Tuesday, March 23, 2010

Mutiara Hikmah 12


Kita dilarang takbur & mencari nama,
tetapi kita tidak dilarang berusaha mencari kehormatan dengan memperbaiki budi pekerti..
Gila hormat dilarang tetapi
menjadi orang terhormat harus menjadi tujuan..
( Imam al-Ghazali )

Berkawan lebih baik dari duduk bersendirian
& duduk sendirian lebih baik dari berkawan dengan orang yang jahat..&
mengutarakan kebaikan lebih baik dari diam &
diam lebih baik dari berkata bohong..


Ukirlah senyuman yang paling manis kerana selain sedekah,
 senyuman itu ibarat lukisan rahsia hati..&
senyuman itu tidak menyakitkan
tetapi menjadi penawar hati yang sakit..

Orang yang terlalu memikirkan akibat dari sesuatu
keputusan atau tindakan,
sampai bila-bila pun dia tidak akan menjadi
orang yang berani..
( Saidina Ali )

17 comments:

Chomisah Noer said...

senyum entu penting tapi sam aorang yg waras yah hehhehhe

zulkbo said...

terima kasih
tazkirah pagi..

fikaryna said...

mmg suka senyum..huhu..

budak hitam said...

:) senyum pagi untuk en azrai..

budak hitam said...

* silap.. senyum petang.. haha

piewahid said...

slm,

Gila hormat dilarang tetapi
menjadi orang terhormat harus menjadi tujuan..
(Imam al-Ghazali)

mahal ayat ni...

Azrai Ahmad Zamri said...

to Chomisah Noer:
huhu..
mesti waras..
kalu gelak tak berhenti tu yG kena jaga ;)

to zulkbo:
huhu..sama2..
kalu baca petang tazkirah petanG la kan =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to fikaryna:
p0mpuan kalu senyum hati2..
banyak makna yG dapat ditafsir..
jangan senyum menGg0da da la..
huhE

to budak hitam:
senyum pagi ptG siang malam lagi bagus..kui3! =)

to piewahid:
w'slm..
mutiara berharga dari insan yG berharga..mmG mahal =)

Nurul Harun said...

alhamdulillah........ :D

[jari] said...

betul..my lecturer kata:
senyuman yg manis mmpu menyejukkan hati yg membara..
namun senyuman yg jelik (tak tau nk imagine) mampu nembunuh mood org yg bahagia..(yg nih tmbahan sendiri)
:
:
:
:
:
SMILE:))))
=)

taqie said...

senyuman tu penawar penyakit..:)

eKyN said...

senyum seindah suria yg mmbwa chaya..
senyumlah dari hati..
dunia mu berseri...
senyum....
kepda semuaa...
senyumanmu membahagiakan...

dah2 penat aku melalak dlm bilik ni smbiul tsenyum..

haha smbung sndiri lirik lagu tu eyy

yee! senyum la bile kite xmampu tuk sdkahkan wang ringgit/mkanan..sesunguhnya dgn senyuman itu bileh buat org lembut hati my b?huhu

salam ari rabu tuk roy ;)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Nurul Harun:
segala puji bagi Allah =)

to [jari]:
hehE..
ternyata ayat2mu bisa membuatku tersenyum =)
agreed with u..senyum pun ada macam2 jenis senyum jgk kan..payah jgk nak mentafsirnya tu..

Azrai Ahmad Zamri said...

to taqie:
betul2..
penawar bagi sakit hati..sakit dalaman yG melibatkan r0h dan jiwa..
=)

to eKyN:
hehE..
hafal k0 ea lagu tu..
tahniah la da berjaya buat ak tersenyum =)
agreed with u..sedap mata memandang orang tersenyum nie..boleh terpikat jiwa dan raga..kui3!

manna_salwa said...

sangat setuju dgn post ni..
:)
i'll follow ur blog..

DR JANNAH said...

salam...wah bercinta jarak jauh sapekah gerangannya tu haha...

dri petikan lagu...

cari2lah pasangan betul2 oh kwn..
bahgia selalu..rumah tangga akn harmoni..
..

hehe..
cinta tu biarlah pada y betul2 setia..
ksian dia cinta jarak jauh..
sabar taw...
pintu gerbang bahgia psti muncul
...

huhu xde ape nk komentar lg..
ape2 pun SELAMAT..bahgia dgn CINTA BARU..p/s
cinta lame tu jdkn kenangan..hehe


salam

Mohd Shahrul Hafizi said...

Azrai: Apa pandangan bro, kalau orang tu duduk sendirian sebab dia taknak merosakkan kawan-kawannya dan taknak rosakkan dirinya sendiri?