Tuesday, May 29, 2012

284: Catatan Lama Satu Kebenaran


Seharian menatang demokrasi..Seharian menganalisis sendiri - sekitar Jalan TAR, hadapan SOGO & Masjid India



Analisis Umum 284: Kami berkumpul di jalanan ini, tua muda seisi famili, duduk bantah mengekspresi diri, bersorak gempita menjulang demokrasi, ragam dan gaya meriah sekali, aman tertib penuh warna-warni, menunggu ucapan pimpinan di depan sekali..Tiba-tiba pancutan air dilepaskan, tembakan tear gas menyusuli..Disuruh bersurai sambil berlari, namun dikepung kanan dan kiri, gas berbau di sana-sini, tangkapan dibuat tangan digari..Segalanya bermula di sini..Apa pun tindakan provokasi, apa pun lakonan SB..Segalanya bermula di sini..Saat keamanan diragut oleh polis sendiri..Noktah


Analisis Umum 284: Satu herdikan diterajang berkali, bukan seorang sepuluh sekali, patah tangan dan kaki kiri, koyak rabak ditahan lagi..Perakam dirampas wartawan dikasari, agar terhapus segala bukti, mujur masjid tak dicerobohi, kerna Tuhan menjadi saksi..Apa salah kami? Usah percaya polis dan menteri, apa lagi media bergaji, kami di sini melihat sendiri, dengan minda dan mata hati..Masih mahu menafi? BERSIH4.0 jom ikut sekali! Noktah


Analisis Umum 284: Anggaran perbelanjaan - Tiket train pergi balik RM8, Makan minum RM10, Selipar baru RM7, Topup RM5..Jumlah RM30..Ini baru bajet aku seorang, belum masuk bajet perbelanjaan kawan-kawan yang shopping sakan & ratusan ribu himpunan yang lain..Di manakah kerugian? Maka beruntunglah buat para peniaga yg tetap meneruskan aktiviti jualan mereka pada hari tersebut..Bijak merebut peluang..Tahniah! Noktah

*****
I was there yesterday, it was my first protest and it was an eye opener..

People of all races helped each other, passing out salt, water, carrying those whom were injured to a side. I've never seen Malaysians so united before. On 28th of April, Malaysians put aside their differences and came together not because of Najib's 1Malaysia but because we all wanted fairness, we wanted a clean election..because of BERSIH3.0.

After 428, I can truly say that I am proud to be Malaysian..



33 comments:

pandan said...

like..:)

ummiarissa said...

okay...

puteri farah said...

Semoga ini, dapat membuka mata kita semua. Termasuklah saya, yang baru tersedar daripada apa yang diberi. Sama sama kita berdoa. :) ::Islam agamaku::

❤Cik Myra❤ said...

hanya Allah dan mereka yang berada di sana yang lebih mengetahui apa sebenarnya yang terjadi di sana..

Media, dan kata2 menteri semua tak boleh dipercyai...mereka memutarbelit fakta...nauzubillah...

terimakasih di atas perkongsian ini..:) moga dapat membuka mata n minda mereka-mereka yang masih kelam...

etuza said...

asalamualaikum Azrai..lama baru ada entry baru .Masih ingat ke pakcik..
http://ezawarna-warnakehidupan-etuza.blogspot.com/

etuza said...

kita nak bersihkan jiwa hati dari noda alfa padaNya. Apapun kita perjuangkanlah kebenaran yakni kerana Allah ya.

Adylia Qarissa said...

penuh mendalam setiap patah yang ditulis.. siapa yang ada kat sana pada hari kejadian tau apa yang berlaku samada baik atau buruk.

Ryu on ahsfantasy24.com said...

apa polis ini tugasnya menjaga keamanan? ;)

ctpayong said...

catatan lama mungkin dari pengalamam. ngeri dek tidak aman mahu pun ketidakstabilan pemerintahan. aman ini nikmat Tuhan.

Aida Omar said...

:) yang benar kita ikut yang salah kita lontar jauh2.. orang berbudi kita berbahasa.. lama dah kot roy menghilangkan diri.. ^^

Lia Irdelia said...

terasa seram sejuk baca entry ini..
huhu...

Mohamadazhan.com said...

Tahniah BRO! siapa yang turun ke jalanan sahaja tahu erti perjuangan. Jika tidak ke sana, hanya khabaran palsu yang menjelma di mata...kerana seharian media memancarkan "keganasan" yang sama....hingga akhir ini masih tiada bukti video yang dicerca2

Siti Arfah said...

manusia, kalo xtau jgn buat2 xtau kn? :) . sblum menilai, biar merasai dlu . meliht saje x sm dgn yg mrase~

ahsfantasy24 said...

bersih akan berterusan jika
hak ditidakkan ^^

Titisan Hujan said...

bersih



*lama xjenguk sini

Princess Nusy said...

wink2..mane p tuan blog ni? hehe..dah lame xjalan2 sini.. =)

Leeya Hezlin said...

semoga negara kita terus aman..
kesian juga pada yang tercedera masa kejadian tu berlaku..

salam ramdhan al-mubarak dan selamat berpuasa..

hijabul crewz said...

terbaik sahabat ^^

0nenanina Vanilla said...

lame x jenguk sahabat blogger.. selamat m'jalankan ibadat puasa

Nadia Elena said...

sempat aje amik gambar..
ahaks.. :D

C'Jai said...

En zauj akak pun merasa menghirup pedihnya semburan gas pemedih mata...moga yang haq akan menjulang dan yang batil akan tersungkur...Allah maha mengetahui...

obat hiv aids herbal said...

setuju.... ^_^

qamarguyz said...

pandan:
suka tanda setuju =)

ummiarissa:
begitulah ceritanya..huhu

qamarguyz said...

puteri farah:
Alhamdulillah..
Islam agamaku, Quran kitabku & Muhammad rasulku

❤Cik Myra❤:
InsyaAllah..
begitulah harapnya dik =)
merasa dengan mata hati, alami sendiri

qamarguyz said...

etuza:
w'slm pakcik..
maaf lama menghilang..huhu..
kerana DIA Yang Esa =)

Adylia Qarissa:
benar sis..
sekarang dah jelas beza mana yg baik & mana yg buruk

qamarguyz said...

Ryu on ahsfantasy24.com:
nampaknya keamanan tidak terjaga oleh pak polisi! huhu..sama-sama kita menuntut hak

ctpayong:
sama-samalah kita mencari makna keamanan..
aman yang sejati untuk setiap diri =)

qamarguyz said...

Aida Omar:
memang dah lama hilang..
jarang dah muncul kembali..hihii..
masalahnya bila orang berbudi turut digari ;)

Lia Irdelia:
nak demam ke ni? huhu

qamarguyz said...

Mohamadazhan.com:
thanz atas sokongan dan semangat rakan-rakan seperjuangan..
kes langgar peserta tu betul2 jadi depan mata..bukti yg pasti,,ada provokasi

Siti Arfah:
setuju..melihat hanya dengan mata, tapi merasa guna enam indera utama..pasti berbeza!

qamarguyz said...

Titisan Hujan:
bersih bersih bersih!!!

Princess Nusy:
tuan blog pergi mencari damai abadi..kui3! ;0

qamarguyz said...

Leeya Hezlin:
ameEn..jangan risau, kami berjuang secara aman..tiada apa-apa..yg bersenjata cuma mereka..so kalau tak aman salah siapa? =)
~Selamat Hari Raya~

hijabul crewz:
hehe..b0h mesti turun gok ork?

qamarguyz said...

0nenanina Vanilla:
lama tak buka blog nie..
Selamat Hari Raya..hehe =)

Nadia Elena:
wahH..itu wajib..
nak tunjuk ke anak cucuk ;0

qamarguyz said...

C'Jai:
InsyaAllah, masanya pasti tiba..
tak lama dah kak..
bersabarlah

obat hiv aids herbal:
bagus2..

ulie said...

like this post :-) nice post..
silahkan mampir ke blog saya juga ya Gan...
tinggalkan komentranya pada artikel berikut http://uliearieph.blogspot.com/2012/07/mendambakan-jakarta-yang-aman-dan-nyaman.html