Thursday, May 20, 2010

Wajah Usia


Saat berlari tanpa pesan
beza wajah wasilah insan
umur ini cuma pinjaman
harum buana itulah tujuan

Aksara hidup beralas senyuman
akhir ditadah dengan tangisan 
hilang usia itulah ingatan
moga kau tak lupa janji Tuhan 

Tawa semalam tinggal kenangan
khabar esok hanya impian
tika inilah detik ujian
moga indah debu jalanan

Di hari lahirmu..

Kunyayikan puisi rindu
tanda kasih sepanjang waktu
biar dipisah jarak beribu
frasa jannah hadiah buatmu

Allah selamatkan kamu!..

64 comments:

uNcLeJoE said...

salam...
indah betul...
ada rase ... kasih di situ..

untuk sape ekk?... hehehe nyebok lak...

terus berkarya ek... UJ suka ikuti walaupun kdg2 tak meninggal kan jejak..

p3perak said...

selamat hari lahir utk ibu kamOo..

Allah selamatkan kamu, ibu!

zulkbo said...

salam Azrai..
selamat hari lahir
buat tersayang..
moga selalu dilimpahkan
kesihatan yang baik..

adrinaqamarina said...

ne mak abang kembar ku ke?
ouh,,,
selamat hari ulang taon ye...
moga hidup sentiasa dirahmati selalu hendakNYA...
=)
ALLAH selamatkan beliau dunia akhirat insyaALLAH...

joegrimjow said...

harap frasa jannah itu sampai rohnya
;)

cik pingu said...

tersentuh di hati..

selamat hari lahir buat ibu mu..

*merindui ibu jua.. huu..


:)

manna_salwa said...

salam,
wa~ nicely put into words..
*thumbs up*

'frasa jannah hadiah buatmu'

frasa jannah hadiah utk org tersyg senpai jga.. Amin~
selamat harI laHiR.. :)

puteri farah said...

nice! =)

reen_sofee said...

sedeynye!
mereka semakin tua.
semakin jauh.
TAKUT!

+akufobia+ said...

selamat hari lahir.sihat untuk ibu.wee.ameen.

Azrai Ahmad Zamri said...

to uNcLeJoE:
w'slm..
thanz UJ..terharu rasa atas sokongan s0rang yG hebat menulis cam saudara..huhu..
act puisi ni bukan untuk sesiapa, tetapi memang ditulis khas sebagai ucapan hari lahir buat sesiapa shj =)

to p3perak:
kenapa ibu?
kamu fikir pic di atas tu ibu sy yer? itu t0kwan sy la..hehE..
sj letak pic tu & pic baby sebagai perlambangan 'wajah usia'..puisi ni dip0stkan bukan untuk meraikan burfday sesiapa =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to zulkbo:
w'slm tuan..
InsyaAllah, m0ga insan2 yG kita sayangi terus diperlihara kesihatan mereka.. =)

to adrinaqamarina:
hehE..
ni t0kwan merangkap nenek ku la sis..
bukan burfday sape2 pun..
nyway thanz atas d0anya =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to joegrimjow:
huhu..lama tak nampak br0 joe di sini..thanz 4 da visit =)
InsyaAllah, harapnya begitulah

to cik pingu:
thanz..
puisi ni sesuai didekasikan untuk sesiapa jua yG menyambut ulangtahun kelahiran..tak semestinya ibu =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to manna_salwa:
w'slm..
thanz..biase2 aje nie..
huhu..act ada lg satu puisi tentang hari lahir, lain kali sy p0stkan.. =)
ameEn..

to puteri farah:
terima kasih =)

mengenaldiri said...

salam..
indahnye puisi ni..
puitis sungguh..
selamat hari lahir ya
=)

Azrai Ahmad Zamri said...

to reen_sofee:
huhu..
kita pun semakin tua..
semakin hari semakin pendek usia..
silakan takut juga ;)

to +akufobia+:
syukran2..
tapi hari ini bukan burfday beliau yer..entry ni takda kaitan sama ada untuk yG masih hidup atau telah meninggal dunia..kui3! ;0

Izzatul Ismail said...

Allah selamatkan kamu dan ibu :)

Eye_nee said...

Salam Roy..
Siapa pun dia
Selamat Hari Lahir Buatnya
Semoga Dipanjangkan Usia
Dipermudahkan sisa harinya
Kesihatan Yang Sempurna
Rezeki Yang Mulia
Setenang itu paras nya
Paras Seorg wanita solehah
Yg melahirkan kita kedunia

Colourful life said...

selamat hari lahir buat ibu azrai.
moga dirahmati selalu..

ain fathihah said...

love this qoute

'Aksara hidup beralas senyuman'

hee..pinjam2.

White Bird said...

selamat hari lahir makcik..

semoga selamat dunia akhirat.

amin

ainhany said...

salam dik az,

betapa ibu tersenyum memahami puitisnya hatimu. Anakku..ibu bisa berkata2 namun tak bisa kau dengari kan?? Kasih kita masih sama seperti semalam. Cuma inilah hentian sementara ibu ..yang ibu dambakan hanya tautan sekumit doa juga sebuah pengmpunan dan kejutan hadiah/ wakaf dari anak cucu yg soleh.

SEMUGA ALLAH SELAMATKAN IBU kepada ibumu....( ini nukilan hadiah buat nenek kan???) SEmuga dicucuri rahmat berterusana: ALFATIHAH
mhn maaf andai akak salah menafsir-yg baik itu ALLAH jua mengilhamkan..

~ar!eyko san~ said...

cantik tinta2 mu bercoretan.
syahdu hati menghayati nukilan ini.
huhu..rindu umi gak =((

Nuraisyyah said...

smoge usia yg semakin btambah..menjadikan kaseh sayang kita kepada mereka* pon btambah..

p/s ---> selamat utk ibu anda :)

meowwmania said...

indah dan penuh makna

two thumbs up!

;)

Cik Amy Sensei said...

selamat hari lahir..

nuriz said...

roy buat puisi tu ke..berbakat..

rizal jabai said...

usia itu pinjaman...aku nk pinjam usia ank buah aku la
muda ckit..hehe


tiada ape yg kekal..semua hanya sementara

nikmati dan syukurilah ia selagi terdaya dan berkesempatan :)

Azrai Ahmad Zamri said...

to mengenaldiri:
w'slm..
thanz =)
tapi hari ni bukan hari lahir sape2 la..hehe..sj kumpulkan k0leksi nukilan yG ada di laman ini

to Izzatul Ismail:
m0ga Allah selamatkan kamu jua =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Eye_nee:
w'slm kak..
thanz atas ucapannya =)
puisi ni ditujukan buat semua, yG lahir, melahirkan atau dilahirkan..
ambillah hikmahnya, m0ga terserlah nur di wajah usia

to Colourful life:
thanz..
tp hari lahir emak 25hb nie..
hehE ;)

Azrai Ahmad Zamri said...

to ain fathihah:
uik! pinjam nak bawak pegi mana tu?
jangan lupe pulangkan balik!..
hehE ;)

to White Bird:
walau siapa pun makcik or pakcik itu, terima kasih diucapkan atas keprihatinan..tanda ukhwah sentiasa di ingatan..kan? =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to ainhany:
w'slm kak..
syukran atas segala peringatan itu, tentu bermakna buat anak muda seperti sy..yG belum matang meniti usia..

act entry kali ini dip0stkan bukan untuk menyambut ulangtahun kelahiran sesiapa..sekadar berk0ngsi untuk semua..sememangnya antara tujuan laman ini diwujudkan pada asalnya untuk mGhimpunkan segala k0leksi nukilan yG ada.. =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to ~ar!eyko san~:
syukran..
segala pujian hanya milik-Nya yG mengilhamkan..buat renungan =)
rindu umi..rindu diri..menuju Ilahi

to Nuraisyyah:
agreed with u..
kasih sayang tanpa syarat..
mekar setiap masa =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to meowwmania:
dua je? kenapa tak empat?!
hehE..thanz yer ;)

to Cik Amy Sensei:
m0ga selamat tiap masa =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to nuriz:
yer sis..
semua puisi yG terpapar di laman ini adalah nukilan sendiri..
terima kasih =)

to rizal jabai:
buat apa pinjam usia anak buah? pinjam la usia buah-buahan ke..kui3! ;0
hari ni burfday ibu k0 yer?
selamat hari lahir buatnya..
m0ga panjang umur, murah rezeki, dipermudahkan segala urusan

aNiss said...

abg oh abg!
aniss datang leave komen....
:)

terasa cam dah tua lak ble bace entry nih...
ades!
camne nih....
dulu aniss kecik jer....
yelah,lahir 7bulan jerk...
skang,da chubby n comel2 jerp....
hohoho...

~ar!eyko san~ said...

wow..btl la nukilan roy sgt2 comel.. huhu.dh ade awek blm..oppssss

PenuliS said...

*thumb up*

Kenangan,
Harta berharga hidup.
Simpan.
Esok,
Lalui penuh hati2,risau tersilap langkah dua.
Tersadai entah mana..
Detik ini,
Senyum.
Diri pasti boleh redah.Syukur masih punya kesempatan..

Hana Picca said...

indahnya bibit2 bahasa puisi ni

semoga usia hidup kita dalam keberkatan..

gades ain said...

selamat hari lahir buat ibu anda :) semoge dipanjangkan umur nya ^^ amenn!

Azrai Ahmad Zamri said...

to aNiss:
hehe..
datang la selalu leave c0mment..
sedar pun da tua..da tak lama da hidup kita nie..huhu..
7 bulan ke?
patut la c0mel jew..kui3! ;)

to ~ar!eyko san~:
hahaAa..
s0klan cepu emas nampak?
pandai2 la selidik sendiri ;0

Azrai Ahmad Zamri said...

to PenuliS:
thanz..
indah susunan bait katamu jua..
penuh makna..m0ga semalam & es0k terus memberi ketenangan buat kita.. InsyaAllah =)

to Hana Picca:
m0ga begitulah..
cari keredhaan Tuhan, cuma itu arah tujuan insan..
syukran =)

to gades ain:
thanz =)
burfday dia minggu depan..huhu

Aidi-Safuan said...

frasa jannah? aper tuh?

Nad said...

puisi nih sweet sangat. smoge Allah rahmati perjalanan hidup kte dr kecik smpai tua nti. :)

Wasatiah Gurlzz said...

terkedu sekejap membaca puisi ini...

Encik Tikus said...

Hebat kau berpuitis,kalah aku :)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Aidi-Safuan:
frasa jannah tu menggambarkan ayat2 cinta Ilahi..pesanan or apa sahaja yG bisa mendekatkan diri kita pada-Nya

to Nad:
thanz =)
InsyaAllah..
rahmat kasih sayang-Nya sahaja yG didambakan..buat semua

Azrai Ahmad Zamri said...

to Wasatiah Gurlzz:
ehk..kenapa terkedu ni kak?
mesti sebab tak pernah baca puisi2 sy yG lain kan.. ;)

to Encik Tikus:
huhu..
biase2 aje br0..
masing2 ada bakat tersendiri kan =)

محمد فردوس سعد said...

salam..

cemerlang..apapun, dlm mengharungi usia yg semakin hari semakin mengecil tempohnya, harapnya kita tidak dibiarkan alpa dengan mainan dunia yg manis hanya pd zahirnya..moga usia yg dilalui mematangkan diri kita dlm mencari mardhatillah..ameen

Wasatiah Gurlzz said...

kamu boleh satu geng ngan kak Nida Auckland..dier terror arr bab2 nih..huhu..

terkedu sbb, tersentuh..akak tak reti buat puisi, sajak...kalo debat pndaila...hua3

Ahmad Naim said...

Nun di sana cita2 kita
Akhirat namaya.
di dunia bukan tempat tinggal,
di sini hanya sebentar tidak kekal

atoyis said...

nice job..menyentuh kalbu

Nurul Harun said...

hari lahir ibu bro ke?

Azrai Ahmad Zamri said...

to محمد فردوس سعد:
w'slm..
syukran =)
benarlah apa yG ustaz katakan..
dunia hanya persinggahan, usia hanya pinjaman..m0ga tercapai keredhaan, kerna cuma itu yG menjadi tujuan..

to Wasatiah Gurlzz:
huhu..kak nida tu blogger juga ke? cam familiar je name tu.. =)
tak pe la..masing2 da bakat tersendiri..sy pun ley juga berdebat, tapi ngan akak ngaku kalah awal2 la k0t! kui3.. ;0

Azrai Ahmad Zamri said...

to Ahmad Naim:
terngiang2 pulak lagu ni di minda..
syukran atas perk0ngsian =)

to atoyis:
thanz..
b0leh la singgah membaca selalu =)

to Nurul Harun:
tak la..burfday dia minggu depan..
sj je kumpulkan k0leksi puisi ni di sini =)

Wasatiah Gurlzz said...

ait blom berdebat lg, dh ngaku kalah awal2?..mcm mn nk jd lawyer nii..kah3....(gurau jerk)

ha ah...kamu pernah singgah kat blog dier smbil tinggalkan tapak kaki dn cap jari kamu...cuba usha balik "Di Bumi Albany"

windi said...

untuk siapakah agaknya sajak itu ditujukan?

Azrai Ahmad Zamri said...

to Wasatiah Gurlzz:
hehE..sj jew merendah diri..
h0rmat mereka yG lebih Tua..kui3! ;0
0ic..Di Bumi Albany..tak asing lg page tu, selalu juga menyinggah

to windi:
sejak dr awal penulisannya ia tidak ditujukan khas buat sesiapa..ia sesuai buat sesiapa sj yG menyambut ulangtahun kelahiran dirinya =)

Mohd Shahrul Hafizi said...

Jika umur masih panjang... :(

missgee said...

Ermm...
Bertuah arr sesapa
yang dapat ucapan ini
dihari lahirnya..

P/s: ucapan penuh makna.. Simbolik yang nyata :)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Mohd Shahrul Hafizi:
malangya umur kita tiap hari makin berkurangan..makin pendek..menuju pGakhiran

to missgee:
huhu..
da ramai da yG dapat..
burfday sis bila yer?
ada lg satu puisi, nanti sy kirimkan khas buatmu..kui3! =)

Slave of Almighty said...

Salam ukhwah..

Subhanallah. Nice karya ni..

Hari lahir, mengingatkan kita, detik ajal smakin mhampiri. . .

Teruskn menulis dn mmberi peringatan kpd orang2 mcm ana ni ye.. Keep it up! =)

nas said...

huhuhuhuhu.....ingat pada mati...terkedu membacanye...:)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Slave of Almighty:
w'slm..
syukran atas s0kongan..
harapnya begitulah..tiap hari mendekatkan kita pada-Nya..
enta pun teruskan berkarya yer =)

to nas:
Alhamdulillah..
m0ga dapat beringat selalu =)