Monday, May 16, 2011

'Guru Berpesan Aku Bermonolog'

Pesannya Dulu:

  • "dah duk hostel ni, rajin-rajin la turun berjemaah kat surau..esok lusa dah masuk U tak ada siapa lagi nak paksa-paksa, bawa awak semua ke sini.."
  • "budak comel macam awak ni tak payah risau lah..dah besar nanti mesti ensem, perempuan datang keliling pinggang.."
  • "nanti dah jadi orang berjaya, jangan lupa cikgu kat sini..kalau jadi doktor ke, bolehlah tolong rawatkan cikgu.."
Monologku Kini:

  • "benar katamu..walau surau berganti masjid dan aku berkendera baru, tetap liat ke rumah-Nya itu.."
  • "benar katamu..walau aku tidak mencari, mereka tetap setia menanti, satu badan mengelilingi.."
  • "aku mungkin bukan doktor biasa, bisa jadi doktor cinta dan jiwa..cikgu ke anak-anak cikgu ke, semuanya anak bangsa yang perlu dijaga.."
Terima Kasih cikgu, guru, ustaz dan semua..
kalian mendidik bukan mengajar..
benar katamu aku setuju, walau kadang alpa dipandu..
Selamat Hari Guru khususnya buat warga pendidik di era kecil & remajaku - 
Sek. Keb. Seri Kemaman (1995-2000)
MRSM Muadzam Shah (2001-2003)
MRSM Jasin (2004-2005)

37 comments:

Srikandi Bonda said...

Assalamualaikum. Terusik jugak hati ini bila berbicara soal bertandang ke masjid. Moga Allah sentiasa memberikan jalan yang terbaik buat kita. Selamat Hari Guru! ^_^

SzuLisa said...

(^____^) rindu plak kat skul+cikgu dulu....

ieda CUMA said...

sedih tringat kenangan.. :(

Liyana Zahim said...

Yay nak joing keliling pinggang anda jugek! Eh.. Adakah kte sebaya? Herherher..

Cheqna said...

Semoga apa yang telah dipelajari dari guru-guru akan membuatkan kita menjadi manusia yang bijak berfikir dan berjaya dunia dan akhirat..

terima kasih cikgu2..

:-)

BezBuddy said...

fuiyoo mrsm jasin tu..msti hebat ni..hehe

Alyssa Villamor said...

like! hehe

Rindunye zaman2 skola dulu~

qamarguyz said...

to Srikandi Bonda:
w'slm..
InsyaAllah, begitulah harapnya..
dilembutkan hati, diperelokkan peribadi =) amEen..

to SzuLisa:
pergilah melawat sek0lah..
cikgu dulu2..
buat reunion pun OK =)

qamarguyz said...

to ieda CUMA:
alalaa..sedih2 pulak dia..
sabar yer..kenangan satu pengalaman demi kematangan =)

to Liyana Zahim:
hehe..cam tu plk yer..
sebaya ke?
entah la sis..tak sempat nak siasat =)

Aefa Aerisya said...

rindukan masa dulu2.. uhuh

fatien ! said...

selamat hari guru diucapkan ! :)

qamarguyz said...

to Cheqna:
Terima Kasih cikgu =)
benar..sungguh indah segala pengalaman di alam persekolahan..dengan didikan & ajaran yG berpanjangan

to BezBuddy:
hehe..
hebat la sangat..
biase2 aje sis =)

to Alyssa Villamor:
like!
da makin tua cam sis..mesti makin rindu kan..kui3! ;)

qamarguyz said...

to Aefa Aerisya:
kenangan dalam kehidupan..
indah kan =)

to fatien !:
hmM..saya guru sapa yer?
guru pada adik-adik, rakan-rakan..boleh la..hehe..Thanz =)

unknown girlz said...

huhu.rindukan sekolah.
terima kasih cikgu untuk segalnya =)

ღ αεn ツ said...

Huhu, sangat menarik!

S..U..D..@..I..S said...

berkat gigih guru, pesanan sllu, akan dikenang sentiasa ..itulah hebatnya guru sebuah permata

missgee said...

Semoga menjadi Insan yang berguna..
Guru anda pasti berbangga :)

Syuxer said...

assalamualaikum bro..emm pasal pi surau tuh..memang ada betul..sekarang bila masuk u,ntahla budak2 sekarang dah jadi malas nk pi kcuali ada program2 keagamaan huhu..

selamat hari guru..n guru sememangnya insan yang mudah kita mengingati dan mudah nak turut/dengar nasihat..

Siti Aziz said...

teringat pesan cikgu2 mase kat sek dulu ^_^V

ABU said...

slmt hari guru..guru umpama lilin menbakar diri..:D

seminggu sekali said...

guru tetap guru. takkan pernah dipanggil bekas guru.

selamat berjasa YB :)

qamarguyz said...

to unknown girlz:
j0m pi melawat sek0lah lama =)

to ღ αεn ツ:
menarik ke sis?
maybe sebab ada pic lama-lama k0t..
zaman muda-muda..hehe ;)

qamarguyz said...

to S..U..D..@..I..S:
permata..
tidak ternilai harganya..
seuntai pesanan bertambah keimanan menuju kejayaan..TQ =)

to missgee:
a'ah..berbangga..
pr0duk berbeza agak berbisa =)
InsyaAllah

qamarguyz said...

to Syuxer:
w'slm..
kira untung lagi la kalu masih nak pi masjid dengar majlis agama..kalu tak? huhu..Alhamdulillah, segala pesanannya masih segar dalam ingatan =)

to Siti Aziz:
'da besar nanti jangan nakal-nakal..jadi insan berguna untuk keluarga, agama, bangsa & negara' =)

qamarguyz said...

to ABU:
da wish selamat pada guru-guru anda? =) jangan kita yang terbakar sudah..huhu

to seminggu sekali:
Guru..
dialah YB, dialah VIP =)

ghost writer said...

ingatan guru sampai bila-bila...

nunui Joe said...

rindu masa muda2 remaja dulu.
huhu. Xboleh balik dah.
Nasip banyak kenangan kat sana :D

+qAsiH naDiRa+ said...

kadang2 dulu kita tak pernah pun ambik kisah pe y cikgu nasihatkan.bila dah lalui kehidupan masa ni,baru sedar,apa y dinasihatkan dulu mmg ada gunanya~

n__n

Myss Irah said...

owh..miss my teacher.... T_T

mad khaz said...

wah wah,senior jasin!

i'm your junior.hehe

batch 08/09. jauh2.

kirenye ni batch zamir or before or after? lupe2 :P

cikmima said...

wohoo MRSM..ni mesti BIJAK gile kn

Eye_nee said...

Mereka-mereka ini adalah ibubapa kedua kita...kenang jasa mereka..sentisa hormatkan mereka..tidak terbalas jasa mereka mendidik kita...Semoga Guru2 ini dirahmati Allah SWT...

qamarguyz said...

to ghost writer:
sesekali jangan dilupa =)

to nunui Joe:
tinggal kenangan pengubat rindu =)

to +qAsiH naDiRa+:
budak nakal memamng cam tu..tak matang lagi time tu yer? hehe ;)

qamarguyz said...

to Myss Irah:
miss my 0ld sch0ol =)

to mad khaz:
huhu..
memang juni0r sangat la..
muda lagi nie..
zamir? tak ingat zamir mana

qamarguyz said...

to cikmima:
bijak lagi giler lagi..hehe..
tak bijak mana pun..
giler memang tak laa ;0

to Eye_nee:
InsyaAllah..
m0ga begitu la kak..
guru tidak pernah mengenal usia, walau tua walau muda..
tetap perlu dih0rmati jua =)

Lynn Matata said...

nice post. happy teachers day :)

qamarguyz said...

to Lynn Matata:
TQ..
mai la singgah selalu =)