Thursday, October 28, 2010

"Ayah Tunggu Kehadiranmu.."

Pernahkah kita tanyakan pada ibu ayah tentang harapan mereka buat kita sebelum mereka menutup mata?..mungkin ada yang pernah bertanya (walaupun kebanyakannya agak payah, malu serta ego untuk bertindak sedemikian) atau mungkin ada yang pernah diluahkan sendiri oleh ibu ayah masing2... 

"Mereka nak adik berjaya dalam SPM nanti, boleh masuk U dan hidup senang bila dah besar..dapat keje bagus-bagus!" -misalan jawapan yang acap kali saya dengar atas pengakuan ikhlas adik2 di bawah bimbingan saya dalam mana2 program motivasi pelajar.

      Namun apa yang terlukis di minda saya adalah berbeza..melalui pengalaman, penghayatan & penilaian, saya sedar dan insaf bahawa jauh di sudut hati ibu ayah kita hanya ada satu harapan tersirat buat anak2 tercinta, agar mereka dapat 'pergi' meninggalkan kita dengan tenang.. percayalah, walau siapa pun mereka..walau bagaimana buruk & tersasarnya mereka..harapan itu tetap satu. Sebelum mereka tidak sempat meluahkan, sebelum mereka tidak tahu untuk meluahkan atau sememangnya usia mereka telah berlalu meninggalkan..ada baiknya kita sendiri mencari & berimaginasi.. atau bermimipi... Bahawa di dalam kesayuan & kesepian malam itu, di saat kita berkira-berkira mahu beradu & bercanda di alam mimpi...dia hadir... hadirnya dengan usapan mesra diselit bisikan penuh makna..penuh kelainan...


"Anakku..
sebelum ayahmu ini menutup mata
bukan hartamu yang ayah tadah
bukan pandaimu yang ayah banggakan sangat..
cuma satu saja, agar ayah dapat pergi dengan tenang..
ayah nak tengok kamu mampu hidup berdikari
tanpa ayah di sisi!
tak hanyut dalam fana dunia..tak sesat, tak rugi...
hanya dengan apa kamu boleh selamat? 
cuma amal & taqwa…

InsyaAllah..
bila ayah yakin dengan amal & taqwamu
ayah percaya DIA akan bantu membimbingmu
menjaga kamu sebagai pengganti ayah..
malah dengan amal & taqwamu juga insyaAllah
kamu dapat temani ayah di alam 'sana' nanti..
ayah tunggu kehadiranmu nak!"

   Yer..inilah sebenarnya harapan terakhir seorang ayah..ibu jua..tidak dinafikan, mereka selalu berharap agar kita berjaya dalam kehidupan ini..setidak-tidaknya menjadi lebih baik daripada mereka..'jika mereka jadi nelayan pesisir pantai, kita jadilah nelayan laut dalam'..begitulah ibaratnya.. Namun tidak kurang juga jenis yang menghitung wang & harta, sebagai balasan..baru berbaloi usaha mendidik dan membesarkan, baru harum nama famili dalam pandangan..tapi itu semua bukan segalanya!

Selagi darah yang mengalir dalam tubuh kita adalah darah mereka, fitrah keibubapaan pasti tidak pernah luput.. Bukankah selama ini mereka telah berkorban segalanya? ayahlah badut buat kita ketawa..ayahlah pemandu buat kita melancong..ibulah amah buat kita kenyang..ibulah mak guard buat kita bermalam..semuanya kerana apa? tidak lain hanyalah kerana kasih & sayangnya mereka pada kita..demi keselamatan, demi kebahgiaan, demi kejayaan kita dunia akhirat.. Maka tidak hairanlah betapa keluh-kesahnya ibu ayah apabila memikirkan untung nasib diri kita saat kehilangan mereka nanti..bolehkah kita berdikari? bolehkan kita membawa diri? atau kita dah tak mampu berdiri & jadi lupa diri?!

(Versi Kemaskini - Luahan Hati Seorang Ayah)

58 comments:

p@kcikLie said...

salam,
setiap ayah selalu berpesan pd anak2nya ,buat yang terbaik untuk masa depan..

Nasir Bravo said...

aduh sebak ler plak :(..
CPU-Z Pencari Identiti

currentlife2u said...

salam ..

ITULAH AYAH TETAP AKAN MENANTI..

zsmy said...

perrghhh!sentap sbentar siot...
hehheehehe

Cheqna said...

Sayu membaca luahan ni ~ masih merindui arwah ayah.

Kalamhati said...

touched..huhu

syarifah radiah ibrahim said...

salam ziarah

rindukan ayah

setiap ayah pasti mahukan yang terbaik buat anak-anak

jasanya takkan dapat diganti dengan wang ringgit

:)

one2paii said...

besar pengorbanan seorang ayah tuh..masa kecil ape yang kita nak,semua die tunaikan..walaupun duit tinggal puluh2 jerk..tetap usaha untuk dapatkan yg terbaik untuk anaknya..gua betul2 bersyukur dapat ayah yang betul2 memahami anak2 nya

hijabul crewz said...

salam saudara...

sesungguhnya pengorbanan ibu bapa tiada galang gantinya...

semoga kita bisa membalas segala jasa mereka..di dunia mahupun di akhirat..

AMIIIN....

Nur Azila Ismail said...

suka entri ini :)

buat saya tamabh semangat

NajlaaY said...

ni muke ur dad ke? huhu, dl penah dgr cte je tp xtau mcm mn rupa. smoga ayah n anak bahagia dunia akhirat. amiin. :)

Aina Rosli said...

Sedehnyer!!!Nice post....ADik sayang ayah..

qamarguyz said...

to p@kcikLie:
w'slm..
masa depan kami dunia akhirat..kan..
thanz pakcik =)

to Nasir Bravo:
sab0r2..
yG penting kita dapat mGhayati maksudnya..berjuanGlah..

qamarguyz said...

to currentlife2u:
w'slm..
penantian yG tak kan berakhir..
selagi dia & kita masih bernyawa

to zsmy:
perGghh!..
sentap pun ley sengih2 lg? huhu..

qamarguyz said...

to Cheqna:
moga arwah tenang di sana..
setenang & sedamai kita di sini

to Kalamhati:
thanz sudi membaca..
m0ga mendapat manfaat =)

qamarguyz said...

to syarifah radiah ibrahim:
w'slm..
syukran ala ziarah =)
hmM, betul la tu sis..
asal kita tenang di sini, aman di 'sana'..damailah hati ibu ayah

to one2paii:
sama la kita..
syukur atas kehadirannya..
sem0ga kita juga mampu menjadi ayah yG terbaik =)

qamarguyz said...

to hijabul crewz:
w'slm sahabat..
InsyaAllah..itulah impian semua anak yG sedar akan erti hak & tanggungjawab..amEen

to Nur Azila Ismail:
chaiy0ok2!
buktikan pada ibu ayah pd SPM nanti..GudLuck dik =)

alfaratisyah said...

" Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapamu dengan sebaik-baiknya, Jika salah seorang antara keduanya atau atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka janganlah sekali-kali kamu mengatakan kepada keduanya dengan perkataan "Ah" dan janganlah membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka dengan perkataan yang mulia."

" Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah : " Wahai Tuhanku, kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani aku semasa aku kecil."

~Entry yg penuh makna, buat yg masih mempunyai ibu & ayah, hargailah dan sayangilah mrk apa adanya. Buat yg sudah kehilangan ibu/ayah atau keduanya, doakanlah keselamatan & kebahagiaan di sana & persiapkan diri utk bertemu mrk di tmn2 syurga.Bentuk diri jadi insan soleh/solehah agar mrk bahagiz di sana...

Wallahua'lam

qamarguyz said...

to NajlaaY:
yurp..itulah muka abah kita..huhu..
syukran atas d0anya..
m0ga ummi ngan anaknya pun bahgia, selamat dunia akhirat =)

to Aina Rosli:
jaga ayah baik2 yer dik..
jangan nakal2..
kerna menjaga diri itulah cara terbaik menjaga hati s0rg ayah =)

King Of Single said...

tanx roy...
lame xsinggah sini huhu
dtag2 je disajikan pesanan ibu bapa ku stiap hari...
smoga kita smua dapat mmberikan kasih sayng yg terbaek utk ibu bpa kita .insyaALLAH ...


n_n

Zura said...

yg penting harapan mereka anak2 mereka jd org yg soleh solehah..

qamarguyz said...

to alfaratisyah:
syukran atas dalil & d0anya..
menjadi pelengkap buat entry ini..
InsyaAllah..

to King Of Single:
huhu..
lama tak nampak..kat cni la..kat sana selalu jgk nampak.. ;)
belum baca yurp entry ni sebelumnya?
InsyaAllah

to Zura:
paham pun..hehE

ard said...

kau buat aku sedih...

qistina abdullah said...

thanks a lot 4 da entry...
sayu jer rase...
miss my parents!

ღ Sumomo-chan ღ said...

tetiba,
saya rinduu kat arwah ayah saya :(

tot tot kecik said...

salam..

terharu baca cerita ni..tp klu ikutkan ade jugak kebenarannye..


sayangilah mereka seperti mereka menyayangi kite sehingga sekarang.. :)

missgee said...

Suma orang tua harap yg terbaik dari
anaknya...Bukan untuk dirinya tapi untuk masa depan anaknya..

Mereka sanggup berkorban segalanya..
Tapi kita????adakah sama..

qamarguyz said...

to ard:
jangan cdey2..
bersemangatlah! =)

to qistina abdullah:
welc0me..
juz berk0ngsi rasa & pengalaman..
dalam membentuk makna sebuah kehidupan..pulanglah

qamarguyz said...

to ღ Sumomo-chan ღ:
sedekahkan d0a untuknya..
& berusahalah untuk jadi anak yG terbaik, walaupun bukan di hadapannya

to tot tot kecik:
w'slm..
inilah kebenarnannya..
ibubapa mana yG tak nak lihat anaknya bahGia..dunia akhirat kan =)

qamarguyz said...

to missgee:
agreed with u..
semuanya untuk kebaikan bersama..
berjuang berk0rban demi cinta..
takda cinta, takda la pG0rbanan

Qaseh dalia adelia said...

kdg2 salu lawan cakap ayah :(

mffzone said...

sedih gak bunyi nyer

harap kawe tak lupakan ayah ibu kawe

FaiHash said...

sebak pulak baca sbb ari tu ayah Ijah pun ckp benda yg lebih kurang sama. sebak pulak bila baca.

RAFHAN ~peace~ said...

touching sgguh posting cik bulan kali ni. Mmg ibu-bapa x pernah harap harta atau kemewahan anak2. Mereka cuma mahu kita jadi org berguna. Itu sahaja..

Miz CanisTaL said...

huhu... tus teringat ayah kat kg...

qamarguyz said...

to Qaseh dalia adelia:
selalu la mintak maaf..
jangan tunGgu raya jew =)

to mffzone:
m0ga begitulah hendaknya..
sama2 d0akan kebahgiaan mereka

qamarguyz said...

to FaiHash:
hmM..benar la kan sis..
naluri keibubapaan semuanya sama..bezanya sama ada terucap atau tidak saja

to RAFHAN ~peace~:
huhu..
peringatan buat semua yG bergelar anak..benarlah demikian kan..

to Miz CanisTaL:
da call ayah belum? =)

Aq Waeda,,, said...

love this entry,,,touching,,,

faizs said...

suke entry ni..

qamarguyz said...

to Aq Waeda,,,:
thanz sis..
m0ga mendapat manfaat =)

to faizs:
terima kasih br0..
selalu la sinGgah membaca kat cni =)

find jobs said...

Thanks for info n giving me ideas...
jobsdiamonds.........

ainhany said...

salam dik azraie,

maaf kelewatan waktu mmbataskan utk singgah di sini.

Alhamdulillah bicara tntang ayah yg menyentuh..Menyeka air mata seketika...Ayah dan emak-Dmana pengorbanan kita buat mereka selain catatan masalah, memory duka dan kebuntuan akal..Namun mereka adalah nafas kita dan tiap nasihat dan perangsang mereka adalah kehdupan buat kita..

Hargailah kerana ketiadaan mreka adalah satu kehilangan teramat. Mak dirimu sumber penyejuk, penenang dan tukng masak terhebat..
Ayah...dirimu wira kami sampai bila2.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Salam..LM amat rindukan ayah..huhuhu.Mlm ni nak wc ngan ayah..huwaaa huwaaa

Ullyana zaidy said...

huwaaaa!!sedihnyerrr :'(

pesanan seorang ayh

qamarguyz said...

to find jobs:
u r welc0me =)

to ainhany:
w'slm kak..
terharu atas kesetiaanmu terus mnjenguki laman ini..
belum pernah baca lg artikel ni yer?
syukran jg atas catatan hatimu..
rasa tersentuh seketika..
m0ga sama2 dapat menjadi yG terbaik

qamarguyz said...

to Lydia Miza(Aidyl Azim):
w'slm..
wc? apa tue..s0ry tak dapat tangkap..huhu..
nyway m0ga kekal bahgia bersama mereka semua =)

to Ullyana zaidy:
rasa2nya sama tak ngan pesanan ayah kamu? huhu..
moga mendapat pGajaran berguna, dalam membina harapan bersama

nadzirah aqilah said...

huhuhu.. sedih.. saya syg ayah saya!

Qaseh dalia adelia said...

hihi dah mntak maaf... :) dak degil biaselah

Siti said...

sedih bila ingat jasa ayah pada kita.. teringat lagu satu,dua,tiga tu.. huhu

BezBuddy said...

sedih la plak bace ni...huhu...trus semangat nak study...smoge kite sntiasa berada di jalanNya

Wasatiah Gurlzz said...

baca smbil menangis...hmmm....1001 pengajaran buat mrk yg mahu berfikir...

qamarguyz said...

to nadzirah aqilah:
saling sayang-menyayanGi la kan =)

to Qaseh dalia adelia:
bagus2..
jangan degil2..
ingatlah orang yG tersayanG..hehe

to Siti:
'satu..kasih nan abadi'
huhu..lagu tu kan?
balaslah jasa dengan sebuah ketenangan

qamarguyz said...

to BezBuddy:
yEeaahh!
semangat2..exam belum abis lg..
hadiahkan kemenangan perjuangan buat ibu & ayah =)

to Wasatiah Gurlzz:
lama kak tak masuk cni..
masuk2 jew terus menangis kan..
lembut hatinya selembut jiwa kasih sayanGnya..m0ga mendapat maghfirah

dynda_zaa said...

sedih.,. rindu abah.. slalu gaduh ngan abah sebab salu jer nak ikut ckp die..tp skrg da faham da.. setiap apa yang die nak adlh terbaik bt kite..abah sayang kiter,,kiter pon sayang abah jugak..suka bca entry nie..thanx meyedarkan..;)

qamarguyz said...

to dynda_zaa:
hmM..betul la tu sis..
mereka lebih dl makan garam, lebih paham & lebih mGerti..
sabar la menanti, pasti tersingkap hikmahnya kan..
thanz juga kerna sudi membaca =)

A.D.A.M. said...

Hari ni kita boleh cakap, "ayah. ayah, esok nak jaga ayah ngan mak smpai bila".

Tapi esok2 belum tentu lagi kita buat. huhuhu. Allah, beri kekuatan.

Kasih ayah tak pernah bertanya,
Kasih kita?

Anna said...

Salam. Waaahhh, entri yg bagus & berkesan! Ini akn mbuatkn sy mnghargai jasa ayah n ibu setiap hari walaupun pnah tak bersependapat :)

qamarguyz said...

A.D.A.M.:
betul3..
seorang ibu boleh jaga sepuluh orang anak..tapi sepuluh orang anak belum tentu dapat jaga seorang ibu kan =)

Anna:
w'slm..
moga begitu la..
kasih ayah dan ibu membawa ke syurga