Tuesday, March 16, 2010

Mutiara Hikmah 11



Bebas tak bermaksud bahgia
ditawan tak bererti merana..
Bukankah Yusuf memilih penjara daripada
hidup yang penuh fitnah?
Kebahagiaan itu ialah jika kita teguh pada kebenaran..

Anda tidak boleh memberi kepuasan kepada semua orang..
tetapi anda boleh memberi kepuasan kepada golongan yang

berakalberadab terpilih…
( Ibnu Maqaffa )



Dunia Akhirat ibarat 2 wanita yang dimadukan;
apabila engkau membahagiakan yang satu
maka akan marahlah yang satu lagi..
Oleh sebab itu,  
bahagiakanlah keduanya…


35 comments:

syarifah radiah ibrahim said...

hurm,
amat sukar nak jaga hati semua orang.
walaupun dah cuba sedaya upaya, tapi mesti ada jugak yang tak puas hati.


*thanks for sharing.
:)

Cik Mirara said...

huuuu. eh salam.
tak nak dimadukan. hu.

Alynn Notnot said...

metafora yg best :)

ahsfantasy24 said...

nice words! =)

Amirah Rashid said...

betul tu. biarlah kita jaga hati org lain even diorg xjaga hati kita. sbb siapa yg xnk bahagia dua2 alam(dunia&akhirat) kan? :)

eKyN said...

susah sbnarnye nk blaku adil ni..
mule2 mmg bersungguh boleh..tp lame2 mcam2 dugaan..at least skit sbanyak msti ade yg tlebih kat sblah kiri bbanding kanan...
tgk je r poligami..poligami ni baik..
tp slalu d slah guna oleh kaum lelaki..
tlalau ikut hawa nfsu..sdngkan life skang pon xbape nk tjage...tp ade hati gak nk bukak cwanagan laen..
tp kalw poligami ni boleh slamatkan nyawa atau boleh buatkan seseorang kembali kpd ajran ISLAM sbnar..insyaALLAH aku leh trima..
ingat, diri kita hnya pinjaman.semua yg ade ni kite berkongsi dgn org laen sbnarnye..

oxygen.....semua mnusia dlm dunia mggunakan oxygen yg same tuk bnafas..perkongsian yg baek insyaALLAH akan d berkati ALLAH..


p/s : aku ade komen 2 entry ko yg b4 ni....tp xde ek??emm pelik tol.
nway, kalw leh tolak.....aku mnolak pkongsian suami...hehe.PAHITNYE MADU....

Murnihati said...

sungguh bermakna mutiara hikmah ni..
dunia akhirat memang kena seimbang..

tapi kalau kita lebihkan akhirat..
automatik dunia pun akan turut serta.

dan jika kita kejar dunia.. makin berjauhanlah kita dari akhirat

Azrai Ahmad Zamri said...

to syarifah radiah ibrahim:
mmG sukar..& mmG tak b0leh k0t..huhu..nama pun manusia..
yG nak dijaga tak sempurna, yG menjaga pun tak sempurna... =)

to Cik Mirara:
w'slm..
huhu, takda sape nak madukan kamu k0t.. ;)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Alynn Notnot:
thanz..
m0ga dapat manfaatnya =)

to ahsfantasy24:
thanz..
syukran jG sudi sinGgah & dr0p komen di sini =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Amirah Rashid:
agreed with u..
tiada penjaga paling sempurna melainkan DIA.. =)

to Murnihati:
tepat sekali..
akhirat adalah matlamat..
dunia cuma jalan menujunya..
hanya jalan terbaik mmastikan matlamat yG baik dicapai

Azrai Ahmad Zamri said...

to eKyN:
huHu..
tu dia..ustazah kita da masuk padang =) nyway betul semua yG k0 cakap tu, setuju sekali (bukan dua kali)..bab p0ligami apa pun kita wajib terima keharusannya, jangan jadi feminisme yG t0lak bulat2 syariat Islam tu..kita hanya boleh debatkan kalu benar mungkin ketidakadilan akan berlaku, ikut kes..bukan secara dasar..

p/s: k0 k0men entry mana ekin? kalu ada mesti melekat la..huhu..0ic, 1st time ak dengar madu ni pahit..nice! ;)

ainhany said...

salam azraie

wah2 indah lagi berpuitis bicaramu.
kata org, dunia dikilik akhirat di junjung...bila kita semakin dekat dengan ALLAh, allah makin dekt dengan kita...

semuga kita semakin beradab kpda PENCIPTA.

zulkbo said...

salam saudara Azrai..
falsafah yang menarik tentang "madu" tu..he he..besok bila kawin jgn guna alasan ni nak kawin lagi satu..he he

etuza said...

Salam azrai.
Hati seindah ayisah, khadizah dan azzahara sukar di miliki azrai. Benar tu kita tak mampu memuaskan hati semua orang.
Setuju sangat peluang kita hanya memuaskan beberapa orang yg punyai akal, beradab dan yang terpilih.
Sangat santun puisi ini...indah sekali.
Tahniah( harap halalkan gambar yg pcik copy tu)

Azrai Ahmad Zamri said...

to ainhany:
w'slm..
benar tu kak..
berjalan kita menuju-Nya, berlari DIA mendapatkan kita..
insyaAllah..syukran =)

to zulkbo:
w'slm..
hehE, yG itu juga dia nampak dl ;)
nyway betul la tu kan..
bukan mudah nak bermadu..

Azrai Ahmad Zamri said...

to etuza:
w'slm..
begitulah pakcik..
sy suka berk0ngsi kesah pesanan Luqmanul Hakim bila menyebut tentang ragam insan di dunia..pelbagai pandangan, kadang2 serba tidak kena jadinya..pilih kiri salah, pilih kanan pun salah..namun hakikatnya kita perlu memilih jua..maka ambillah nilaian Tuhan..DIA cuma satu..manusia pula beribu

syukran pakcik.. =)
tak mengapa..silakan ambil

si para para said...

best mutiara hikmah ni..teruskan..buat lagi...walau pun pendek tapi terkesan..

bintang hati said...

haiii!!!
agak lama cuti bblog...dah bnyk entri ye? tpksa rempit nak habiskan sume nih!

missgee said...

Sinis sungguh..
Hingga terkedu.. ;)

P/s: Mutiara yang selalu sy tunggu!

Azrai Ahmad Zamri said...

to si para para:
thanz yer..
insyaAllah, akan ada lagi siri yG mendatang..m0ga ber0leh manfaat =)

to bintang hati:
huhu..
patut la lama tak nampak..
bz yer?..
takpe2..sl0w2 la..
biar lambat asal selamat.. =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to missgee:
hehE..part mana yG sinis tu ;0

p/s: ingatkan da tak sampai da..huhu..tungGu lg siri seterusnya yer,,thanz 4 ur supp0rt

bieyra dhamira said...

a'ah..tol 2..dunia dan akhirat ibarat 2 wanita...
++manusia kan xpernah puas dg apa yg dimiliki..

aimy said...

simple n nice =)

Arra JaSmY said...

salam..

saya suka mutiara kata nih.penuh makna n mndalam.

shameel said...

Menarik mutiara kata ni. Menginsaf dan menyedarkan

taqie said...

betul..moga kita semua bahagia duni n akhirat..amin.. :)

hans said...

hahahaha
entry aku akan datang pun ada ayat puitis2 juga

mello said...

mmg sukar nk jg hati org.. silap haribulan kita yg dikutuk, diumpat n so on.. =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to bieyra dhamira:
agreed with u..
fitrah insani tak pernah cukup..
m0ga kita bersyukur ngan apa yG ada

to aimy:
syukran.. =)

to Arra JaSmy:
w'slm..
bagus la kalu dapat digali sedalam itu..m0ga ada manfaatnya =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to shameel:
syukran tuan..
sy hanya menyampaikan..
m0ga sampai maksudnya, itu yG penting

to taqie:
insyaAllah..ameen =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to hans:
hehE..
da lama tak baca ayat2 puitis k0..
nanti la jenguk..huhu

to mello:
itu la pasal..
maybe lg mudah jaga tepi kain orang k0t..tu pun kalu dia pakai kain..kui3! ;)

hafizazmi17 said...

:)

si para para said...

menanti dan menunggu n3 terbaru :)

Azrai Ahmad Zamri said...

hafizazmi17:
hehE..
senyum je dia ea =)

to si para para:
sabar yer..
kalu rajin khatamkan la entry2 terdahulu sama =) huhu..

Mohd Shahrul Hafizi said...

Azrai:

Like! :)