Monday, June 20, 2011

Hikmah Masa Lampau


"Pandai mengasihi orang itu sebahagian daripada akal,
pandai bertanya itu sebahagian daripada ilmu,
& pandai merancang itu sebahagian daripada sumber rezeki.."
(Saidina Umar)


Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau
& tidak ada insan berdosa yang tidak mempunyai masa hadapan..


Akal itu menteri yang menasihati,
hati itu ialah raja yang menentukan..
Harta pula seorang tamu yang akan berangkat,
& kesenangan itu satu masa yang akan tetap ditinggalkan..


Sungguh benar kita tidak tahu
apa yang kita miliki sehingga kita kehilangannya..
& sungguh benar pula bahawa kita tidak tahu 
apa yang belum pernah kita miliki sehingga kita mendapatkannya..

111 comments:

ima said...

setuju. setuju.

cik aisha said...

suka dgn ayat;
Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau
& tidak ada insan berdosa yang tidak mempunyai masa hadapan.mendalam tu....

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

alhamdulillah, bersyukur dgn ape yang ade :)

Zura said...

pemberian dari Allah adalah yg terbaik untuk hambanye...sentiasa bersyukur... :)

hati~♡ said...

=)

sergeant keroro said...

betul tu!! nice quote there bro xD

ghost writer said...

masa lampauku tersimpan rapi.

FarzanaAhmad said...

stuju2.....
nice entry

niena shopping2u said...

erm.. stuju ngan cik aisha tu

MaMa AiNi said...

mama setuju..sebagai hamba Allah, sememangnya kita tidak pernah sempurna..jadi hati dan akal adalah senjata yg paling berguna didlm menempuh ranjau2 kehidupan ini..

Nor Azlin Jahaya said...

setuju,,,

cikida said...

sukee....sume 2 btoll..stuju sgt2...nice !

Mohamadazhan.com said...

salam..menarik sekali nasihat...kerana masa lampau mengajar dan mendidik menjadi lebih baik di masa kini dan akan datang =)

SYARIFF HAIKAL said...

NICE WORD BRO...PNJM..HEEHE

shedameor said...

sungguh benar kita tidak tahu apa yang kita miliki sehingga kita kehilangannya <-- setuju 100% :)

puanbee said...

betul berhikmah kata2 ini

SheyPull said...

semuanye bersifat sementara...:)



JOM singgah blog saya nak...saye x faham la...knp ye...tolong jelaskan.

Coki said...

Sangat setuju :-)

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum, fuuuhhh...tinggi sungguh nilai ungkapan kata2 ni. Kalau dpt memikrkan sebahagian dah kira bagus!

nisa said...

Salam...

Benar, akal i2 mentari yg Menasihati...tapi ape yg terjadi pada era arini ini sungguh berlainan sekali...Nafsu mengawal diri...Akal di pinggirkan ke tepi...hati, gelap

meiarara said...

sgt setuju :))

missgee said...

Azrai,
Hati ini sentiasa terjaga bila
datang ke sini.

P/s: Terima kasih atas ingatan diberi.. Perkongsiaan yang sangat murni :)

Titisan Hujan said...

hanya Allah yg Maha Mengetahui

Liyana Zahim said...

Jadi bersyukurlah dgn apa yg ada dan berusaha dgn apa yg dikehendaki.. Jgn berhasad dgki.. InsyaALLAH aman slalu d hati.. =)

Rtp Farra Arisha said...

kata-kata yg cukup indah utk didengar! :)

zaty said...

mendalam btol mksud. :)

^baju kurung^ said...

Sungguh benar kita tidak tahu
apa yang kita miliki sehingga kita kehilangannya..
& sungguh benar pula bahawa kita tidak tahu
apa yang belum pernah kita miliki sehingga kita mendapatkannya..

-like this. Hanya Allah yg maha mengetahui

KinosKoko said...

aku suka yang ni..sangat mendalam dan very the true

Puan Kutu said...

yup setuju!

etuza said...

Asalam..
Saya sangat menyukai kata-kata ini.
Menarik....syukran..

Jasman said...

Wow...sungguh mendalam maknanya..ni mesti A+ sastera

skemaituehot said...

i will be my self...

alif haris said...

ye hati itu raja yang menetukan :)

soooooour said...

sungguh dlm dan bermakna.....

amir aizat said...

thumbs up! nice entry

s.y.a.s.y.a said...

yup ! kita takkan sesuatu benda tu bernilai sehingga lah saat kita kehilangan nya .kn :)

qamarguyz said...

ima:
siapa setuju angguk kepala..hehE ;)

cik aisha:
kalau tidak silap saya itu kata-kata imam malik..
lupa sumbernya..afwan

qamarguyz said...

Fee Hafeezah ketuk keyboard:
tiba-tiba teringat lagu syukur kumpulan Raihan..huhu

Zura:
dats rite..
hikmah ujian..
hikmah dalam rahmah

qamarguyz said...

hati~♡:
senyum s0kmo deh =)

sergeant keroro:
thanz..
moga menjadi panduan dan pedoman =)

qamarguyz said...

ghost writer:
diam-diam sudah..
baik buruk hanya DIA yang tahu

FarzanaAhmad:
setuju dengan apa ni sis?
hehE ;)

qamarguyz said...

niena shopping2u:
wahh..b0leh pulak cam tu ek..
cam perbahasan parlimen ;0

MaMa AiNi:
mama pun setuju?
terima kasih ;)
hati punca segala perbuatan dan pemikiran..maka jagalah hati

qamarguyz said...

Nor Azlin Jahaya:
siapa yang tak setuju nie..huhu

cikida:
yEaayy!
kali ni suka la pulak..
hehe ;)

qamarguyz said...

Mohamadazhan.com:
w'slm..
sekadar berkongsi coretan hikmah ni syeikh..moga menjadi ingatan buat aku dan kamu =)

SYARIFF HAIKAL:
pinjam?
ambil la..
bukan hak kita pun..huhu

qamarguyz said...

shedameor:
memang la..
itukan fakta, bukan auta =)

puanbee:
hehe..
untaian hikmah..
sure la berhikmah ;)

qamarguyz said...

SheyPull:
tiada yang kekal melainkan DIA..
InsyaAllah..nanti kita ziarah balas =)

Coki:
terima kasih..
yang baik itu jelas, yang jahat jua jelas..terpulang pada kita untuk memilihnya =)

qamarguyz said...

MOH KEMBARA:
w'slm..
benar sekali..
kata-kata hikmah dari pemikir ummah..memamg teragung sepanjang zaman

nisa:
w'slm..betul3!
kali ni saya pula nak setuju 101%..
hehE

qamarguyz said...

meiarara:
setuju sangat..
hehe

missgee:
yer sis..
sama-sama..
pastikan hati terjaga, jangan lena dalam sedar =)

qamarguyz said...

Titisan Hujan:
nak tolong sambung;
apa yang ada di dalam hati..

Liyana Zahim:
ehem2..
saya tak pernah dengki dengan sis pun taw..jangan risau..kui3!
tiba-tiba je kan ;0

qamarguyz said...

Rtp Farra Arisha:
mana sis dengar?
saya duk membaca je nie..
kui3! ;)
juz kiding

zaty:
simple but nice..kan

qamarguyz said...

^baju kurung^:
kesimpulannya..
jangan mudah berputus asa dan jangan mudah berasa lega =)

KinosKoko:
hehe..
thanz sis..
lain kali nak terbitkan lagi la kata-kata hikmah cam nie =)

qamarguyz said...

Puan Kutu:
terima kasih puan =)

etuza:
w'slm tuan..
suka menyukailah selalu =)

qamarguyz said...

Jasman:
hehe..
tak amik sastera pun..
BM biasa je ;)

skemaituehot:
itu paling penting..

qamarguyz said...

alif haris:
hitam putih hati..
yang menentukan

soooooour:
masam manis kehidupan..
memang penuh rasa dan warna

qamarguyz said...

amir aizat:
thanz br0 =)

s.y.a.s.y.a:
bukan benda saja..
malah manusia yang bernyawa pun kan =)

skemaituehot said...

cara yg bijak membalas comment....huhu..double double...

hargai semua disekeliling kiter

cantekk said...

benar bagai dikata,,
aku pon tak sangka jgk skang ni..

ape pon aku nakkan keredho'an dari Nya jua.

Semut Senyum said...

muhasabah diri sebentar

fiQ'Ra said...

Allah tahu apa yg terbaik buat kita~ ;)

yatie Awang said...

masa lampau, yang harus dibaiki untuk masa sekarang dan akan datang supaya lebih sempurna dalam menghadapi kehidupan

ukhti syikin said...

te[pat sekali.. ambik yang baik.. yang buruk.. tutup buku.. lupakan keburukkan org lain.. kenangkan kabaikkanya :)

atiqah~ said...

wah..terkelu aku membacanya,,
good entry u have,, ^^~

Nur Liyana said...

wah..penulisan yang bagus sekali

Fathiah Hamim said...

kenapa kita susah nak bersyukur and appreciate. hmmm

cemomoi said...

uuu menarik!

ilmu itu ibarat barang yang hilang... orang mukmin kena sokmo carik

HAFIZAL said...

ya benaran tuh....

Wilayah Sepet Kuku said...

Sesungguhnya kita sudah jauh ditinggalkan masa...masa lampau tiada jalan untuk kembali kepadanya..

Masa depan dibeli dgn masa sekarang,walaupun kenangan itu tetap indah dikenang..

k~e said...

Pasrah kpd Allah...

kisah gadis stay up late said...

sangat mendalam maksudnya
^.^

s.y.a.s.y.a said...

hah ,manusia tu lah especially nye.bile ade,taknak tengok muka pa la.pas hilang ,padan muka .haha

Ayie Abas said...

KATA2 YG TETAP BERMANFAAT WALAU SEKIAN LAMA...

Bluewendy said...

Besyukur ngan ape yg ade..:)
jadikan perkara dulu sebagai pngajaran

dak eina said...

eina suka dgn entry nie.. sungguh mendalam maksudnya..

vampire's lovex said...

ikot hati mati,ikot nafsu binasa...ye kan...

LiLy @ MumMyQiStInA said...

kata kata yang sgt indah..

S h i d a said...

Good one :)



Entri Terkini : Apo bondo ni jang?

echaRierie said...

suka dan setuju..
i like this sentence
"Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau
& tidak ada insan berdosa yang tidak mempunyai masa hadapan.."

qamarguyz said...

skemaituehot:
sure..
kena hargai semua blogger..
walau di alam maya cuma =)

cantekk:
sis tak sangka apa?
nyway moga mendapat redha-Nya =)

qamarguyz said...

Semut Senyum:
m0ga teringat sepanjang masa =)

fiQ'Ra:
hanya DIA yang Maha Tahu

qamarguyz said...

yatie Awang:
masa lampau..
yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan =)

ukhti syikin:
tips bahagia untuk hidup dalam kalangan insan..thanz =)

qamarguyz said...

atiqah~:
TQ sis..
mai la datang membaca selalu =)

Nur Liyana:
ini bukan tulisan saya..
sekadar menyampaikan saja =)

qamarguyz said...

Fathiah Hamim:
kerna kita bernyawa manusia..
selalu alpa dan leka..
akan hakikat hidup di dunia..
perlu pasrah kehendak Yang Esa

cemomoi:
itu kata hadis kan?
afwan..tidak pasti

qamarguyz said...

HAFIZAL:
tiada yang benar melainkan benar belaka =)

Wilayah Sepet Kuku:
nice quote sis..
i likE! ;)

qamarguyz said...

k~e:
sujud dan syukur pada-Nya

kisah gadis stay up late:
sampai ke jiwa raga tak?
hehE..

qamarguyz said...

s.y.a.s.y.a:
cam banyak pengalaman je sis?
sab0r aje laa..
hehe

Ayie Abas:
manfaatnya kekal selamanya =)

qamarguyz said...

Bluewendy:
dats rite sis..
jangan sekadar melafaz kata, tapi kota apa yang dikata =)

dak eina:
tapi boleh faham kan =)
terima kasih eina

qamarguyz said...

vampire's lovex:
vampire pun pandai..
bagus2! =)

LiLy @ MumMyQiStInA:
lagi indah bila kata dikota =)
sama-sama kita renungkan yer

qamarguyz said...

S h i d a:
apo bonda tu jang?
hehE..
cam best je entry tu

echaRierie:
ramai yang like quote tu..
huhu..
rajin membaca yer =)

Bui Idzra Ryn said...

bui suka baca kata2 hikmah mcm ni,sebagai motivasi diri sendiri..

Odah + One = OdahOne said...

byk isi yg tersurat & tersirat serta tersiat...hoho...nice quotes

Siti Arfah said...

Nica entri. Kita perlu blajar dr kesilapan lalu agr ksilpn lama xberulg lg . Tnp msa lalu, xwujudlah msa skg,^^,

Mr AnOnymOUs said...

"Sungguh benar kita tidak tahu
apa yang kita miliki sehingga kita kehilangannya.." stuju ayt nie:)

khansyaa' al khairiyah mohd ujang said...

"Sungguh benar kita tidak tahu
apa yang kita miliki sehingga kita kehilangannya.."
betul sangat. hehe

syufaa said...

sukaa..
benar sgt2 kita tak tahu,
apa yg kita ada,
sehingga kite menghadapi kehilangannya.. :)

cpahniza said...

nice~

amir aizat said...

bila lagi nak belajar cenggini,hehhe

zety madu said...

wow..
puitis abis...
suka3x

alyaclumsy said...

naissssssssssssssssssssss :D

Pojiekyra said...

best..!!

Mawar Berduri said...

aku cuba untuk bertahan dan menahan apa yang ada kerana suatu hari aku tidak mahu ada penyesalan bila aku kehilangannya.

YoungMoM said...

ayat power dan sungguh mendalam maksudnyerr...suka sesangat...teringat masa remaja dulu...syukur Alhamdulillah dah berkeluarga...ku genggam erat kisahku ini...(ecewah)...semoga anda berbahagia selalu...

qamarguyz said...

Bui Idzra Ryn:
m0ga termotivasi la yer =)
mai membaca selalu..

Odah + One = OdahOne:
hahAaa..
tersiat tu cam ner pula?
explain sikit ;)

qamarguyz said...

Siti Arfah:
belajar dan terus mengajar..
bak kata orang;
menuntut ilmu sampai ke liang lahad..kan =)

Mr AnOnymOUs:
betul la kan..
huhu

qamarguyz said...

khansyaa' al khairiyah mohd ujang:
wahH..
betul lagi..
takda yang salah ke?
hehe =)

syufaa:
maka berwaspadalah..
keamanan, kebahagiaan dan ketenangan ini makin tiba ke penghujungnya

qamarguyz said...

cpahniza:
thanz sis =)

amir aizat:
sekarang la..
bila lagi..
sementara masih muda br0 =)

qamarguyz said...

zety madu:
sis ni takda yang tak suka..
kan? hehe ;)

alyaclumsy:
naif ke nice? =)

Pojiekyra:
terima kasih =)

qamarguyz said...

Mawar Berduri:
bagus la begitu..
selagi terdaya, kita wajib berusaha..all da best sis =)

YoungMoM:
wahH..
seperti tersorok kisah duka di sebalik suka? =)
huhu..nyway mai la selalu

Siti Arfah said...

Yup,betol tu.^^,

YoungMoM said...

setiap insan ade cerite ceriti nyer tersendiri...tak gtu?
hidup mesti diteruskan...selagi nyawa dikandung badai...(betol ke ayatku ni...)gergerrr...

Adylia Qarissa said...

yea betul apa yang diungkapkan... masa lampau memberi pengalaman kepada kita dan masa lampau juga akan menjadi kenangan yang abadi..makin jauh masa itu pergi, makin terasa rindu pada saat dan ketika itu..
lumrah kehidupan diatas muka buni Dia..

qamarguyz said...

Siti Arfah:
=)
betulll...

YoungMoM:
hehe..
selagi nyawa dikandung badan l0rr..
nyway betul la sis..
aku dan kamu, tiada beza..
punya kisah dan cerita yang berbeza =)

Adylia Qarissa:
masa lampau masa lalu tetap pergi meninggalkan kita..
apa yang ada cuma kenangan, kekal dibawa bersama

mia said...

nice sharing (^^,) mohon kebenaran utk copy ungkapan ini, bole?