Sunday, February 07, 2010

Mutiara Hikmah 8


"Sesungguhnya kamu tidak dapat mencukupi keperluan manusia
dengan harta benda kamu sahaja,
tetapi cukupilah mereka dengan wajahmu yang manis 
& akhlakmu yang mulia.."
(HR. Hakim)


Berdakwah bukan untuk memberitahu,
tetapi ingin mencetus mahu 
agar bergerak menuju mampu.. 
Pencerahan bukanlah pada mengumpul pengetahuan 
tetapi kembara insan mencari Tuhan..
(Faziri al-Malizi)

29 comments:

a kl citizen said...

Berdakwah bukan untuk memberitahu,
tetapi ingin mencetus mahu


menarik...
cikgu pun kategori pendakwah juga kan

Tihara said...

Singgah kejap untuk santapan minda.. :)

Nur Amira Atiqah Azmi said...

mindaku dah menyantap hidangan ini.
terimakasihyaabg. hehe.

Riesna Zasly said...

menarik sangat
nice info

Azrai Ahmad Zamri said...

to a kl citizen:
huhU..betul2!
siapa sj yG membawa kepada amar makruf nahi munGkar, mereka jua bertindak sebagai pendakwah..

to Tihara:
hehE..silakan kak..
ini sj yG ada =)

to Nur Amira Atiqah Azmi:
hehE..m0ga dapat dicerna untuk membentuk hasil yG baek =)
same2..

to Riesna Zasly:
thanZ..
sekadar brk0ngsi apa yG ada

Amirah Rashid said...

nice post!
keep it up :)

etuza said...

Salam azrai. Apa khabar sori malam ini.
Saya ucapkan tahniah pada azrai, kerana kini menjadi anak yang baik dan beriman. Semoga ibubapa azrai bahagia dengan adanya anak seperti azrai. Moga cepat dapat rezeki berbentuk pekerjaan.

Faarihin said...

kata2 hikmah yang bagus untuk direnungi bersama..

Mr.Z said...

bagus blog ni..keep it up saudara..tambah2 lg info yg berguna.. :)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Amirah Rashid:
thanz.. =) insyaAllah,,
rajin brkunjunG ke cni yer..huhu

to etuza:
w'slm..
alhamdulilLah, khabar baik..
m0ga pakcik pun chat2 s0kmo..
insyaAllah, syukran..
pakcik pun bertuah kerna dpt mndidik anak2 dGn baik..itu yG sy nampak..
Tahniah yer =)

Azrai Ahmad Zamri said...

to Faarihin:
huhU..begitulah harapnya.. =)
m0ga mndapat manfaat

to Mr.Z:
thanz br0..insyaAllah..
sama2 brk0ngsi ilmu pengalaman

maisyara Pot! Pot! said...

suke.. suke.. hehehe.. kadang2 mai suke dgr abg mai bace mcm ni time lpas solat berjemaah.. :)

~aSHa~ said...

best jugak berkongsi ilmu ni....

sy pun ada gak koleksi2...

MISS CRYINGANGEL said...

suka ayat ke dua itu berdakwah bukan untuk memberitahu sekadar mencetus mahu

selalu singgah di sini dan terbehenti seketika...menikmati keindahan kata2x yg di ungkapkan kamu..
hehe

hidup terlalu banayk rahsia
banayk yang belum tahu sehingga tiba masanya
itulah hidup kami skrh
kami sihat
thanks!!
kerana x jemu singgah di sana
wpun banyak cerita yg membosankan..

ainhany said...

kembara insan....
menyusuri kehidupan sementara
mencari erti kebenaran
mencari erti keperluan
utk bekalan menemui TUHAN
...jom teruskan kembaraan kita

missgee said...

Berdakwah ke jalan yang benar..
Bukan untuk mengaut keuntungan.

Azrai Ahmad Zamri said...

to maisyara Pot! Pot!:
alhamdulillah..bagusnya cam tu..
jemaah same2, brk0ngsi ilmu same2..
m0ga istiqamah =)

to ~aSHa~:
huhU..
b0leh la same2 k0ngsikan =)
menarik & b0leh diambil hikmah pGajaran

Azrai Ahmad Zamri said...

to MISS CRYINGANGEL:
sekadar mncetus mahu, mnuju mampu..nice kan =)
huhU..thanz la..selalu jenGuk2 yer..
same2 brk0ngsi ilmu & pGalaman

itulah kehidupan..
sehebat mana pun akal kita, mcm2 perkara yG mmbatasi..s0al ajal maut, rezeki & jodoh bukan milik kita..
m0ga kamu brdua mencapai ketentuan yG dihajati..insyaAllah..

same2..tak b0ring pun ke sana..

Azrai Ahmad Zamri said...

to ainhany:
j0m!..hidup satu prsinGgahan..
ibarat saudagar yG brteduh di rimbunan sebatanG p0hon di Sahara cuma..

to missgee:
agreed with u..
apa pun s0al niat yG utama..
bukan kerna kedudukan & harta

nabila saat said...

sama2lah kita ingat mengingati antara satu sama lain

Faarihin said...

tak sabar nak tunggu kata hikmah yang lain pula.. (^__^)

Azrai Ahmad Zamri said...

to nabila saat:
yer..betul3!
apa yG penting?
kerjeeesama.... ;)

to Faarihin:
tunGguu..
puisi tak minat ke? hehE..

NUR JANNAH said...

baiki diri dan seru yang lain....

Azrai Ahmad Zamri said...

to NUR JANNAH:
InsyaalLah.. =)

Mohd Shahrul Hafizi said...

Berdakwah biarlah ilmu cukup di dada.

Azrai Ahmad Zamri said...

to Mohd Shahrul Hafizi:
betul..
tapi tanGgungjawab dakwah ada pada tiap muslim..kerana selagi kita ada akal, pasti ada ilmu..dapat bezakan baik dan buruk..cuma bezanya sikit atau banyak sahaja..
menegur yG salah itu jua dakwah

NUR JANNAH said...

salam...salam jumaat
dakwah mmg perlukan ilmu...ilmu yang sikit pun insyaALLAH boleh myebarkan dakwah..cth menegur kawan yang sedang melakukan ksalahan..tu pun dakwah..xpe..perlahan2..utk berdakwah..NIAT ikhlas BCOZ OF ALLAH..

Azrai Ahmad Zamri said...

to NUR JANNAH:
w'slm..
insyaAllah..syukran atas sokonGan yer..m0ga usaha yG kecil jadi besar nilainya, jika ikhlas..

NUR JANNAH said...

ALLAH lihat USAHA...bukan HASIL.. baiki diri dan SERU yang lain...BCOZ OF ALLAH :)