Wednesday, April 07, 2010

Istana Pasir Penantian

                                                                                                           


Di balik tirai perpisahan ini
ada sosok yang tegar berdiri
biar kerdil tetap tabah berani
setia menunggu kepulangan suami

Namun hatinya dibening kerinduan..
detik berlari terasa berat
masa berlalu terasa lambat
tiada siapa dapat memikat

Bilakah sepatu pertemuan bisa singgah di kamarnya?
saat mata menatap bayangan suami tiba dari kembara panjang
saat telinga dirisik khabar bebas si dia dari saharah ujian
dan huluran tangan kembali bersambut penuh kemesraan..

Benaknya ingin membina semula 
mahligai emas pernikahan
buat menebus istana pasir sakitnya penantian..

Dipasak tiangnya dengan madah cinta
diukir dindingnya dengan senyuman rela
dialas lantainya dengan bujukan manja
semuanya untuk si jantung jiwa…

44 comments:

cik kotak said...

salam encik azrai..
ni luahan dari lubuk hati sendiri ke? cuma yg berubah dari seorang isteri kepada seorang suami?=)

NURJANNAH said...

salam...
huhu..kita dah ada dah sjak ni..huhu
msh dlm simpanan..

dimanakah anda pergi?x on9 pun..
bz ke..ooo bz...xpe...teruskn bz itu..I.A..temui ksenangan..:)

ashrafi said...

semoga penantian itu bisa berakhir

Nur Su'aidah said...

tak faham la pulak ape itu?

Zizaq said...

Salam.
Dah pernah baca rasanya :)

Ayue Aishah said...

like this!
huhu..

setianya seorang isteri tu yg sanggup menanti... moga penantian itu akan berakhir..

Cik Mirara said...

salam.
oh tidak! d mana suami ku???
hehe.

penantian seorg istri amtlah d hrapkn oleh seorg suami yg sedang gigih pnat lelah brjuang d luar.

Amirah Rashid said...

sape yg berpisah?? :)

Nurul Harun said...

hmmmm...

Azrai Ahmad Zamri said...

to cik kotak:
w'slm..
eh..ner ada la..
sy bukan suami mahupun isteri =)
juz cuba mGhayati & mnyelami kesepian isteri yG ditinggalkan sebegini..sama ada secara rela atau terpaksa

to NURJANNAH:
w'slm..
yer, maybe kamu dah pernah dapat..
saja paparkan balik koleksi puisi2 sy di sini, buat tatapan rakan blogger yG lain =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to ashrafi:
InsyaAllah..
m0ga mereka tabah hadapi dugaan Tuhan..hanya pada-Nya kita berserah

to Nur Su'aidah:
puisi yG bertemakan derita seorang isteri yG menunggu kepulangan suaminya..mungkin berpisah atas faktor pekerjaan, pembelajaran atau lain2..
act puisi ini diinspirasikan dari rasa simpati sy atas nasib yG menimpa isteri2 mangsa tahanan zalim ISA..juz cuba menyelami derita hati & jiwa mereka

Azrai Ahmad Zamri said...

to Zizaq:
menarik.. =)
b0leh tahu di mana kamu membacanya?
act memang puisi ni da lama sy tulis, juz baru publishkan di laman ini..
sebelum ini pernah berk0ngsi dengan rakan2, malah ada yG minta izin untuk dipublishkan di laman or terbitan masing2..

to Ayue Aishah:
memang inilah kesetiaan dari isteri yG taat..malah ada antara mereka (isteri mangsa2 tahanan tanpa bicara ini) yG diberi tawaran untuk berpisah bagi meleraikan penderitaan itu, namun masih setia untuk menunggu & berbakti..walaupun masanya tidak pasti!

Azrai Ahmad Zamri said...

to Cik Mirara:
w'slm..
di mana adikku?..
huhu..kejap ada kejap takda, cam chipsm0re ;)
agreed with u..
InsyaAllah penantian itu tetap berakhir..jika tidak sempat bertemu di sini, pasti kan bersua kembali di sana nanti..

to Amirah Rashid:
se0rang isteri & suami =)
dalam dunia realitinya, puisi ini ditulis bagi mengenang penderitaan isteri2 mangsa tahanan tanpa bicara ISA..yg dipisahkan tanpa rela, entah bila akan kembali bersua..

to Nurul Harun:
hmM..
kenapa sis?
tak paham yer ;)

Nur Su'aidah said...

owhhhhhh~ dah paham dah. hehehe ;D
tq tq.

HaiDa HiDa said...

salam azrai..
kesetiaan sentiasa ditagih oleh setiap pasangan.. jika hati si suami hanya ada si isteri, mengapa tidak si isteri taat dan setia pada si suami..

Eye_nee said...

Penantian yg cukup menyiksakan untuk siisteri dan ketidakadilan bagi suami...terkurung tanpa dibicara...Apakah Timbangan Dacing itu sudah cukup memberitahu bahawa sipemerintah berlaku adil...

ainhany said...

salam dik azrai,

ohh penuh makna tersirat ni.
Penantian kan berakhir dan sayangkn isteri tinggal2kan..muga kemsraaan kan berkekalan...
indahnya pertemuan selepas perpisahan semntara kan....:)
amin

Azrai Ahmad Zamri said...

to Nur Su'aidah:
Alhamdulillah..
m0ga mendapat manfaat =)
u r welc0me..

to HaiDa HiDa:
w'slm..
betul tu sis..
maybe mereka yG dah hidup berumahtangga amat memahami keadaan ini =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Eye_nee:
itulah keadaannya..
m0ga keadilan Dacing 'di sana' mGhukum si zalim selayaknya..kita hanya mampu berusaha & berd0a setakat terdaya..

to ainhany:
w'slm kak..
betui3!..indahnya pertemuan selepas perpisahan.. =)
namun pasti berbeza jika dipisahkan secara paksa, dalam jangka masa yG entah sampai bila..nafkah pula tak terjaga..tapi tentu ada rahmat ujian dari Yang Esa..InsyaAllah

ila-ali said...

suami balik ujung mgu pun terseksa sangat apatah lagi kalau bertahun2..tabik kepada para isteri yg terpisah dengan suami demi bangsa dan agama.

madihah said...

bagus blog..

HaiDa HiDa said...

agaknya lah sbb akak pn xder pengalaman lgi.. hehehe..

zulkbo said...

salam Azrai..
sajak buat kekasih lama ke
he he..jangan maree..

++***hana zaty**++ said...

dik!

bnyknye komen nih!!~~
hehe...
da paham!
waaa....ni msti bes isteri dye t ea..!..bijak berpuisi!!~~

Azrai Ahmad Zamri said...

to ila-ali:
hmM..seminGgu menunggu pun satu peng0rbanan juga tu kan..
tu lah..bukan calang2 isteri yG mampu mGhadapi dugaan sehebat itu..

to madihah:
biase2 aje sis..
terima kasih =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to HaiDa HiDa:
hehE..
da tak lama tu..
pengalaman perlu dicari..kui3! ;)

to zulkbo:
w'slm..
hehE..ni buat para isteri la tuan, bukan kekasih =)
isteri2 tahanan ISA khususnya, sy dedikasikan puisi ni asalnya buat mereka..

Azrai Ahmad Zamri said...

to hana zaty:
hehE..
sis baca semua ke?
baca resp0n2 sy da laa.. ;)
huhu..p0mpuan suka suami yG pandai berpuisi ke?..tak jugak k0t..

Mr.Z said...

penuh pengertian,
untuk si jantung jiwa..hehe :)

-JayLeo™- said...

ur shoutbox is full.
sudah clicked kitkat & giant =D

Azrai Ahmad Zamri said...

to Mr.Z:
baguslah kalu bisa mGerti.. =)
jantung, hati, limpa semua masuk skali laa tu..huhu..

to JayLeo:
Thanz br0.. =)
huhu..

etuza said...

Salam azrai.
Alamak sajak azrai ke ni..bila pula azrai ada isteri ni. Alala x gitau pcik boleh hantar gif ke udara.
Azrai membayang ke? atau memang sudah kahwin.
Haha! jan ambil hati ya. Pcik ni kekadang kelakar..

etuza said...

Azrai
Rasanya sajak ini special tuk kami yang bergelar suami. 1 isteri..Tahniah karya seorang pemuda blogger yg memahami jiwa yang merana
kala berpisah.

Azrai Ahmad Zamri said...

to etuza:
w'slm pak cik..
hehE..bukan takat bayangkan jadi isteri, jadi kunci pun b0ley..pakcik da lupe? ;)

terima kasih..
puisi2 sy hanya cuba untuk memahami & mGhayati jiwa2 mereka yG merana buat dik0ngsi bersama..jiwa si anak derhaka, jiwa si pengemis, jiwa si bayi yG dibuang..sem0ga kita semua mendapat manfaat..InsyaAllah

shameel Iskandar said...

Terpisah memang memeritkan. Baik kepada lelkai mahupun kepada perempuan. Terpisah akan mmenjarakkan kasih dan sayang. Tapi, ia tidak meleburkan kesetian selagi hubungan yg terbina bersendikan ketaqwaan.

afiq said...

bermadah........ x ubah spt dulu... :-)

Azrai Ahmad Zamri said...

to shameel Iskandar:
agreed with u..
apa pun cabaran, apa pun halangan.. selagi diri diikat dengan ketaqwaan, InsyaAllah hati terus diselubungi kebahgiaan..

to afiq:
hehE..
tak pernah dapat puisi ni yer afiq?
da lama tulis ni, sj paparkan kat sini..

etuza said...

Salam ziarah lagi azrai.
Jagalah kunci itu dengan sebaik2nya. Semoga suatu masa azrai menemui kehidupan yang lebih membahagiakan hari-hari azrai. Seandainya kebahagian itu sudah dimiliki usah lupa untuk bersyukur dan membajai kebahagiaan itu dengan iman dan taqwa. InsyaAllah pasti tidak terjadi perpisahan yang mengundang derita jiwa. Salam sekali lagi bermadah..sure...untuk semua yg membaca.

NURJANNAH said...

huhu...ramai y mnat sajak ni...

Azrai Ahmad Zamri said...

to etuza:
syukran pakcik..
pesannya betul2 menusuk kalbu..
InsyaAllah, apa pun nikmat-Nya perlu dipelihara sentiasa..apatah lagi nikmat Iman & Islam..
aman damai jiwa kerananya jua..

to NURJANNAH:
hmM..
setakat ni puisi yG paling banyak mendapat perhatian di laman ini ialah 'Salam Akhir'..pernah baca kan?

Nurul Harun said...

hmmmm..sedih bila ada sebut ttg perkahwinan. :(

NURJANNAH said...

emm..ntah..x ingat..huhu...ape2 pun chaiyok2

NURJANNAH said...

emm..ntah..x ingat..huhu...ape2 pun chaiyok2

NURJANNAH said...

emm..ntah..x ingat..huhu...ape2 pun chaiyok2

Azrai Ahmad Zamri said...

to Nurul Harun:
eh..sis ni da berkahwin ke?
atau ada terulik kenangan?
sabar je la kan..

to NURJANNAH:
uik?..
ni nape send byk2 kali?
pr0b ea..huhu