Saturday, February 27, 2010

Sirah Si Bijaksana


Duhai pejuang agama,
pewaris bangsa,
pemacu negara
kenapa lemah dalam kepapaan?
kenapa lemas dalam kedangkalan?
kenapa gundah dalam kesepian?

Bukankah dia pemuda miskin?
mampu berdagang bak gemawan
saat juwita digelar al-amin
akhir memilik wanita hartawan
Kerana apa?
kerana dialah lelaki bijaksana..

Bukankah dia si ummi?
mampu mencoret tinta yang kering
buat mentafsir lembaran suci
kini menyuluh dunia sekeliling
Kerana apa?
kerana dialah lelaki bijaksana..

Bukankah dia anak yatim?
mampu menahan gulatan insan
dalam kemuliaan batu yang hitam
lalu memimpin umat pengakhiran
Kerana apa?
kerana dialah lelaki bijaksana..

Lalu bagaimana?
beralunlah sudah wirama sebuah kebijaksanaan...
(by qamarguyz: nukilan@ikim  &  ANIS mac 2008)
berhujan berpanas berarak menyambut Maulud Nabi..
sejauh mana penghayatannya?..
sahabat-sahabatku..
m0ga apa yG terucap di bibir, tersemat di hati, membentuk insani

33 comments:

iqbalsyarie said...

argh...tiap kali baca suraj as-saf ayat 2 dan 3,rasa takut sgt...takut dibenci oleh Allah kerana iman hanya di mulut,tapi kosong pada penghayatan dan pengamalan..huhu

zulkbo said...

salam azrai..
saya setuju dengan saudara..
apa yang kita dapat bila bercampur lelaki perempuan begitu..mesti sedikit sebanyak dosa yang kita lakukan dalam niat kita nak menyintai nabi(kononnya)realiti saya kurang setuju cara begini

Sanusi Din said...

Hebat pemerhatian azrai.
saya rasa amat kerdil.

l bro m said...

apa yg termasuk dgn gambar akhir sekali

mukasurat17 said...

sy pon sgt kerdil juga.

sugar2 kapas strawberry said...

sy pon...

yusrizal said...

wahai kaum ada bangkitlah mentadbir dunia dengan bijaksana..

yusrizal said...

wahai kaum adam bangkitlah mentadbir dunia dengan bijaksana..

missgee said...

Puitis..
Manis..
Sinis..

melatidaisy said...

subhanallah...

meo188 said...

bidaah hassanah?

dearie fyza said...

salam maulidur rasul ye :)

~ نورحياتي ~ said...

salam maulidur rasul.. :)

Azrai Ahmad Zamri said...

to iqbalsyarie:
takut tanda ada kesedaran..itu langkah pertama..susuli engan tindakan seterusnya =)
insyaAllah..
m0ga kebahgian jadi milikmu..

to zulkbo:
w'slm..
maksud br0 percampuran laki p0mpuan dlm perarakan yer?
yer laa..
ianya bukan wajib pun..
pelbagai cara boleh dilakukan dalam menunjukkan kecintaan ke atas Baginda Rasul

Azrai Ahmad Zamri said...

to Sanusi Din:
biase2 aje br0..
asal datang ilham, boleh laa =)
thanz..

to i bro m:
whats do you mean?
s0ry yer..
tak dapat tangkap statement tu..huhu

Azrai Ahmad Zamri said...

to mukasurat17:
huhu..
nilaian kita di mata Tuhan, bukan di mata insan..moga kita besar di sisi-Nya..

to sugar2 kapas strawberry:
apa yG pon?
hehe.. =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to yusrizal:
insyaAllah..
tiap kita adalah khalifah..
wajib mentadbir dunia seisinya dengan sebaiknya..

to missgee:
thanz sis..
paham yer? bagus la..
dalam jG jiwa tu ;)

Azrai Ahmad Zamri said...

to melatidaisy:
alhamdulillah..
puji & syukur hanya untuk-Nya

to meo188:
pers0alan yG terus didebatkan..
bidaah sudah pasti, hassanah mungkin diragui..

Azrai Ahmad Zamri said...

to dearie fyza:
salam Maulidur Rasul..
sama2 ambil ibrah dari-Nya..
sudi jG mnjenguk balas yer..huhu

to nur hayati:
salam Maulidur Rasul..
berarak ke semalam?
huhu..

Amirah Rashid said...

salam maulidur rasul jgk
semoga baginda SAW terus dijadikan contoh :)

aNoZ said...

post ni naikkan semangat aku.. thnx bro. salam maulidurrasul.. jazakallah khayran akhi

Azrai Ahmad Zamri said...

to Amirah Rashid:
insyaAllah..
ambil semangat perjuangan Nabi berdasarkan puisi di atas..huhu

to aNoZ:
u r welc0me..
sempat jgk k0 mencoret d sni yer dlm busy2 tu..m0ga terus berjaya di rantauan..

etuza said...

Dialah yang bijaksana yakni Nabi Muhammad nabi akhir zaman. Dialah pilihan yang Rahman & Rahim untuk memberitahu keindahan Nur Islam.
Azrai, sejuk hati melihat umat nabi dalam gambar berarak.
Sejak semalam sebelum maulidur rasul niat hati nak bawa anak-anak lengkap dengan pakaian melayu, songkok bersamping..berarak melaungkan selawat ke atas nabi junjungan..tak terlaksana...maybe x ada berkat niat saya. Bila dengar kawan-kawan ada datang berarak hati saya sayu. Saya faham ada imbalan dariNya buat yang mengingati nabi.
salam azrai.
Salam persaudaraan sesama muslim muslimah.

Riesna Zasly said...

nice... dalam messagenya
moga ada keredhaan pada benak, kita

Linn سي ڤاري ڤاري said...

mesej nya bagus ...

pink_butterfly said...

rangkap terakhir,

smoga bwat kta bfkr...

salam, juz got here frm blog joe, dah bca ur entri contest, n i really like it! smoga kmenangan bpihak pd awk~=)

budak hitam said...

Salam.. dlm fb sibuk berdebat psl perarakan maulidur rasul..

mungkin ada stgh org aggp benda ni buang masa, x ada faedah.. lebih teruk mgata2 pulak org yg berarak.. wlupun sy x berarak tp bg sy itu apa yg diorg buat.. mungkin ada bhgian utk amalan mereka yg ikhlas melakukannya dan hadiah sebagai memperingati Rasul kita.. org yg sibuk mengutuk tu buat ke? kalau btl mereka buat sesuatu sebagai hadiah utk Rasulullah, baik senyap dari mengutuk orang.. sebab dia sendiri pun tak tahu apa yg dia buat diterima atau x.. jangan riak dgn amalan sendiri sampaikan amalan org lain ditolak dan dikutuk sewenang2nya... juz kongsi pendapat kt sni tntg perangai stgh org yg suka mengutuk2 kt fb.. hihi..

"berhujan berpanas berarak menyambut Maulud Nabi..
sejauh mana penghayatannya?..
sahabat-sahabatku..
m0ga apa yG terucap di bibir, tersemat di hati, membentuk insani"

tinggalkan persoalan mcm ni utk kita berfikir jauh lebih baik dr mereka2 yg mengutuk.. kita fikir, ambil yg mana kita rs baik.. :)

Azrai Ahmad Zamri said...

to etuza:
insyaAllah..
niat pemula amalan, walau tak terlaksana m0ga ada bahagian untuknya..kenapa takda berkat pl, maybe ada halangan kan..
semoga semangat maulud Nabi ni membawa kita lebih dekat pada-Nya..
w'slm =)

to Riesna Zasly:
tak ramai yG k0men pasal puisi tu..maybe tak semua paham mesej yG nak disampiakan =) huhu..
nyway Thanz yer..
s0kongan penulis seperti kamu amat sy harapkan utk terus berkarya

Azrai Ahmad Zamri said...

to Linn si pari-pari:
syukran..
m0ga mendapat manfaat =)

to pink_butterfly:
insyaAllah..
sama2 k0reksi diri..
w'slm..
huhu, dr jauh kamu datanG yer..
im realy appreciate dat..
thanz sudi baca cerpen yG panjang tu..insyaAllah.. =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to budak hitam:
w'slm..
thanz atas perk0ngsian tu..
sy belum ada FB, belum terasa macam2 isu di dalamnya..huhu..
nyway cam tu la kedudukannya..
bukan berarak yG menjadi isu sepatutnya, tapi pGhayatan..tak kisah la berarak ke, berceramah ke, berzanji marhaban ke..asal ada pGhayatan & keikhlasan tercapailah matlamat sambutan Maulud Nabi nie..
InsyaAllah..
pers0alan membawa kepada pemikiran & jawapan =)

budak hitam said...

ermm..azrai.. puisi tu kamu yg tulis ye??

hmm sesuai sgt la dituju pd bakal pemimpin.. btl skrg ni kta tak ada pemimpin bijaksana sprti Rasulullah.. sbb tu la umat akhir zaman ni jd terumbang ambing..

bkn stkt bkl pemimpin.. diri sndri pu ptt fikir tntg mcm mn nak mencontohi Rasulullah.. sbb kite pun pemimpin keluarga, dan pemimpin diri kita sndiri..

Azrai Ahmad Zamri said...

to budak hitam:
yurp..
lama da puisi tu, tahun 2008..
kalu da n0te cam @ikim, ANIS tu maknanya ruangan2 yG mana ianya pernah tersiar..huhu..

betul tu..
bijaksana tu luas k0nsepnya..
tak semestinya cerdik atas kertas, lulus dlm exam..ianya lebih besar dr itu..m0ga kita mnjadi pemimpin terbaik, esp buat diri kita sendiri

Mohd Shahrul Hafizi said...

Sedap puisi ko tu.