Thursday, July 14, 2011

Zikir Buat Si Fakir

Berzikir maksudnya mengingati Allah. Yang dimaksudkan zikir di sini ialah zikir-zikir khusus seperti ‘subhanallah’, ‘alhamdulillah’, ‘astaghfirullah’ ataupun ayat-ayat al-Quran. Syaratnya ialah zikir ini bukan sekadar di mulut sahaja, tetapi dihayati maksudnya di dalam hati. Contohnya apabila membaca ‘subhanallah’, hati pun terasa Allah itu sungguh sempurna dan tidak langsung ada sebarang cacat celanya. Akan timbul pula rasa mengagungkan-Nya, menyanjung-Nya dan sekaligus kita ingin sekali menghambakan diri kepada-Nya. Contoh lain ialah apabila membaca ‘astaghfirullah’, kita terkenangkan dosa-dosa kita yang terlampau banyak seterusnya berasa kesal dan segera bertaubat.

Pada suatu ketika, segolongan sahabat telah mengadu kepada Rasulullah s.a.w. seperti disebut dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Muslim:“Ya Rasulullah! Orang-orang yang mempunyai harta (orang-orang kaya) telah mendapat pahala (lebih banyak daripada kami). Mereka sembahyang sebagaimana kami sembahyang dan mereka puasa sebagaimana kami puasa dan mereka bersedekah dengan kelebihan harta-harta mereka."

Bersabda Rasulullah: “Bukankah Allah telah menjadikan bagi kamu suatu untuk kamu bersedekah? Sesungguhnya dengan tiap-tiap tasbih itu sedekah, dan tiap-tiap takbir itu sedekah, dan tiap-tiap tahlil itu sedekah, dan menyuruh dengan makruf itu sedekah, dan melarang dari yang mungkar itu sedekah, dan pada kemaluan seorang kamu itu pun sedekah.” Inilah penjelasan Rasulullah kepada orang-orang fakir dari golongan Muhajirin yang sebelumnya telah menggelisah oleh kekurangan pahala bersedekah, sedang orang-orang kaya telah beruntung dengan penambahannya dari hasil sedekah dengan harta benda mereka.

Antara hikmah berzikir ialah dapat membersihkan hati, jiwa dan roh kotor yang berselaput dalam diri selain mengingatkan kembali perkara yang kita lupa serta mendapatkan ganjaran dari-Nya. Dengan ini, marilah kita perbanyakkan zikrullah kerana ia salah satu cara yang paling mudah untuk beribadah. Setiap masa dan dimana saja kita boleh berzikir.

(by qamarguyz: risalah al-Qamar edisi 5)

66 comments:

Adylia Qarissa said...

terima kasih kongsi ilmu bersama sama..semoga Tuhan merahmati kamu :)

yatie Awang said...

sedekah bukan saja dr meterialkan,
itu yg ramai tak tahu, mekasih

hati~♡ said...

sejuk hati baca entry ni Roy.. hehe =)

nurayunni said...

bykkan berzikir...dapat pahala..:)

sara zainol said...

zikir itu penawar jiwa.. ^^

MaMa AiNi said...

Ya qamar !!..banyak hikmahnya berzikir,nice info..semuga semua dpt menafaat dr entry ini..

Anak Wak Mail said...

banyak berzikir..hati jadi bersih..=)

thanks for this..=)

cik sakdi said...

senyum jela hari2, pahala pahala. hehe :)

MisS HoNeY said...

Allah Allah Allah Ya Allah..
Allah Ya Allah

z said...

penyejuk hati penenang jiwa :)

Eye_nee said...

As-Salam Roy..
Berzikir penenang Jiwa kan...lagi2 bila kita berzikir menyebut Nama Allah..Allah..Allah...Allah...
Subhanallah...Maha Suci Allah...

nurAMALLINA said...

Subhanallah :)

amir aizat said...

alabizikrillah hitotmainnalkulub

Aida Omar said...

zikir pengubat hati..
byk bentuk sedekah tak semestinya dalam bentuk benda :)
terima kasih qamarguyz..

Anis izyan Abd Rahman said...

tersentuh !__!

Mohamadazhan.com said...

peringatan yang sangat berguna dalam kehidupan yang penuh "kejahilan" sekarang

Titisan Hujan said...

semoga lidah ini sentiasa basah dengan menyebut zikrilullah

caliph shuriken said...

nice sharing ^^

stellaizz said...

zikir itu penawar jiwa..tenang ye :)

amna said...

zikir penawar hati :']
terima kasih atas ingatan.. lama tidak ke sini..

cik aisha said...

amalan yg baik tp xselalu diamalkn...;(

alif haris said...

berzikir antara ibadah yg paling mudah kan ^^

jom berzikir mengingati Allah daripada kita duk nyanyi2 je tak dpt pape

Khairil said...

insyaallah... zikir dapat menenangkan jiwa dari mendengar lagu2 yang xda faedah....

qamarguyz said...

Adylia Qarissa:
InsyaAllah..
apa yang baik kita sampaikan..
walau sepatah kata =)

yatie Awang:
ni yang nak beritahu nie =)
huhu..

qamarguyz said...

hati~♡:
suka hati bila ada yang sudi membaca =) thanz yer

nurayunni:
ikhlaskan jiwa..
tenang adanya =)

qamarguyz said...

sara zainol:
dats rite..
sesungguhnya dengan mengingati Allah itu jiwa kan menjadi tenang =)

qamarguyz said...

MaMa AiNi:
InsyaAllah..
mudah-mudahan ramai yang dapat habiskan bacaan =)

Anak Wak Mail:
banyak berbuat dosa..
zikir..hapuskan mana yang kecil

cik sakdi:
senyum sokmo deh =)

qamarguyz said...

MisS HoNeY:
Alhamdulillah..
sejuk telinga mendengarnya =)

z:
cam lirik lagu pulak..hehE

qamarguyz said...

Eye_nee:
w'slm kak..
betul tu..
amalkan tiap waktu..
tak semestinya hanya tika selepas solat kan =)

nurAMALLINA:
Maha Suci Allah

qamarguyz said...

amir aizat:
wahH..
speaking yer sheikh ;)

Aida Omar:
sama-sama Aida..
yer..s0 jangan la kita resah gelisah dengan kekurangan yang ada =)

qamarguyz said...

Anis izyan Abd Rahman:
tersentuh dengan kemurahan rahmat Yang Esa..
kan?

Mohamadazhan.com:
selagi ada waktu..
sama-sama la kita saling membantu..
dalam mencari redha Yang Satu

qamarguyz said...

Titisan Hujan:
sentiasa basah dan mengalir bagai titisan hujan yang menuruni..
InsyaAllah

caliph shuriken:
thanz br0..
moga mendapat manfaat =)

qamarguyz said...

stellaizz:
jika ikhlas pasti akan terasa..
cubalah =)

amna:
huhu..
mana pergi?
sama-sama =)

qamarguyz said...

cik aisha:
kenapa?
jangan tunggu kita ditinggalkan

alif haris:
setuju br0..
sekali-sekala try tukar..
mesti ser0nok..
nyanyi-nyanyi jadi siulan zikir

Khairil:
malah ianya lebih mudah..
takkan lupa lirik punyer!
huhu

Aku Afzal said...

salam roy.yup kadang2 kita rasa gelisah, semua yang kita buat serba tak kena.rupanya kita lupa sesuatu..kita lupa untuk berikan makanan kepada jiwa.kita lupa untuk berzikir.

subhanallah walhamdulillah wala ila ha illallah allahu akbar

terima kasih kongsi ilmu yang bermanfaat :)

miss fiza said...

salam alaik.. syukran kathir atas perkongsiannya.. :)

nisa said...

^_______________^ V !!! piss...terima kasih kongsi ilmu yg bermanfaat..

Siti Arfah said...

Nice entri. :). Jom~jom sma2 kta slalu berzikir. InsyaAllah. Ingat Allah stiap masa .

qamarguyz said...

Aku Afzal:
w'slm..
tepat sekali br0..
ibarat perut memerlukan nasi, begitu juga jiwa memerlukan zikir kepada Ilahi..thanz sudi membaca =)

miss fiza:
afwan sis..
syukran juga atas pembacaanya =)

qamarguyz said...

nisa:
sama-sama..
da masuk jangan lupa klik-klik..
hehE ;)

Siti Arfah:
InsyaAllah..
kuatkan jiwa bebaskan minda kita =)

Cik Teddy said...

sesungguhnya bnyk hikmah brzikir..same2 la amalkan!

deqlis said...

n3 yg bagus..

Tolong vote picture saya


1. Klik LIKE this page..

http://www.facebook.com/MyWrangler?ref=ts

2. Then gi
http://apps.facebook.com/mywranglerway/

kat "search photo" type "Ellismelia Mohamad" then kuar gambo saya pakai baju biru...then LIKE yer..

klu leh guna gak ID mak/ayah/adik beradik/kawan dan tlg vote byk2x..thanks u..

atau sertai GA saya di SINI.. Timaceh

deqlis said...

oh ye, minta izin cp utk simpanan di blog saya..tq

amir aizat said...

mana ade lah, biase jer kot.huhu xhebaq maner pun

cx's said...

Ya Allah. :) istikharah cinta memanggilku

syafiqakarim said...

lagi2 nak puasa, kena rebut pahala.
terima kasih ;)

Cik Bell said...

zikir memang dapat menenangkan jiwa.^_^
kdg2 sekarang nie tgok budaya OMG mkin berleluasa.Jika digantikan dengan YA Allah mesti lebih sedap disamping dapat mengumpul pahala berzikir menyebut namaNya :)

etuza said...

Asalam..azrai..
Subahanallah.amat mudah kita melakukan zikir..yakni mengingati, membesarkanNya. Namun kadang mudah pula lupaiNya hanya apabila harta bertimbun.Semoga kita tidak terglong hambaNya yang mudah lupa itu..
Syukran tazkirah indah ini..

alif haris said...

nyanyi lagu selawat bagus kan ^^ hehe ..

seronok,seronok jugak,, dpt pajal jugak ^^ hehe

Puteri Iqa Izyan said...

sedekah yang paling mudah =)

insyaAllah~

qamarguyz said...

Cik Teddy:
InsyaAllah..
sama-sama kita usahakan =)

deqlis:
InsyaAllah..
ada kesempatan nanti kita vote..
da pr0b sikit sekarang..huhu..
nyway copy je la yer..
sebarkan apa jua kebaikan =)

qamarguyz said...

amir aizat:
hehE..
sj je gurau2..
bagus la tu =)

cx's:
menyahut seruan Yang Esa..

syafiqakarim:
ganjaran berganda..
jangan lepaskannya =)

qamarguyz said...

Cik Bell:
a'ah kan..
betul juga tu..
tak terfikir pula selama nie..
syukran atas keprihatinan dan peringatan =)

etuza:
w'slm pakcik..
benarlah kita bergelar manusia, selalu leka dan terlupa..
terfana dengan fatamorgana dunia..
moga diampunkan-Nya

qamarguyz said...

alif haris:
pajal tu apa br0?
typing err0r ke..
pahala kot..huhu

Puteri Iqa Izyan:
tanpa susah payah..
juga dapat ganjaran sedekah..
kan

Aiskrim Goreng said...

alhamdulillah . entri yg bermanfaat.

KimiCnoL said...

nicce bro..bnyak ilmu dapat dekat blog nie :D

perempuan suka lelaki tak suka??

Cik Teddy said...

zikir sememangnya mmberi plbgai hikmah kpd pngamalnya..

alif haris said...

hahahah .. yup2 typin error.. *pahala :D
seb baik tahu ^^ hehe

NaeBlog said...

Walaupun mudah... boleh dilakukan di mana sahaja... diri ini masih lalai dan leka...
Terima Kasih^^

khairul said...

terima kaseh

qamarguyz said...

Aiskrim Goreng:
InsyaAllah..
buat penulis dan pembaca =)

KimiCnoL:
sam-sama berkongsi apa yang ada..
singgah membaca selalu yer =)

qamarguyz said...

Cik Teddy:
hikmah dan rahmah..
lalu kita pun berserah

NaeBlog:
sama la kita..
moga selepas ini lebih istiqamah

khairul:
sama-sama =)

Script said...

Semoga kita selalu dimudahkan dalam berzikir kepada Allah.

SaEidah SyamIelah said...

Assalamualaikum:

roy, dh lama tk ke mari..
memang best topik zikir ni..

orang kaya itu memang byk kelebihannya, orang miskin juga ad kelebihannya..

mengapa kita perlu kaya,,
dan berharta..
kerana lebih byk y dpt kita infakkan dn bantu sesama kita..

zikir adalah sedekah utk diri kita shj,
manakala infakkan dan dermakan harta pula sedekah utk diri, dn org lain juga mendpt manfaat..
(^^,)...
wallahua'lam..

qamarguyz said...

Script:
InsyaAllah =)

SaEidah SyamIelah:
w'slm..
mesti terlalu bz kan? =)
nyway setuju dengan coretan sis tersebut..semuanya serupa, bezanya pada agama..yang kaya jangan alpa dan durjana..
syukran atas perkongsian

nadia fatihah said...

nice sharing~

mak sedekah, bukan sedekah mende yang real depan mata je kan..ramai yang ingat sedekah ni macam tu.. :D