Monday, April 05, 2010

Mutiara Hikmah 13


“Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang perantau atau pengembara. Jika kamu berada di waktu petang, jangan ditunggu sampai pagi. Jika kamu berada di waktu pagi, jangan ditunggu sampai petang. Gunakanlah peluang masa sihat sebelum datang sakit. Dan gunakanlah peluang semasa hidup sebelum tibanya maut..
( Hadith Riwayat Bukhari )


Mengapa anda redha mengotori agamamu
Sedangkan pakaianmu dibersihkan sepanjang hari
Anda mengharap keselamatan tetapi tidak menjejak perjalanannya
Sesungguhnya kapal tidak belayar di atas tanah yang kering…

31 comments:

manna_salwa said...

Assalamualaikum,
Alhamdullah terima kasih dgn kata2 hikmah ni..
:)

NUR JANNAH said...

:)
aku hny seorang PERANTAU...yang mencri 1001 kemanisan iaitu IMAN..
aku hamba yang lemah..andai KAU YA ALLAH..
berikan aku sedikit ruang utk aku duduk lalu mengabdikan diri kepadaMU..
maha suci KAU YA ALLAH...zat yang terpelihara..

Peliharalah aku,ampuni segala dosa2 ku..

YA ALLAH...aku kini merantau jauh..
jauh..berilah dan hulurkanlah REDHAMU..CINTAMU...ILMUMU...

aku hanya sang faqir ilallah shj..
aku dhoif...
aku hina...
aku alpa...

YA ALLAH..aku mohon..jauhkan aku dari bahaya NAFSU DUNIA..
yang kian mengotori hatiku...

semakin byk titik2 noda yang ku alami...

YA ALLAH..YA RAHMAN... YA RAHIM..


bt tuan blog..sama2 kita sbgai hmb ALLAH...mendidik diri...membaiki diri...mengabdikan diri...
siapalah diri kita.. tanpa HIDAYAHNYA..

"BAIKI DIRI DAN SERU YANG LAIN"
"BCOZ OF ALLAH"

assalamualaikum.....
p/s:xsabar nak pulang msia..:))

~roslinda~ said...

kata2 hikmah yg ckup tersirat~
bila izrail dtg memanggil..~
;)

Nurul Harun said...

terima kasih, bro utk kata2 hikmah. :)

Eye_nee said...

kata2 hikmah yg cukup menginsafkan...tq..

Azrai Ahmad Zamri said...

to manna_salwa:
w'slm..
sama2..m0ga ada hikmah pengajarannya buat kita semua =)

to NUR JANNAH:
W'slm..
syukran atas perk0ngsian & rintihan..
m0ga membuka mata hati kita bersama..InsyaAllah, ubah diri kalu nak berbuah kan.. =)
p/s: sem0ga selamat pulang lagi..huhu

Azrai Ahmad Zamri said...

to ~roslinda~:
mungkin es0k..
mungkin sekejap lagi..
bila pun dia memanggil, dia tetap selalu mGhampiri..bersedialah...

to Nurul Harun:
sama2..
renung2kan..dan selamat beramal! =)

to Eye_nee:
u r welc0me..
InsyaAllah..m0ga mendapat petunjuk

missgee said...

Ingatan yg membuka hati..
Hati yang kadang2 kotor
kerana melayan nafsu
semata2..

P/s: Ingat sebelum lupa.. Sedar sebelum sesal.. :)

zulkbo said...

Salam saudara Azrai..
terima kasih mengingati perkara yang kadang kala hamba terlupa..jazakallah khairan..

Miss Fadhilah said...

salam..
thkz..=)

syarifah radiah ibrahim said...

perkara yang jauh daripada kita adalah hari semalam; yang mungkin tak akan berulang lagi. dan apa yang paling dekat dengan kita adalah kematian; yang bisa menjelma bila bila masa. "kullu nafsin zaiqatul maut"

syukran atas peringatan.
jazakallah khairan kathiran.
=)

etuza said...

Salam
Membaca kalimah azrai, dapat rasanya menambahkan rasa keinsafan dan kesedaran. Alhamdulilah

Nur Su'aidah said...

salam,
baru sempat singgah belog.. ;D

emmm, bg saya saya hanyalah pelancong dibumi ini. untuk melikmati keindahan agar kelak disana lebih kebahagiaan akan dikecapi. sy tidak akn berbuat sesutu yg boleh menyatiki diri ini di akhirat kelak.. ;D

~roslinda~ said...

betol2~
andai tiada lagi esok~
maafkan segala kekhilafan ku~
dan ku juga maaf kan semua kekhilafan yg lain~
;)

Azrai Ahmad Zamri said...

to missgee:
InsyaAllah..
bagus la kalu dapat membuka mata hati..jangan hanya memandang gunakan mata fizikal, kerna di situ ada ruanG untuk nafsu berkuasa =)

to zulkbo:
w'slm tuan..
manusia itu bukan saja sifatnya pelupa, malah salah satu tafsiran maksudnya pun adalah lupa..
sama2 la kita saling mGingatkan..InsyaAllah =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Miss Fadhilah:
w'slm,,
u r welc0me..
syukran kembali kerna sudi membaca =)

to syarifah radiah ibrahim:
benar2..
yG jauh itu bukan bulan & bintang, tapi masa lalu yG tak bisa berulang..hargailah hidup ini sebaiknya..hormatilah masa yG ada..
afwan =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to etuza:
w'slm..
InsyaAllah..jika diikhlaskan hati untuk menerima pGajaran, ia mudah meresap masuk ke jiwa hamba.. =)

to Nur Su'aidah:
w'slm..
syukran tetap setia berkunjung ke laman ini =)
Alhamdulillah..
syukur la cam tu..andai diri sedar mengapa kita wujud di sini, InsyaAllah jalan2 yG dilalui akan lebih sempurna..

Azrai Ahmad Zamri said...

to ~roslinda~:
huhu..
sedey pulak bunyinyer.. =)
InsyaAllah, sama2lah kita sentiasa maafkan tiap insan..muhasabah diri tiap malam, & maafkanlah..
m0ga kamu tenang, kami senang

Miss Fadhilah said...

=)

Rumaisa Alkhairuni said...

salam ziarah..


nak kutip mutiara hikmah..(^_^)

Nur Su'aidah said...

yeahhhhh!! betul tu. alhamdulillah sentiasa kene muhasabah agar diri tak lupa yg kaki ini sedang menapak di bumi allah. ;D

ila-ali said...

tidak tercepat maupun terlewat walau sedetik.Moga kita sentiasa berwaspada dan bersedia...

Azrai Ahmad Zamri said...

to Rumaisa Alkhairuni:
w'slm..
silakan2..
kutip selagi boleh kutip yer =)

to Nur Su'aidah:
bagus la kamu nie..
jenguk2 blog baru perasan latarbelakangnya..alhamdulillah =)

to ila-ali:
InsyaAllah..
zikrulmaut tiap masa..
InsyaAllah diri akan tenang mGhadapai pancaroba duniawi..

puteri cahaya. said...

Kata2 kihmah di pagi blogwalking saye peroleh...tq. puteri da follow blog neh.. kindly do follow blog puteri pula ye.. tq.. ramainye follower blog neh.. (",)

NUR JANNAH said...

:)..
asl ana komen je merintih..biasalah..
sape2 pun akn merintih..sebab..saban hari mesti bt dosa..hati manusia selalu alpa akn nafsu hehe

Azrai Ahmad Zamri said...

to puteri cahaya:
u r welc0me..
awalnya dia blogwalkinG..huhu..
syukran sudi f0llow..
InsyaAllah akan diikut balik =)

to NUR JANNAH:
agreed with u..
suka dengar rintihan dalam lagu..huhu..

ainhany said...

MENJEJAK perjlan
bukan sorang
tapi berjamaah
bukan hayalan
tapi kenyataan

Perantau berteduh
seketika cuma
mengejar yang 5
tinggal yg 5
Hidup harus berpaksi agama

(muga generasi kita genarasi yg berilmu, beriman dan beramal)

Nur Su'aidah said...

terima kasih.. insya'allah dan moga terus dijalannya... ;D

Azrai Ahmad Zamri said...

to ainhany:
huhu..
mendalam maksud tersiratnya tu..
nice.. =)
InsyaAllah, m0ga generasi kebangkitan Islam akan kembali..kita pemulanya..

to Nur Su'aidah:
syukran..
InsyaAllah..same2 la kita =)

Nurul Harun said...

betul..

nurul suka kata2 hikmah ini,

Azrai Ahmad Zamri said...

to Nurul Harun:
mesti nurul pun berhikmah jew orangye..huhE ;)