Sunday, February 21, 2010

Mutiara Hikmah 9



SAAT yang paling utama adalah
saat sikap anda semakin lembut
saat ilmu anda bertambah
saat dosa anda berkurangan
saat anda mendapat pemahaman &
saat semangat anda bergelora..

Jangan tentukan harga dirimu
kecuali dengan syurga..
Jiwa orang beriman itu mahal tetapi
sebahagian mereka menjualnya 
dengan harga yang murah..
(Hassan al-Basri)

46 comments:

~ نورحياتي ~ said...

insyaAllah..
semoga kita menjadi insan yg disayang oleh Allah..amin..

Norgadis said...

Saat paling utama dan berharga adalah saat kita masih boleh bernafas, andainya Allah menghentikan saat berharga itu, nescaya kita tidak akan dapat berbuat apa-apa lagi. Hargailah saat-saat yang kita ada, kerana ianya pinjaman semata.

Mohd Shahrul Hafizi said...

Like :)

missgee said...

Ikhlas..
Selalu menunggu Mutiara Hikmah
dari kamu.. Terbaik!!!

Tihara said...

Insya-Allah

manusia tak boleh lari dr kesilapan..namun Allah Maha Pengampun..semuga kita termasuk dlm golongn org2 beriman .

s y i e r a said...

<3

<3

<3

Azrai Ahmad Zamri said...

to nur hayati:
ameeN..
insyaAllah..
terus pelihara masa yG ada

to Norgadis:
agreed with u..
walau siapa pun kita, apa pun yG kita ada..segalanya tiada erti lagi bila saat itu telah tiada

Azrai Ahmad Zamri said...

to Mohd Shahrul Hafizi:
thanZ.. =)
ak mmG selalu brk0ngsi kata2 hikmah ni, jenGuk2 la yer..

to missgee:
huhu..k0 buat ak trharu..
nyway ak juz k0ngsikan apa yG ada..
terus setia menanti siri seterusnya yer..s0konGanmu dihargai

Azrai Ahmad Zamri said...

to Tihara:
benar kak..
asal ada kemahuan, di situ ada jalan..jalan keampunan-Nya amat luas, jika kita mahu..

to syiera:
apa maknanya tu? ;0
huhu..

Cik Mi Mi Ra Ra Ra said...

salam,abg!
haha.
baru balik dari kg la.

hurm,
saat yg paling best is saat diri dihargai.
cewahhhh~

ok.


p/s: eh,xsangka lak abg muda lg drpd kak tihara. wuwu~

s h a r v i na said...

i like this post. ;)

taqie said...

insyaAllah..thx for sharing..:)

eKyN said...

saat yg penting ketika bangkit dr sgala kegagalan dan kelemahan..
insyaALLAH

tanx beb ;)

noor afzan said...

bagus bro..
ingtan tuk kita..=)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Cik Mi Mi Ra Ra Ra:
w'slm dik..
0ic, sronok la yer =)
hmM..betul jugak kan..
semua nak diri dihargai, tp palinG pentinG kita yG hargai diri sendiri dl..

p/s: huhu..cam jauh jew bezany tu..abG muda remaja lg laa ;0

to sharvina:
thanZ..singgah slalu yer =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to taqie:
u r welc0me..
thanz f0r ur c0mment =)

to eKyN:
betul sis..
jatuh bangun dlm hidup tu fitrah selagi brgelar manusia..jangan trsunGkur tak bangun2 dah..
ak tahu k0 kuat..

u r welc0me.. ;)

Azrai Ahmad Zamri said...

to noor afzan:
insyaAllah..selagi ada akal, wajib untuk kita sampaikan walau satu ayat..m0ga ada ganjaran-Nya

eKyN said...

aku pengsan..nk suh anak raja angkat..wakaka

Riesna Zasly said...

salam

saat yang berharga adalah dikala mampu merenung wibawa diri..

nice n3
suker madah tue

Azrai Ahmad Zamri said...

to eKyN:
anak raja jauh d rantauan..huhu..
nanti ak try c0ntact dia.

to Riesna Zasly:
w'slm..
agreed with u..
itu pun betul jG =)

Hanafana said...

InsyaAllah :)
Sama sama la kite mengingati ^^

q-nizam said...

ada kene mengene dgn post saya yg terbaru..hehhe

Azrai Ahmad Zamri said...

to Hanafana:
yurp..
selagi ada waktu =)

to q-nizam:
yer ke br0?..
nak kena jenGuk nie..huhu

Fida Jai OWN said...

InsyaALLAH

Mohd Shahrul Hafizi said...

Orang yg aku follow semuanya aku jenguk. :)

cpu said...

good posting....

republik said...

mencari info ++ diblog temen....

Azrai Ahmad Zamri said...

to Fida Jai OWN:
=) m0ga dimudahkan Allah

to Mohd Shahrul Hafizi:
bagus la k0 br0..
nanti ada ksempatan ak bg la giveaway kat f0llower setia cam k0 ke..yer ;)

Azrai Ahmad Zamri said...

to cpu:
thanz =)

to republik:
syukran..
sinGgah2 selalu yer..
akan brkunjunG kembali

nza said...

salam
dalam maksud yg trsurat n trsirat...

ila-ali said...

suka dengan mutiara kata kali ini...
best!

Azrai Ahmad Zamri said...

to nza:
w'slm..
moga dapat difahami & diambil pGajaran =)

to ila-ali:
thanz..
lain kali jenguk2 lagi =)

*naziela said...

salam kenal~

saat itu memang paling manis
signifikant!

Azrai Ahmad Zamri said...

to *naziela:
w'slm..
syukran ala ziarah..
m0ga tiap saat adalah brguna buat kita..

NUR JANNAH said...

menjadikan tiap langkah perjalanan yang terbaik menuju redhaNYA..walaupun payah,tersekat2..tercabar..dicabar..
dihina..tapi jiwanya sabar,tabah mengharungi laluan hidup itu..sentiasa berusaha..untuk menjadi yang terbaik..chaiyok2..wish luck to me..to be good studenT...insyaALLAH...n others...salaM

Mohd Shahrul Hafizi said...

Giveaway tu apa?

Miss Nurul said...

Salam ziarah...

setiap saat sama seperti setiap detik. setiap waktu. setiap masa. adakalnya kita alpa. dan memandang remeh sesuatu perkara.

terlalu sukar utk mencari masa untuk mengenal siapa sebenarnya diri sendiri.

wallahualam~

Azrai Ahmad Zamri said...

to NUR JANNAH:
insyaAllah..
sahabat2ku sentiasa kekal dalam ingatan & d0a..m0ga masamu lebih berharga & sempurna di sana, usah terleka lagi..

to Mohd Shahrul Hafizi:
macam pemberian la br0..
saguhati apa2 ke..huhu..
k0 berpeluanG jadi penG0men tegar blog ak nie k0t ;)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Miss Nurul:
w'slm..
kata2 yG cukup manis diunGkap..
m0ga dapat saling mGingatkan..
agreed with u

Anonymous said...

ya...agak terleka sikit pada thn2 sebelumnya...banyaknya datang mengacauku..nafsuku dan syaitan terkutuk..dunia y mempersoana mengamit selalu di waktu itu lupaku padaMU YA ALLAH YA RABBI...ampun maaf ...sdg prepare utk exam..tuk bulan hadapan...

NUR JANNAH said...

terima kasih...risikan telah ku terima..terima kasih beri pandangan...jumpe lagi..jemput dtg ke kenduri ptunanganku

Azrai Ahmad Zamri said...

to Anonymous:
nice s0nG..
study m0lek2 yer, usah campurkan study dengan hal peribadi..
GudLuck

to NUR JANNAH:
same2..
m0ga itu pilihan yG terbaik buatmu..
insyaAllah kalu ada kesempatan =)

Mohd Shahrul Hafizi said...

Azrai,
Eh. Tak perlulah.
Aku mengunjung sebab blog ko banyak bagi tazkirah pasal hidup.

NUR JANNAH said...

salam ziarah....hehe..insyaALLAH..5 tahun lgi kot..tapi dah jemput awal2..ntah jadi ntah x...yg pntg i dont care..redhaku...redha MU...YA ALLAH YA TUHANKU..tidak kira apa pun terjadi..sakit atau sihat,senang atau susah yang penting adalah REDHAMU..ALLAH..ALLAH..

Azrai Ahmad Zamri said...

to Mohd Shahrul Hafizi:
yer br0..ak tahu k0 ikhlas..
tapi tak salah kan bagi pGhargaan bG yG mGhargai hasil kerja kita =)

to NUR JANNAH:
w'slm..
huhu..5 tahun? awalnya mnjemput =)
tapi da terima risikan tu kan..
best of Luck 4 u..

NUR JANNAH said...

:P no komen