz death:
hahaAa..
dah lama tak berjiwang lara kat laman ni kan..Thanz ;)

qamarguyz said...

Eye_nee:
w'slm..
fuhh, tergugat entry sy ngan komen akak ni taw..hihii..
mengulas dua untaian hikmah dengan untaian hikmah yg lain, bukan mudah..

akak memang hebat bercakap, suatu nikmat! tabik spring laa ;)

qamarguyz said...

Ejan:
terasa teringin nak kembali menulis puisi..tp masih tak berkesempatan =)

ahsfantasy24:
dats rite..
bukan nak debat apa pun, juz nak buka kesedaran..nak bagi peluang buat penilaian

Zakaria's daughter said...

nice entryyy :)

Ad-Dien said...

salam ziarah dari WADi, moga thiqah di jalan kibarul ulama'
, jemput ke WADi jika berminat untuk berforum dan berdiskusi secara life..jemput daftar di forum WADi, dan kita boleh berdiskusi atau soal jawab bersama, insyaAllah.. :)

Rafhan said...

puitis...

ecadwinkyasha said...

takpernah pun dapat ros dari sapa2x.hahaha.nak jadi org pertama x?.ngeee...

putih itu suci! :)

Fikri said...

Waa.. boleh buat lagu. Hehe.

*Kita dilahirkan putih bersih & akan kembali ke sana ditemankan kain putih. Tapi jiwa belum tentu putih.. :)

Eda Syahida said...

waaa..kita minat rose putih..huhuhu

naiemah_ramli said...

rose putih..!!! i like..heee..kata2 yg indah =)

S..U..D..@..I..S said...

bukan senang nak jadi peminpin
dan memang payah untuk menjadi pemimpin yang dikenang
kerana keikhlasan dan kejujuran serta keadilan

Zura said...

terima kasih ye roy sbb bg ros putih...haha...

:: Cik Nur :: said...

putih lambang kesucian... :)

AzwanRamli said...

Puitis....

Ungu Violet said...

ros putih yg cantik dan berseri...:)

tapi saya suka ros merah...hikhikhik

Ummi Alesya Sofea said...

assalamualaikum..
dah follow cni,nnt jmput ler ke blog sy plk. :)

Maii said...

;D

Princess Nusy said...

puitisnye..nice entry..bestnye kalu dpt bunga ros segar..mesti rasa dihargai..mood:xsabar nk graduate..huhu..^^

DOMU-KON said...

misz domu bca 2 kali untuk memahami apa erti sbnarnya entri kamu..hehehe

terlalu tersirat bagaikan luahan yang tidak kesmpaian... apapun..

"ilmu itu menjadi sesorang itu berilmu..dan pengalaman itu mengajar orang lebih bijaksana.."..

ilmu tanpa pengalam umpama air tanpa gelas.. pengalaman tanpa ilmu umpama gelas tanpa airnya...

peace no war .. :)

mamawana said...

Suka bunga mawar nih, tapi debat2 ni banyak hal yg mengelirukan.

Nur Aischa said...

indahnya entri ros putih ni.. :)

shafiqa said...

mawar putih untuk mama...
hanya kasih sayang maha suci ku berikan buat mama..
tiada ternilai kasih sayang mu buatku... mawar putih is very meaningful and precious roses.. hehehe..

ctpayong said...

bismillahirrahmanirrahim

usaha lagi. you are one step toward success.

Diyana Norman said...

perghhh maksud tersirat banyak tuh

LaLa mhdnor said...

i like white rose :D

qamarguyz said...

Zakaria's daughter:
TQ..singgah membaca sllu =)

Ad-Dien:
w'slm..
InsyaAllah, selagi masih ada kesempatan..n syukran yer atas jemputan, nanti sy menjenguk ke ruangan sana =)

qamarguyz said...

Rafhan:
cam biase b0h..huhu

ecadwinkyasha:
orang pertama?..
sy pun masih berharap menerima ros yg pertama dr sesiapa..ahaaks! ;)

qamarguyz said...

Fikri:
wahH, sedap gak suara hang ek ;0

Eda Syahida:
ada tanam belakang umah tak?
hihii

qamarguyz said...

naiemah_ramli:
moga terjumpa hikmah =)

S..U..D..@..I..S:
ada benarnya..
sebab itu jawatan & kepimpinan tidak harus dikejar, melainkan ianya yg mengejar..

qamarguyz said...

Zura:
nak ros merah tak?..
huhu

:: Cik Nur ::
lambang kecucian juga kan..
cam banyak iklan..
hahaAa! ;0

qamarguyz said...

AzwanRamli:
moga dapat difahami =)

Ungu Violet:
ros merah untuk yg special di hati..hihii ;)

qamarguyz said...

Ummi Alesya Sofea:
terima kasih ummi..
nanti sy bertandang ke sana pula yer =) salam ukhwah

Maii:
senyum or ketawa?
huhuu..

qamarguyz said...

Princess Nusy:
agak2 time graduate nanti byk la dapat bunga ros yer? hehE..
tp ros tak tahan lama laa =)

DOMU-KON:
alalaa..cian dia..
ni belum baca puisi sy lg kan..huhu..
nyway suka quote domu ni..Nice!
'ilmu tanpa pengalaman umpama air tanpa gelas.. pengalaman tanpa ilmu umpama gelas tanpa airnya'

qamarguyz said...

mamawana:
huhu..salah satu jalan kebenaran..
jalan penyelesaian

Nur Aischa:
elelee..nak la tu!
hihii ;)

qamarguyz said...

shafiqa:
yurp sis..
now i mengerti..
thanz 4 sharing..
moga dia bahgia di bawah rahmat-Nya

ctpayong:
dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..
hmM, apa maksud sis ni yer? =)

qamarguyz said...

Diyana Norman:
di sebalik yg tersurat pasti ada yg tersirat bukan =)
moga mengerti

LaLa mhdnor:
juz 4 u..kui3!

shafiqa said...

ur most welcome..
it just my tought about white roses!

hati~♡ said...

aiyak.. politik kes nih.. xtau nak komen apa.. kecut perut.. huhu

morning incik Roy ku.. hehe

Aida Omar said...

buang yang keruh ambil yang jernih..
yang baik dicontohi yang buruk dijauhi.. :)

qamarguyz said...

shafiqa:
pemikiran yg terbentuk dr pengalaman =)

hati~♡:
hahaAa..satu je part politik, takkan kecut gak ;)
m0rning!

Aida Omar:
hmM..sebut pasal jernih dan keruh tiba2 sy terfikir sesuatu..
katak lg suka air yg keruh ea??
tanya jew ;0

shafiqa said...

yup..experience is the best teacher for our life..

Ruby Mahabbah Fillah said...

jika nk dunia dgn ilmu..

jika nk akhirat pon dgn ilmu..:)

sebyk mnapon ilmu nyg kita cri x kn pnah cukup mlh smkin byk kita bljr...smkn byk yg kita xtaw..

Allah maha besar :)

qamarguyz said...

shafiqa:
=)

Ruby Mahabbah Fillah:
Allahuakbar..
petikan hadis semuanya, nice..
bila berbicara juga, gunakan ilmu =) huhu