Saturday, August 21, 2010

Ukhwah fi shahri Ramadhan..


Sahal bin Sa’ad berkata bahawa Nabi s.a.w. bersabda:
“Sesungguhnya syurga itu mempunyai sebuah pintu, disebut 'rayyan'. Akan diseru pada hari qiamat: Mana orang yang berpuasa? Lalu bila orang yang terakhir dari mereka telah masuk, maka pintu itupun ditutup.” (H.R. Bukhari & Muslim)


SALAM RAMADHAN
buat semua pengunjung laman Aksara Cinta Ilahi.. diharapkan Ramadhan kali ini lebih bererti buat semua.. moga telah mendapat rahmat.. terus berusaha memperoleh pengampunan.. hingga InsyaAllah dijauhkan dari api neraka.. & semoga bulan yG barakah ini terus menyuburkan ukhwah sesama kita..

Renungan Ramadhan:

      Malam itu panjang, jangan dipendekkan dengan tidur.
Siang itu terang, jangan digelapkan dengan dosa.
Hati itu gersang, suburilah dengan zikrullah.

   Mereka senang dengan khayalan &
angan-angan tapi teruji dengan pemberian.
Mereka mendakwa mengharung dugaan
sedangkan mereka belum menempuh ujian.

Hidup ini terbina antara pahit & manis.
      Jika selalu sahaja pahit hati akan menjadi rawan.
      Jika selalu sahaja manis hati akan menjadi bosan.


27 comments:

Ayue Aishah said...

Salam...

Ziarah en. azrai.. hehehe.. Selamat brpuasa juga ye.. lame dah xupdate blog kn.. hehehehe...

Semoga dalam redha Allah selalu..

cik kotak said...

Salam ziarah...

dan Salam ramadhan juga..

Moga ramadhan kali ini menjadi titik tolak untuk kita lebih dekat dengan-Nya..insyaAllah

etuza said...

Salam azrai..
Ramadhan memang banyk uji kita..semoga kita mendapat fadilat puasa yg afdal..

meowwmania said...

salam ramadhan dan selamat berpuasa :)

Mohd Shahrul Hafizi said...

Suka dengan pantun dlm ruang Renungan Ramadhan tu. Peace!

sue@p.l.e.i.a.d.e.s said...

slmt mnjalani badah ramadhan ;)

Idalara said...

salam azrai..
mudah2an Ramadhan kali ini bukan yg terakhir buat kita..

mR.sYaH said...

salam ramadhan..
lama xupdate yek..
arap2 ramadhan kali ni lebih baik utk kita..
:D

manna_salwa said...

salam,
like dis.
selamat merebut keberkatan Ramadhan senpai..
=)

zulkbo said...

AZRAI...
Salam bertandang lagi apa khabar? Moga sihat orang di sini..
jangan lupa bayar zakat fitrah
he he ...
جزاك اللهُ خيراً‎

syarifah radiah ibrahim said...

salam Ramadhan
kullu 'aam wa anta bi alfi khoir
:)

qamarguyz said...

to Ayue Aishah :
w'slm..
syukran sis masih sudi menziarah..terus mnjalin ukhwah di Ramadhan nan mulia =)
tu laa..da tak cam dulu2..huhu

to cik kotak:
w'slm..
lama tak nmpk cik kotak..
InsyaAllah, m0ga sama2 beroleh rahmat keampunan =)

qamarguyz said...

to etuza:
w'slm pakcik..
hMm, begitulah hikmahnya..
bukan hanya berlapar dan dahaga

to meowwmania:
meEeeoow2...
hehe..selamat berpuasa jg..
nak makang ikang tGgu berbuka karang k =)

qamarguyz said...

to Mohd Shahrul Hafizi:
hehE..da pantun ke kat situ? =)
nyway thanz..pEace!

to sue@p.l.e.i.a.d.e.s:
selamat jg utk sis..
salam Ramadhan =)

to Idalara:
w'slm kak..
begitulah harapnya..
tp usahakan la ia se0lah2 ia adalah yG terakhir milik kita..

qamarguyz said...

to mR.sYaH:
salam Ramadhan..
huhu, sebulan sekali dua jew yG termampu skrg =)
InsyaAllah

to manna_salwa:
w'slm..
thanz sis..
m0ga rebutan itu dimenangi oleh kita =)

qamarguyz said...

to zulkbo:
w'slm tuan..
syukran yer masih bertandang & menc0ret di sini..afwan jg kerna tak selalu dapat ke sana..huhu..
alhamdulillah sihat2 aje =)

to syarifah radiah ibrahim:
salam kembali..
m0ga sis jG mendapat bahagian terbaik dr Ramadhan kali ini =)

Hana Faza-same person said...

salam azrai
selamat berpuasa ..
mari sama2 kita tingkatkan amal semntara masih ada peluang ni :)

Eye_nee said...

Salam Roy..
Semoga Ramadhan kali ini penuh dgn Ibadah yg cukup sempurna dan penuh ketakwaan...

pacifist said...

salam ziarah sahabat di bln yg penuh keberkatan ini.moga thn ini lbh baik dr thn sebelumnya....

zati-zt said...

semoga Ramadhan kali ini membawa seribu kebaikan untuk kita...
insyaallah..
:)

ainhany said...

salam azrai,

pe khabar?
cmne ramadan dan pengisiannya?
jgn lupa doakan ummh..MUga islam kembali dijulang..

Selamat Berpuasa

missgee said...

Salam Ramadhan :)

hijabul crewz said...

salam saudara Azrai,

Salam ramadhan saya ucapkan...semoga bulan ramadhan kita kali ini adalah satu bulan yang diberkatikan unutk diri kita....

qamarguyz said...

to Hana Faza-same person:
w'slm sis..
p0se penuh tak? hehe..
selamat berpuasa =)
InsyaAllah..da tak lama da nie

to Eye_nee:
w'slm kak..
itulah yG diharapkan..
Ramadhan mendatang belum tentu kita kecapi kan

qamarguyz said...

to pacifist:
w'slm..
syukran ala ziarah..
InsyaAllah, m0ga baik di awal, pertengahan & akhirnya

to zati-zt:
amEen..
m0ga terbentuk peribadi, terhias akhlak bunga diri

qamarguyz said...

to ainhany:
w'slm kak..
alhamdulillah, bikh0ir..
pengisian cam biasa, diusahakan apa yG termampu..m0ga terus diberi kekuatan..

betul tu..jangan dilupa jg pd saudara2 kita di Palestin sana khususnya..
Salam Ramadhan

qamarguyz said...

to missgee:
salam Ramadhan sis..
jangan p0nteng p0se taw, kecuali bersebab..huhu ;)

to hijabul crewz:
w'slm sahabat..
salam Ramadhan..
InsyaAllah, m0ga akhirnya terhapus d0sa2..terhindar dr bahang neraka