Monday, April 26, 2010

Mutiara Hikmah 14

Wahai anakku..
Apabila engkau berteman,
jadikanlah dirimu orang yang tidak pernah 
mengharapkan sesuatu daripadanya. .
namun biarlah dia mengharapkan sesuatu daripadamu..
(Luqman al-Hakim)

"Lautan mahabBah penGikat uKhwah
kasih bersemi mesra abadi
begitu indah ukhwahfilLah
wasilah mendamba cinta iLahi..



"Sesungguhnya hati akan berkarat sebagaimana 
besi dirosakkan oleh air.."
Tanya sahabat:
"Apakah cara untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?"
Jawab baginda Rasulullah s.a.w.: 
"Banyakkan mengingati mati & membaca al-Quran.."

 Semulia-mulia manusia adalah orang yang mempunyai adab,
merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, 
memaafkan ketika berdaya membalas &
bersikap adil ketika kaya..
(Abdul Malik Marwan)

43 comments:

Anonymous said...

salam awk..

insyaAllah..sama2 kite berusaha menjadi jiilul quran..
pd yg kurg tahu, bljr lh pd yg mengetahui..

ayuh bersama2 kita
"memasyarakatkn ilmu dan mengilmukan masyarakat".. ;)

Hana Picca said...

salam,

insyaAllah.. hati yang selalu ingat dari mana datangnya kita dan kepada siapa kembalinya kita, insyaAllah hatinya tenang dan tak mati,,

maCy said...

byk igt mati kta akn baiki diri ~

ainhany said...

salam az,
mncetak manusia adalah berasaskan perancangan atau spesifikasi yg ditetapkan dlm quran dan sunnah.

Alquran mnjadi hiburan
assunah mnjadi trend
adab mnjadi santapan
sikap mnjadi ikutan
SUBHANALLAH indahnya bersahabat jika ia adalah ukhuwahfillah

محمد فردوس سعد said...

indahnya hidup jika hati yg selalu diuji ni dpt menghadapinya dgn kekuatan iman..bukan terdorong dek nafsu menyesatkan..ana masih berusaha utk membersihkan hati yg ternoda dgn duniawi ni..

madinger said...

semoga kita semua bisa ^^

NichKhun said...

manusia yang paling rugi..
manusia yang tak pernah berdoa pada Allah..
paling rugi kan? huhuhu

puteri cahaya. said...

salam.. entri yg menarik... semoga kita sama-sama memanfaati drpnya. insyaALLAH..

puteri

Azrai Ahmad Zamri said...

to Anonymous:
w'slm..
InsyaAllah..
sama2 la kita..bermula dr dalam diri, membentuk famili firdausi, membina masyarakat & negara yG diredhai.. =)

to Hana Picca:
w'slm..
ketenangan itu adalah kebenaran..
s0al hatimu, nescaya maksiat tidak bertamu..kerna ketenangan & maksiat mana mungkin bercampur..ibarat minyak & air =)
InsyaAllah..

Azrai Ahmad Zamri said...

to maCy:
beramal untuk akhirat se0lah kamu akan mati es0k hari, berkerja untuk dunia seperti kamu akan hidup selama2nya...

to ainhany:
w'slm kak..
benar..itulah cetakan terbaik, dr acuan yG terbaik pula..syariatullah & sunnatullah pabila dikuasai, kebahgiaan akan menyelimuti diri..
syukran =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Muhamad Firdaus Saad:
InsyaAllah..kita sama2 berusaha..
hati itu segumpal darah yG berbolak balik, kerna itu usaha membersihkannya bukan menuju kejayaan sejati..tp sebuah usaha yG berpanjangan setiap hari

to madinger:
InsyaAllah..
bisa berubah untuk berbuah =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to NichKhun:
benar la..
pada siapa lg kita boleh berharap selain berserah pada-Nya..manusia lain hanya menjadi asbab perantara untuk membahagi rahmat yg Esa

to puteri cahaya:
w'slm..
ambil manfaat buat ped0man & sempadan..sampaikan walau satu ayat kerna itu adalah tanggungjawab

Eye_nee said...

Sesungguhnya Quran Itu Kitab Pedoman...Menjadi Pemimpin kala kita kesesatan..meningati mati itu satu kenikmatan Kerana Ia Benar bukan gurauan..

tot tot kecik said...

salam..
suke bca entri ni..

si[jari] telunjuk said...

Wahai anakku..
Apabila engkau berteman,
jadikanlah dirimu orang yang tidak pernah
mengharapkan sesuatu daripadanya. .
namun biarlah dia mengharapkan sesuatu daripadamu..

~saya suka ayat ini~
insyaAllah

MiSs TOrA said...

banyakkan mengingati mati dan membaca al-quran..igt kata3 ini dlm kehidupan seharian saya

Azrai Ahmad Zamri said...

to Eye_nee:
agreed with u..
ingati mati..dampingi Quran..
insyaAllah..akan jelslah kebenaran

to tot tot kecik:
w'slm..
syukran..lain kali singgah la membaca lagi.. =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to si[jari]telunjuk:
di situlah nilai kehidupan..
banyakkan memmberi, nescaya hidup lebih bererti..usah terlalu sibuk menuntut hak, lebih wajar kita sibuk menunaikan tanggungjawab

to MiSs TOrA:
Alhamdulillah..
m0ga jadi sempadan kehidupan

rizal jabai said...

kita selalu terlupa dan alpa utk mengingati mati..tetapi mati itu tak pernah lupe dan mmg sudah ditetapkan temu janji kita untuk bertemu mati..dan mati itu pasti..ia datang tanpa dijemput...persiapan sebelum mati yang perlu kita lakukan adelah dgn memenohkan bekalan amalan kita..huuu

Shiela Latif said...

sis sokong segala apa yang azrai tulis kat atas tue :)

missgee said...

Baca..
Berusaha untuk menunaikannya..
Insyaaallah..

sLave_oF_Almighty said...

Salam ya akh..

Jzkk.. Mutiara-mutiara kata yg amat indah.. Pasti lebih indah jika ia dipraktiskn mnjd amal-amal.. =)

a kl citizen said...

memaafkan ketika berdaya membalas...

itu memang payah

Azrai Ahmad Zamri said...

to rizal jabai:
syukran ya ustaz..
pesananmu mmG benar, tak ternafikan lagi..selalu la kita muhasabah diri, bersediakah kita mGhadapi mati? berada di persimpangan taman syurga atau l0hong neraka..m0ga Subuh es0k masih menjadi milik kita..

to Shiela Latif:
hehE..
cam kat dalam sesi debat plk, ada pihak pencadang yG menyokong.. =)
nyway thanz..kebenaran perlu dis0kong walau kadang pahit untuk ditelan..

Azrai Ahmad Zamri said...

to missgee:
membaca itu antara langkah mGusahakannya..InsyaAllah, m0ga dibuka pintu hati & dipermudahkan gerak amal..

to sLave_oF_Almighty:
afwan..
InsyaAllah..sama2 kita mGusahakannya..keindahan sebenar tertanam di hati, tumbuh di badan..

to a kl citizen:
benar..
itu memerlukan tahap kesabaran, kesungguhan & keikhlasan yG tinggi..hasil dr buah2 iman yG tertanam dlm diri

etuza said...

Salam Azrai.
terasa pesan dalam n3 azrai kali ini menyentuh hati pcik selaku ayah kepada anak2 kecil.
Anak adalah amanah, yg mencorakkannya adalah ibubapa. Pcik berhadapan dengan anak-anak yg kini remaja. PadaNya di pohon segala kebaikan untuk anak-anak agar berguna pada nusa, agama dan bangsa. Amin..syukuran.

~Bloggerina~ said...

lama dah xbaca Quran...

ked :) said...

trimas ats peringatan :D

si para para said...

banyakkan mengigati mati......kerana ramai yg selalu melupakannya.....

Chaon Cornerz said...

tapi tue la.. takda manusia yang perfect.. tak terlepas dari membuat kesalahan..

Azrai Ahmad Zamri said...

to etuza:
w'slm pakcik..
anak2 adalah kain putih, ibubapa yG menc0rakkan menjadi yahudi, nasrani mahupun majusi..m0ga kita tidak silap melakarkannya..InsyaAllah..
ameEn

to ~Bloggerina~:
MasyaAllah..
jangan la cam tu..
keras & mati hati, sama seperti tidak mempunyai hati..sama2 kita usakannya yer =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to ked:) :
sama2..
m0ga dijadikan iktibar & pengajaran

to si para para:
lupa mati, matilah hati..
InsyaAllah, sama2 kita muhasabah diri sebelum terlewat..

to Chaon Cornerz:
itu sunnatullah..
fitrah insan, hukum alam..
namun fitrah insan & hukum alam juga menetapkan kita untuk sentiasa berusaha..usaha memperbaiki diri pada setiap masa..kerna ia bukanlah matlamat tujuan, tapi satu perjalanan panjang

White Bird said...

harap2 saya boleh apply yg mgharap dlm hidup.. amin

tot tot kecik said...

salam..

membanyakkan membaca Al-Quran adalah pegangan kite di waktu akhirat nanti..semoga ia menjadi pembimbing kte di sana kelak..

amin..

HaiDa HiDa said...

salam Azrai..

betul tu, jika kita ikhlas berteman, kita tak patut mengharapkan sesuatu daripadanya tetapi kita akan sntiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahgiaan mereka..

merendah diri, memaafkan serta bersikap adil adalah sifat yg mulia.. arap2 kita smue tergolong dalam insan yg mempunyai sifat2 demikian.. Insya'Allah.. aminn..

Azrai Ahmad Zamri said...

to White Bird:
InsyaAllah..
sama2 berharap & berusaha =)

to tot tot kecik:
w'slm..
al-Quran pembimbing di dunia, penyelamat di akhirat..
sentiasa kita membaca & mentaddaburkannya

Azrai Ahmad Zamri said...

to HaiDa HiDa:
w'slm..
betul kak..hidup ini untuk memberi..
InsyaAllah kita lebih bahgia..
usah la diharapkan balasan..
apa pun kita perbaikilah akhlak kita, m0ga indah di pandangan insan..mulia di pandangan Tuhan

gooseberries said...

salam
bila kita mengingati mati baru lah akan sentiasa sedar kekuasaan Allah swt. dengan membaca Al-Quran, hidup kita akan sentiasa dekat Dgnnya.. =))

mira amira said...

en3 ni saling mengingati bg yg lupa.
thanx! =)

Nurul Harun said...

hmmm..thanks bro utk kata2 hikmah ni..insyaAllah akan ingat.

Azrai Ahmad Zamri said...

to gooseberries:
w'slm..
InsyaAllah..m0ga begitulah keadaannya..mGingati dengan hati, itu yG pasti..

to mira amira:
sememangnya manusia itu pelupa..
sama2 la kita saling mGingatkan.. =) u r welc0me

to Nurul Harun:
InsyaAllah..
u r welc0me =)

zulkbo said...

salam..
alhamdulillah..
menyentuh perasaan

Azrai Ahmad Zamri said...

to zulkbo:
w'slm..
segala pujian hanya bagi-Nya
m0ga mendapat taufik inayah