Saturday, July 02, 2011

Kempen: "Jom Jadikan Blog Sebagai Medium Dakwah!"


“Jika mereka boleh berkarya, kita juga mampu berpuisi.
Jika mereka boleh menulis, kita juga mampu menaip & jika mereka boleh menyerang, kita juga mampu bertahan serta membalas.”

Namun karya & tulisan yang tersiar bukanlah sekadar omong  kosong,  menghabiskan masa & tenaga, ianya perlu berpandukan kematangan akal fikiran, kesucian hati & ketenangan emosi yang sejati dalam memberi pandangan terbuka, kritikan membina serta berkongsi ilmu mahupun pengalaman.

Dengan mengambil hikmah & semangat kempen anjuran Atika Aula ini, penulis menyeru kepada semua blogger Muslim untuk mengambil ruang & peluang yang terbuka di dunia maya untuk mengorbankan sedikit masa, tenaga & saran idea buat agama yang tercinta. Biarpun dihimpit masa, curilah seminit dua untuk menyebarkan salam. Biarpun dihimpit ruang, ambillah sejengkal dua untuk menyampaikan walau sepatah ayat.  Sebarkan dakwah & tebarkan ukhwah menerusi laman peribadi masing-masing, tanpa mengira genre penulisan yang menjadi pilihan & keutamaan. Laman ini sendiri telah banyak berubah, walaupun pada asalnya hanya berfokus kepada persoalan agama, politik & isu semasa, namun kini ianya dikembangkan kepada pelbagai bentuk & gaya penulisan, sesuai dengan kematangan & golongan sasar yang semakin besar. Akhir kalam, semoga dengan sedikit usaha, ikhtiar & pengorbanan ini dapat sama-sama membawa kita ke arah satu perubahan..semestinya kepada yang lebih baik dalam segenap aspek kehidupan. Semoga kita semua diberkati & mendapat maghfirah dari Yang Esa. 

p/s: syukran kepada blogger mohamadazhan kerana sudi tag penulis untuk mengikuti kempen ini. Bagi memenuhi syarat kempen, di sini juga penulis berbesar hati untuk memilih tiga blogger bertuah untuk turut serta: Budak Hitam..Missgee..Etuza

64 comments:

Ku Azhar said...

bagus entry ini,cikgu!!!

eh skema la plak hehehe cayyookk2!!

Alynn Notnot said...

bagus ni.

akan cuba.

walaupun ilmu tak sedalam mana.

akan aku cuba juga.

Jiejah Gorjes said...

bagus2 ...cadangan yg menarik dan harus dipraktis kan selalu.

s a r said...

itulah yang terbaik dari yang lain-lain :)

Mohamadazhan.com said...

salam..insyaAllah, mudah2an perkongsian ilmu dan maklumat mampu memberikan impak besar kepada semua umat..

sampaikanlah walau satu ayat =)moga Allah merahmati semua.

Shiela Latif said...

bagus ni...sis sokong :)

Iznie said...

subhanallah...

suka idea utk jadikan blog sebagai medium dakwah...macam sekarang, org suka jadikan facebook sebagai medium dakwah...sbb lebih senang n ramai org.


rasa mcm nk join kempen ni, insyaAllah...
moga sentiasa istiqamah dlm urusan yg baik...

jazakallah ya akh...

Pojiekyra said...

nak join tp....hmmm blog bakal bersawang :(

UNA budak BAEQ said...

mcm nak join juga walaopon ilmu dan amalan tak lah sehebat mana setakat meyebarkan pon boleh kan .


:)

TYNTHA LANA said...

Lana masih mencari cara untuk kearah tu.. kejap2 jadi, kejap2 goyah. Tapi sedg berusaha juga ni.

shida'R said...

ok juga..shida support awak ngeeee... :D


terjah jom > rasuah depan mata..cisss!!

Siti Arfah said...

Jom berdakwah. Moga Allah redho . Berdakwah bukn pd org lain sahaja malahan pd diri sendiri juga . :)

caliph shuriken said...

nice.. support idea cmni ^^

etuza said...

Asalam..alhamdulillah & syukran mendapat tag dari azrai..
Cadangan & idea yg perlu disokong..

Melihat kpda laman pcik ..pelbagai genere..kerana pcik nak kebebasan menulis..namun ada jg unsur ilmu ya agama..paling tidak pun untuk bacaan anak2 pcik sendiri ya.
Insyaallah..

whitecappuccino said...

satu usaha yg murni..beginilah sepatutnya.

Atika Aula said...

Alhamdulillah..moga usaha murni ni dapat mengajak lebih ramai lagi blogger muslim di luar sana untuk menghasilkan penulisan yang lebih baik dan dapat menjadi kan blog sebagai salah satu medan untuk berdakwah. bukan sahaja bercerita tentang Islam, bahkan menceritakan sesuatu perkara yang baik juga boleh menyeru orang lain untuk lebih dekat kepada Islam.InsyaAllah :)

soooooour said...

setuju!

perondajaketbiru74 said...

idea yang bagus ni bro...

iZ-oNe! said...

tjuk entry da besh..thniah2~

nik lan nik mat said...

rase2nya..blog aku blh di anggap dakwah x?

putra suki said...

hai, bagus tu.. sy setuju.. :)

MaMa AiNi said...

mama doakan semuga qamar berjaya menulis dan berdakwah dgn blog qamar ini..tak mustahil utk berdakwah kerana pengikut qamar sgt ramai..

nasrul pradana said...

keren....dipertahankan cikgu semangat bloggernya
aku dapa ifo banyak dari sini.. :)

qamarguyz said...

Ku Azhar:
sape pulak yang da jadi cikgu nie?
hehe.. ;)

Alynn Notnot:
da matang kan?
tentu da tahu mana baik mana buruk..ilmu itu pun dah cukup untuk mencuba..all da best! =)

qamarguyz said...

Jiejah Gorjes:
cuba la amalkan sis..
seminggu sekali pun OK..
tulis entry yang menyeru kepada kebaikan hidup beragama =)

s a r:
m0ga niat kita ikhlas...

qamarguyz said...

Mohamadazhan.com:
w'slm..
InsyaAllah..
kita menulis bukan kerna nama, tapi kerna cita-cita..
memperlihatkan agar kebenaran dan keadilan terbela

qamarguyz said...

Shiela Latif:
syukran sis =)

Iznie:
Maha Suci Allah..
ini medium mereka, ini medium kita..cara kita jalan kita..
InsyaAllah, moga sama-sama diberikan kekuatan =)

Pojiekyra:
kenapa bersawang?
sis nak menghilang ke mana?..

qamarguyz said...

UNA budak BAEQ:
Nabi pun diutus untuk menyebarkan cuma, sedangkan ilmu hakikatnya hanya milik DIA..
ayuh jalankan amanah kita sebagai khalifah!

TYNTHA LANA:
usaha itu satu jalan dalam menuju kejayaan..
moga harapan menjadi kenyataan =)

qamarguyz said...

shida'R:
supp0rt kita?
j0m ikut sama menyahut seruan ini =)

Siti Arfah:
agreed with u sis..
bila berkata kita terasa..
kerna kita bukan insan sempurna..
mudah alpa dan leka

EBEE... said...

saya stuju...akan ikot jejakmu..juaa...cewahhh

qamarguyz said...

caliph shuriken:
thanz br0..
sokongan rakan-rakan blogger tentunya membakar semangat kami yang mencetak laman-laman islamik di dunia tanpa batasan ini

etuza:
w'slm..
yer, sy da lama mengikuti perkembangan laman pakcik..tidak semestinya fokus pada ilmu agama, tapi ilmu hidup yang baik dan berguna..kerna agama itu mudah dan luas =) Thanz

qamarguyz said...

whitecappuccino:
InsyaAllah..
selagi ada daya, kita buat apa yang sepatutnya..

Atika Aula:
Segala Puji Bagi Allah..
tahniah juga buat saudari, sahabat seperjuangan kerna telah mencetuskan idea yang baik sebegini..
InysaAllah, selagi ada kudrat dan idea..akan terus disokong =)

qamarguyz said...

soooooour:
sape setuju anggukan kepala!
hehE ;0

perondajaketbiru74:
kredit buat penganjur =)

qamarguyz said...

iZ-oNe!:
hahaAa..
baca tajuk jew ke br0? ;0

nik lan nik mat:
selagi ada unsur kebaikan..
selagi mampu menyeru makruf mencegah kemungkaran..InsyaAllah

qamarguyz said...

putra suki:
hyE..
kalu setuju marilah j0in sekali =)

MaMa AiNi:
InsyaAllah mama..
syukran atas doanya..
moga begitulah..
jika diikutkan pengalaman, memang ada saudara mara, rakan-rakan blogger yang terkesan dengan penulisan sy di sini..

qamarguyz said...

nasrul pradana:
InsyaAllah..
moga terus diberi kekuatan..
thanz yaa atas sokongan =)

EBEE...:
jejak menjejaki la kita..
Ayuhh! ;)

Ummi Hanie @ AnNisa Fadzil said...

kempen yg bagus dan patut diwar2kan... ;)

MizzDija said...

agree :)

etuza said...

betul pendapat azrai ya..sangat setuju, terima kasih sangat menghargai sesawang pcik ..moga dimudahkan dan dimurahkan rezeki ya..

pengemis cinta~ said...

alhamdulillah..PC pun da join bebpe hr lepas..sama2 manfaatkan medium y ada..moh sertai contest diblog pc^_^

Fathiah Hamim said...

fa cuba sket2. sebab saya pun tak tau banyak. sama-sama mencari ilmu.

[sutera kasih] said...

Salam ukhuwahfillah...kempen yg baik..keep blogging & sharing the good input for readers ~

budak hitam said...

Salam.. insyaAllah.. BH pasti join.. walau idea tidaklah setara mana tp yg penting ada usaha.. trm kasih tag BH :)

puanbee said...

saya dakwah jugak sikit2 tp bab yg lebih saya tahu lah bab agama tk berani sgt .. kurang ilmu lagi :) apa apa pun bagus usaha gini

amirul.fareast512 said...

woot~woot~
stalk cny jp smbil cmnt entry,

nice entry !! suke sgt!!

nway qamaeguyz..,
reyn tgh cnfuse ni,
bole tlg tak?
4more info vsit dis,

http://akmeyruleyna.blogspot.com/2011/07/saya-bertudung-dan-saya-sangat-pretty.html

tengss sbb sudi visit ..
betul2 konfius .. hee .
tlg pilihkn ...ngeee~

Diary oF Mine said...

insyaallah... mudah2an ramai blogger islam wat cmni.. :)

alif haris said...

bagus kempen ni bro :)

insyaAllah boleh berjaya dgn jayanya :)

~NajiLaA~ said...

i sokong post ni 2700055666%! :D

nisa said...

(^^,) Insyaallah...hihihi.....!!!

Cik Fatin Shukri said...

sokong !

qamarguyz said...

Ummi Hanie @ AnNisa Fadzil:
sila war-warkan kepada rakan-rakan blogger yang lain =)

MizzDija:
thanz =)

qamarguyz said...

etuza:
InsyaAllah pakcik..
syukran atas doanya..
setakat ni sedikit sebanyak murah la juga rezeki melalui blogging nie =)

pengemis cinta~:
Alhamdulillah..
bila da j0in ni kena la selalu menulis perkara-perkara yang lebih elok dan bermanfaat =)

qamarguyz said...

Fathiah Hamim:
tak apa..
ada ilmu kan?
setiap ilmu milik DIA..
ada manfaatnya..
s0 share la..
tak semestinya ilmu agama, ilmu fardhu ain semata =)

[sutera kasih]:
w'slm..
ukhwah fillah abadan abada =)
m0ga mendapat manfaat

hatikubaik-mohdhazlan Dreadlock said...

bagus kempen nim ..sokong .

qamarguyz said...

budak hitam:
w'slm..
alhamdulillah, tidak silap sy memilih BH..c0z gaya entry pun bagus dan bermanfaat =)

puanbee:
bagus la puan..
dakwah ni tak semestinya perlukan ilmu yang tinggi..
cukup sekadar apa yang mampu..
berpesan-pesan kat anak-anak akan hal-hal yang baik, kan dakwah juga tu =)

qamarguyz said...

amirul.fareast512:
hehe..
nak kena pilih apa nie?
kan rabun mata pulak nak memilih ;)

Diary oF Mine:
anda Islam?
cubalah =)

qamarguyz said...

alif haris:
InsyaAllah..
tak banyak, sedikit pasti ada jayanya..kita hanya mencuba =)

~NajiLaA~:
wahH..
peratusan mencecah infiniti! ;0

qamarguyz said...

nisa:
blog macam mana?
takkan sepi jew =)
hehe

Cik Fatin Shukri:
Terima Kasih =)

hatikubaik-mohdhazlan Dreadlock:
sokong-menyokong sesama blogger..
PEACE =)

Fahrain said...

jom...selagi hayat dirahmati Allah..selagi tu dakwah tak akan putus :)

Eye_nee said...

Dapat kita bersama-sama berkongsi kebaikan ilmu dakwah yg ditulis oleh rakan2...gud kempen ni Roy...

missgee said...

Insyaallah..
Akan turut serta :)

qamarguyz said...

Fahrain:
InsyaAllah..
niat dan mula =)

Eye_nee:
terima kasih..
laman sis pun, walau lebih bersifat peribadi namun banyak perkara baik, pengalaman bagus yang dapat dikongsi =)

qamarguyz said...

missgee:
terima kasih atas sokongan =)

amir aizat said...

saya suka kempen begini!